Bavinckschool

Acaciastraat 141 2565 JZ Den Haag

Schoolfoto van Bavinckschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Het is belangrijk op te merken dat de eindtoets een momentopname is en dat ons schooladvies gebaseerd is op een breder beeld van de prestaties en ontwikkeling van onze leerlingen gedurende de gehele basisschoolperiode.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten zijn een meting om ons inzicht te geven in de ontwikkeling van de leerlingen. Zo volgen wij of wij op weg zijn naar onze ambities voor eind groep 8.

Bij de peuters en kleuters gebruiken we het registratiesysteem KIJK!.

Vanaf groep 3 worden 2 x per jaar op vastgestelde momenten de toetsen van Leerling in Beeld afgenomen in januari en juni . Dit noemen we de methode onafhankelijke toetsen. Deze resultaten krijgen de ouders ook schriftelijk mee. 

Wij werken vanuit het principe SCHOOL - GROEP - LEERLING
Wij hebben ambities gesteld op schoolniveau en hebben onze werkwijze per vakgebied vastgelegd in kwaliteitskaarten. 
Na elke 10 weken onderwijs analyseren wij onze resultaten en stellen onze plannen waar nodig bij. Zijn wij op koers en voldoen wij aan onze ambities, dan blijven we vooral doen wat goed gaat. 
Wijkt een groep af van de ambities op schoolniveau, dan maakt de leerkracht voor die groep een aangepast plan voor dat betreffende vak. Dit kan zowel een meer uitdagend plan zijn als een meer ondersteunend plan.
Vervolgens kan het zijn dat er nog leerlingen op individueel niveau aanpassingen hebben. Die noteren wij dan doelgericht en zo SMART mogelijk in een individueel plan, dat wordt altijd met de betreffende ouders besproken.  
Bij de analyse van onze resultaten gebruiken we naast de Leerling in Beeld toetsen ook de methodetoetsen en observaties van de leerkracht. 

Alle resultaten van de leerling worden op het rapport vermeld en gedeeld met de ouders.

Na 10 en 30 weken onderwijs ligt de nadruk op de sociaal- emotionele ontwikkeling van de leerlingen, na 20 en 40 weken ligt de nadruk op de cognitieve vakken rekenen, lezen en taal/spelling. 

Wij volgen de leerlingen op sociaal- emotioneel gebied met de SCOL.  

Naast Leerling in Beeld, SCOL en de methodetoetsen vindt in groep 5 het vijfde groepsonderzoek plaats; NSCCT. Dit is de afkorting voor: de Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test. In deze test wordt een beeld gevormd over de inzet van uw kind, de concentratie, doorzettingsvermogen etc. De test wordt i.s.m. de onderwijsbegeleiding en de leerkracht afgenomen in de klas, met de gehele klas en onder schooltijd. De NSCCT geeft een betrouwbaar beeld van het leerpotentieel van uw kind en is mede daardoor een pijler  in het volgen van uw kind. Door de resultaten te vergelijken met de resultaten in het cito leerlingvolgsysteem ziet de leerkracht snel of uw kind op zijn/haar  niveau presteert. Door het onderwijsaanbod en de begeleiding op executieve functies, nog beter in te zetten op de mogelijkheden van uw kind, probeert de leerkracht / de school de kwaliteit van het onderwijs voor elk kind nog meer optimaal te maken.

Bij het analyseren van onze resultaten, bekijken wij goed of onze leerlingen op weg zijn om onze ambities te behalen. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Overgang primair onderwijs naar voortgezet onderwijs.

In groep 8 krijgen de kinderen een schooladvies voor de overgang naar de middelbare school. Dat is een belangrijk moment in de schoolloopbaan van uw kind.  Het schooladvies van de basisschool dient uiterlijk 24 maart te worden vastgesteld. Dit schooladvies is bindend voor toelating tot het voortgezet onderwijs. Dat wil zeggen: de middelbare school moet uw kind toelaten op het niveau van het schooladvies. Een hoger niveau mag ook. Plaatsing op een lager niveau mag alleen als ouders daarom verzoeken. Alle leerlingen maken in groep 8 een verplichte doorstroomtoets De uitslag hiervan geldt als een tweede gegeven.  

Valt het resultaat van de doorstroomtoets hoger uit dan het schooladvies, dan zijn wij verplicht om het schooladvies bij te stellen, overeenkomstig het resultaat van de doorstroomtoets. Tenzij door de leraar kan worden onderbouwd waarom bijstelling niet in het belang is van de leerling. We zullen u altijd betrekken bij onze overwegingen. Indien uw kind de doorstroomtoets minder goed maakt dan verwacht, dan blijft het eerder gegeven schooladvies gewoon gelden. Bijstelling naar beneden is dus niet aan de orde.  

Voor meer info: zie Voor ouders - BOVO Haaglanden     

Totstandkoming schooladvies  

In de meeste gevallen zit uw kind al geruime tijd bij ons op school. In dat geval kennen wij uw kind goed en hebben wij al vaker met u gesproken over hoe uw kind zich ontwikkelt. Op onze school werken wij met het Cito–leerlingvolgsysteem (LVS). Behalve de toetsen van het Cito nemen wij ook andere (methode gebonden) toetsen af. Ook vindt u de uitslagen bij de rapporten. Hierdoor heeft u goed zicht op het niveau van uw kind.  

Ondersteuning bij de oriëntatie op het VO  

U ontvangt het voorlopig schooladvies tussen 10 en uiterlijk 31 januari, zodat u zich tijdig kunt oriënteren op een passende VO-school. Bij dit voorlopige schooladvies zit een scholenlijst, met alle VO-scholen. De scholenlijst bevat VO-scholen, die passen bij het voorlopig basisschooladvies. Dit zijn alleen VO-scholen in de BOVO regio Haaglanden: Den Haag, Rijswijk, Leidschendam-Voorburg. De scholenlijst is bedoeld om u te helpen bij het oriënteren op VO-scholen waar uw kind naar toe zou kunnen. Uw kind maakt in februari de doorstroomtoets. Vervolgens ontvangt u uiterlijk 24 maart een definitief advies. Daarmee kan een voorkeurslijst gemaakt worden van de scholen, die digitaal ingeleverd kan worden bij de eerste school van de lijst.

Onderwijskundig rapport 

Alle bovengenoemde zaken worden vastgelegd in een onderwijskundig rapport (OKR). Dit onderwijskundig rapport leggen wij voor aan de scholen van het voortgezet onderwijs. De scholen van het voortgezet onderwijs besluiten op basis van het onderwijskundig rapport of zij een leerling wel of niet aannemen. Om deze reden kunnen alle ouders het onderwijskundig rapport inzien voor wij dit naar de school van het voortgezet onderwijs sturen. Als ouders en school het niet eens worden over de inhoud van het onderwijskundig rapport, kunt u altijd uw eigen visie aan het onderwijskundig rapport toevoegen. 

Tijdlijn schooladvies groep 6 t/m 8

Een specifieke tijdlijn met betrekking tot het schooladvies en de overstap naar het voortgezet onderwijs vindt u hier

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Een kind moet 'lekker in zijn vel' zitten om tot goede leerprestaties te komen.

In alle groepen wordt met ingang van dit jaar de methode Kwink gebruikt, een methode voor sociaal-emotioneel leren.

De methode is gericht op de volgende vijf competenties:

Besef hebben van jezelf

  • Kunnen inschatten van je eigen gevoelens
  • Kennis hebben van je interesses, waarden en kracht
  • Een gezond zelfvertrouwen

Besef hebben van de ander

  • Empathie
  • Perspectief nemen
  • Verschillen tussen individuen en groepen herkennen en waarderen
  • Sociale signalen kunnen oppakken en interpreteren

Keuzes kunnen maken

  • Weloverwogen kiezen met de juiste aandacht voor jezelf en de ander
  • Bijdragen aan een positief klimaat in je school
  • Verantwoordelijkheid nemen voor je eigen gedrag

Zelfmanagement

  • Impulscontrole bij stressvolle situaties
  • Omgaan met heftige emoties
  • Doelgericht gedrag

Relaties kunnen hanteren

  • Relaties aangaan gebaseerd op samenwerking
  • Sociale druk weerstaan
  • Conflicten oplossen

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Zelfvertrouwen
  • Respect
  • Communiceren

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Bavinckschool heeft het zogenaamde 'basisarrangement'.

Terug naar boven