Bavinckschool

Acaciastraat 141 2565 JZ Den Haag

Schoolfoto van Bavinckschool

Het team

Toelichting van de school

Ons team  

De actuele samenstelling van ons team vindt u op onze website. Ons team bestaat uit: pedagogisch medewerkers, onderwijsondersteunend personeel (administratie, conciërge, onderwijsassistent, leraar ondersteuners), zijinstromers, (vak)leerkrachten, een intern begeleider en de directeur. 

Onze taken

Directie: De directie is verantwoordelijk voor alle beleidszaken en de dagelijkse gang van zaken in de school. De taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden van de directie zijn vastgelegd in het directiestatuut. Wanneer u een gesprek wenst met de directie, kunt u hiervoor een afspraak maken. 

Groepsleerkrachten:  De groepsleerkracht is verantwoordelijk voor de groep en moet het onderwijskundig beleid uitvoeren. De leerkracht is het eerste aanspreekpunt voor ouders met vragen. 

Onderwijsassistent: De onderwijsassistent ondersteunt de groepsleerkrachten. Zij begeleidt groepjes leerlingen en is de ‘extra hand’ in de klas.  De onderwijsassistent ondersteunt de groepsleerkracht, werkt met groepjes kinderen, zorgt voor ondersteuning in de klas en vervangt de groepsleerkracht wanneer dit nodig is. 

Intern Begeleider: De intern begeleider (IB-er) heeft taken die gericht zijn op de zorg voor alle leerlingen op onze school. Hiervoor heeft de IB-er regelmatig met groepsleerkrachten overleg. Samen bekijken ze de toets resultaten en bespreken welke leerlingen extra cognitieve hulp nodig hebben. Daarnaast wordt er ook gekeken of dit hulp moet zijn op het gebied van de sociaal- emotionele ontwikkeling of voor de motoriek. Wanneer bijvoorbeeld blijkt dat een leerling zorg nodig heeft welke de school niet kan bieden, gaat de IB-er verder kijken. Dit gebeurt altijd in nauw overleg met de ouders. Zij legt de hulpvraag bij diverse instanties neer, zodat uiteindelijk in of buiten de school de juiste zorg aan de leerling geboden kan worden. 

Bouwcoördinatoren: Zowel de onder- als bovenbouw heeft een bouwcoördinator. Een leerkracht uit de desbetreffende bouw vervult deze rol als coördinator. De taken van een coördinator zijn onder anderen afstemmen van afspraken, vergaderingen voorzitten, koers bewaken en eventueel coaching. 

Pedagogisch medewerkers: Gediplomeerde pedagogisch medewerkers begeleiden de peuters in de peuterschool. Zij begeleiden de peuters aan de hand van VVE Methode Peuterplein.  Op de peuterschool is ook regelmatig de intern begeleider aanwezig en de coach van de peuterscholen. 

Vakleerkrachten: De vakleerkracht is gespecialiseerd in één bepaald vakgebied. Op de Bavinckschool is er wekelijks op dins- en donderdag een vakleerkracht gymnastiek werkzaam. Daarnaast huren wij via KOO (voorheen het Koorenhuis) of Cultuurschakel vakdocenten op verschillende creatieve gebieden in en worden er geregeld vakdocenten voor het naschoolse aanbod ingehuurd.   

Conciërge: De conciërge heeft diverse taken in de school. Onder meer opent de conciërge de deur, neemt de telefoon aan, ontvangt gasten, zorgt voor koffie, houdt de absentenadministratie bij, verzorgt het kopieerwerk en biedt begeleidt, indien nodig, leerlingen bij een ongeval.   

Administratief medewerker: De administratief medewerker houdt zich bezig met alle administratieve taken zoals inschrijvingen, financiën en het bijhouden van het leerling administratiesysteem en het oudercommunicatiesysteem Social Schools. 

Contactvertrouwenspersonen: Op onze school is mevr. Mirjam vd Klij de contactvertrouwenspersoon. Zijn er problemen thuis, is er sprake van geestelijke of lichamelijke mishandeling of van seksueel misbruik, dan kunnen zowel u als de kinderen bij haar terecht.   

Wij hebben twee collega's die de ICT voor hun rekening nemen: Mevr. Ingrid Annaars en mevr. Samantha Groenewege zijn onze ICT-coördinatoren. 

Mevr. Samantha Groenewege is Snappet-coördinator. 

Mevr. Christa Wiegant heeft als taak het bijhouden van de website van de school. Daarnaast houden de groepsleerkrachten ook het eigen deel bij van hun groep. 

Mevr. Bianca van Haeren coördineert samen met mevr. Cedy Amersfoort de samenwerking tussen ouders en school. 

