SBO Aquamarijn

Wandelgangen 50 2555 XW Den Haag

Schoolfoto van SBO Aquamarijn

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Zolang een leerling op De Pastoor van Ars zit doet het mee aan de toetsen van het Cito-leerlingvolgsyteem. Vanaf de start op onze school wordt er op het ontwikkelperspectief een ‘voorlopig uitstroomniveau’ vermeld. Dit ‘voorlopige uitstroomniveau’ wordt vastgesteld door de huidige groepsleerkracht, intern begeleider en directie. Deze indicatie van het uitstroomniveau is onze mening over de mogelijkheden van de leerling opdat moment. Deze mening is opgebouwd uit verschillende aspecten, zoals werkhouding, motivatie, toets-scores, capaciteiten en ervaringen in de groep enz.

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Vanaf niveaugroep 3 worden 2x per jaar toetsen van het LVS (leerlingvolgsysteem) afgenomen. Het betreffen Cito-toetsen voor de onderdelen Begrijpend Lezen (vanaf eind groep 3), Rekenen en Wiskunde, Spelling en Technisch Lezen (woordrijen en verhaaltjes). De resultaten van de toetsen die in januari en juni worden afgenomen vormen de basis voor ons didactische handelen. Groepsplannen (hierin staat de ondersteuningsbehoefte van een leerling beschreven) worden er mee samengesteld en ook de keuze voor extra ondersteuning binnen en buiten de klas hangt hiermee samen. Daarnaast gebruiken wij de resultaten om analyses te maken op kindniveau en op groepsniveau. Deze analyses kunnen  leiden tot aanpassingen in ons aanbod of de vorm van de instructie.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Bij de cijfers over onze adviezen voor het voortgezet onderwijs willen we vermelden dat wij zorgvuldig adviseren. Van alle scholen voor voortgezet onderwijs ontvangen we bericht hoe het met onze oud-leerlingen gaat. De ervaring leert ons dat zeer zelden leerlingen na de brugklas een ‘lagere’ vorm van voortgezet onderwijs gaan volgen dan dat wij adviseerden. Soms gebeurt het dat leerlingen een ‘hogere’ vorm gaan volgen. Jaarlijks stromen ca. 30 leerlingen vanuit onze school door naar het Voortgezet Onderwijs. De cijfers, op zichzelf, zeggen weinig tot niets over de kwaliteit van ons onderwijs. Ons kwaliteitsstreven is er op gericht elk kind, met zijn eigen mogelijkheden, zich optimaal te laten ontwikkelen op sociaal-emotioneel, cognitief, creatief en sportief gebied. Er wordt aan gewerkt om de 'opbrengsten' op deze gebieden, die allen van groot belang zijn, op een inzichtelijke manier te verantwoorden.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Iedereen, kinderen en medewerkers, mag zijn wie hij is. Eigenheid is een centrale waarde in ons KC: iedereen heeft eigen expertise en krijgt ruimte om te werken aan persoonlijke doelen. We zijn allemaal uniek en kunnen van elkaar leren.We kijken terug op een geslaagde dag als we waardering hebben kunnen tonen voor elkaar, aan onze doelen hebben gewerkt en samen plezier hebben beleefd. We delen succeservaringen, we benoemen positieve eigenschappen en geven elkaar complimenten. We zijn trots op elkaar.We stimuleren de kinderen om nieuwsgierig te zijn, te ontdekken en zich te blijven ontwikkelen.We werken in verbondenheid. Ouders hebben hierbij een actieve rol. Kortom; ons KC is een veilige plek waar iedereen zichzelf kan zijn, kan ontwikkelen en ontdekken met plezier en in verbondenheid met anderen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Eigenheid
  • Verbondenheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven