Diamant

Diamanthorst 181 a 2592 GD Den Haag

  • Schoolfoto van Diamant
  • Schoolfoto van Diamant
  • Schoolfoto van Diamant
  • Schoolfoto van Diamant
  • Schoolfoto van Diamant

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij houden ons bij de toetsopbrengsten aan de richtlijnen zoals wij die van de onderwijsinspectie krijgen. Dat betekent onder andere dat leerlingen die korter dan vier jaar in Nederland wonen en een onvoldoende taalniveau hebben uit de verantwoordingslijst gehaald worden. Datzelfde geldt voor kinderen die uitstromen naar het praktijkonderwijs of korter dan een jaar bij ons staan ingeschreven.

Naast de gemiddelde CITO opbrengsten is voor ons een zeer belangrijk doel dat ieder kind aantoonbaar groeit op alle vakgebieden op zijn/haar eigen niveau. We benaderen de resultaten dan ook zo individueel mogelijk en in samenspraak met de ouders en het kind.

We zijn trots op de resultaten die we daarmee (soms al in korte tijd) bereiken

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In het Basisdocument Snappet wordt beschreven hoe leerlingen binnen Snappet worden gevolgd en hoe keuzes worden gemaakt voor het vervolgaanbod. Hiermee wordt een ononderbroken ontwikkeling ondersteund. De school verzamelt systematisch informatie over de kennis en vaardigheden van leerlingen d.m.v. de afname van Boom-toetsen voor technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen/wiskunde twee maal per schooljaar in de groepen 3 tot en met 8.
In de groepen 1/2 worden de vaardigheden van leerlingen gevolgd met behulp van het registratiesysteem BOSOS.
In de NT2-groepen wordt iedere 20 weken getoetst om te bezien waar leerlingen staan ten opzichte van de doelen uit hun individuele Ontwikkelingsperspectief NT2. Op basis hiervan wordt het onderwijsaanbod aangepast en wordt besloten over de uitstroom van een leerling naar de reguliere groep. De leerkracht bespreekt de resultaten van leerlingen met IB en directie. De IB stelt doelen op schoolniveau m.b.t. het behalen van de door de leerkracht gestelde doelen.Hiermee wordt de ononderbroken ontwikkeling van leerlingen voor de basisvakkensystematisch geëvalueerd.

Directie en IB zetten de jaarlijkse kwaliteitscyclus in om de resultaten te volgen en waar nodig bij te sturen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De school heeft een hoog percentage instromers uit het buitenland. Wanneer deze op 10, 11 of 12 jarige leeftijd instromen in onze school gaan ze vaak naar een ISK klas of Kopklas in het Voortgezet Onderwijs. 

De school werkt daarom zo gepersonaliseerd mogelijk en adviseert op basis van de capaciteiten van het kind. We kijken daarbij over een mogelijke taalachterstand heen. Cito en Route 8 zijn hierbij behulpzaam, maar niet leidend. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Diamant en iedereen die aan de school is verbonden werkt vanuit de volgende kernwaarden: veiligheid, nieuwsgierigheid, verbinding & samenwerking en een open houding. Deze kernwaarden vormen de basis van ons dagelijks handelen en sluiten aan bij de missie van Lucas Onderwijs, de stichting waar Diamant onderdeel van is.

Onze school heeft de missie om ieder kind in zijn kracht te laten staan.

Onze slogan is dan ook 'Kind in Kracht'.

Of als we het in breder perspectief van het toekomstig Kindcentrum Diamant zien: 'Mens in kracht' 

Mensen die in hun kracht staan: hebben plezier met zichzelf, in hun werk, in hun leven zijn energiek en creatief zien mogelijkheden en kansen werken aanstekelijk en verbindend op hun omgeving kunnen bergen verzetten.

Dit uitgangspunt geldt dit niet alleen voor de leerlingen, ook voor alle andere mensen die betrokken zijn bij de school en de leerling, jong of oud. Wij geven dat vorm door samen te werken vanuit onze kwaliteiten.

Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Onze school besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). De ontwikkeling van de groep en de individuele leerlingen wordt tijdens de groepsbespreking besproken. In deze gesprekken worden ook mogelijke aanpakken voor een groep of voor een individuele leerling besproken.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Verbinding & Samenwerking
  • Een open houding
  • Veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In 2019 heeft de inspectie onze school bezocht in het kader van een regulier periodiek kwaliteitsonderzoek alsmede deelname aan het stelselonderzoek. Het oordeel is wederom een basisarrangement.

De school is tijdens het bezoek door de inspecteur geprezen voor de resultaten en hoge ambities.

Terug naar boven