Opleiden in de school:
Elk jaar begeleiden wij de school een aantal studenten van de PABO (Pedagogische Academie voor het Basisonderwijs). De studenten geven les onder verantwoordelijkheid van de betrokken groepsleerkracht. Afhankelijk van de vraag vanuit de opleiding kunnen we ook PM’ers in opleiding (Pedagogisch Medewerkers) begeleiden. Dit zijn studenten die voor onderwijsassistent leren en de leerkracht mogen ondersteunen bij het lesgeven. Dit gebeurt altijd onder verantwoordelijkheid van de betrokken groepsleerkracht.  
Binnen ons team volgen twee collega's de ADPED opleiding, één de Pabo deeltijd en één volgt het zijinstroomtraject van de Pabo. Op deze manier dragen wij graag bij aan de toekomst van goed onderwijs op de Bavinckschool. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het komt wel eens voor dat de leerkracht ziek is of verlof heeft. Dat betekent dat we proberen binnen ons team eerst vervanging te vinden. We hebben collega's die ambulante taken hebben en kortdurend kunnen vervangen en we maken gebruik van de invalpool. Wanneer ondanks alle pogingen er geen  invalkrachten zijn en ook de directie/intern begeleider niet voor de klas kan staan, wordt de groep verdeeld. In uitzonderlijke gevallen kan de directie besluiten de groep naar huis te sturen. U krijgt hierover zo vroeg mogelijk bericht. Eventueel is in dat geval, in overleg met de directie, opvang op school mogelijk.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij werken met het jaarleerstofsysteem, dit betekent dat kinderen op leeftijd bij elkaar in de klas zitten. Groep 1 en 2 zijn hierop een uitzondering, daar zitten groep 1 en 2 bij elkaar.

Wij werken vanuit het uitgangspunt school-groep-leerling. Er zijn doelen die we aan het eind van groep 8 willen bereiken met de kinderen. Naar die doelen werken we toe per jaargroep. In de jaargroep worden de doelen voor die jaargroep weer onderverdeeld over blokken en vervolgens over doelen per les. De groepsleerkracht geeft bijna alle vakken, alleen voor bewegingsonderwijs en muziek hebben wij een vakleerkracht

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In een duidelijke cyclus van PDCA bepalen we op school- en groepsniveau of wij onze ambities halen. Aan de hand van de analyse op school- en groepsniveau sturen wij op onderwijstijd voor bepaalde vakken. Bovenstaande tijden zijn dus richttijden. Het kan zijn dat een groep meer onderwijstijd nodig heeft op een bepaald vakgebied en dat er dan minder onderwijstijd is voor een ander vakgebied. Wij werken doelgericht en de ambities en doelen zijn voor ons leidend. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij blijven ons ontwikkelen op het gebied van aanbod en uitdaging. Wij vinden het belangrijk dat leerlingen op elk niveau uitgedaagd blijven. Niet alleen de leerling die extra ondersteuning nodig heeft bij bijvoorbeeld het lezen of rekenen maar ook de leerling die juist meer uitdaging nodig heeft.

Wij werken naar de reguliere methodes ook met Levelwerk voor de kinderen die extra uitdaging nodig hebben.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Vroeg voorschoolde educatie, onze methode

Taal is het fundament voor de onderwijscarrière van het kind. Uit onderzoek is gebleken dat de taalontwikkeling bij het jonge kind van invloed is op latere prestaties. Daarom is in het VVE-programma ‘Peuter- en Kleuterplein’ extra aandacht voor taal bij de peuters en de kleuters. Daarbij sluiten we met het taalonderwijs via wisselende thema’s zoveel mogelijk aan bij de belevingswereld van het kind. Tijdens ieder thema worden bijbehorende begrippen aangeboden. Deze begrippen krijgen ouders in een zogenaamde themabrief mee, zodat zij ook thuis de begrippen kunnen aanbieden. Taal bij het jonge kind vindt met name plaats door middel van gesprekken, vertellen, voorlezen, opzegversjes, liedjes en spel. Verder is er een taalhoek waar de kinderen op een speelse manier met taal bezig kunnen zijn. 

Wennen op de basisschool

Als uw kind bijna 4 jaar wordt, mag uw kind 5 tot 10 dagdelen wennen in de weken voorafgaande aan de vierde verjaardag.
Na een periode van 6 weken vindt er een gesprek plaats met de ouders en de leerkracht. 

Zindelijk en zelfredzaam zijn

Zelfredzaamheid 
We zien steeds meer kinderen op de basisschool komen die een bepaalde basis in hun zelfredzaamheid niet hebben ontwikkeld. Wij weten dat het voor het ontwikkelen van zelfvertrouwen en zelfredzaamheid voor jonge kinderen heel fijn is om dingen zoals aan- en uitkleden, je broodje smeren o.i.d. zelf te leren. Wat vraagt dit van ouders?  Laat uw kind zoveel mogelijk zelf doen, ook als dit eerst meer tijd kost. Dat is echt in het belang van uw peuter/kleuter. Wij weten dat de kinderen hiervan groeien.   

Zindelijkheid 
Kinderen die niet zindelijk zijn, kunnen niet naar de basisschool.

Wanneer is een kind zindelijk?  Als een kind zelf aangeeft dat het naar het toilet moet, of zelf gaat. Op het toilet kan een kind zichzelf omkleden en afvegen.  Het is een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van een kind.  Kinderen zijn rond hun 2,5 jaar klaar voor zindelijkheidstraining. Bij meisjes is dat tussen 2- 2,5 jaar en bij jongens iets later. Deze zindelijkheidstraining doet u zelf als ouder. Zindelijk worden is een rijpingsproces in de hersenen. Kinderen moeten een prikkel krijgen dat ‘natte billen’ niet fijn voelen. De enorm goede kwaliteit van luiers is daarbij natuurlijk niet helpend. Enkele tips: Let goed op de tekenen dat uw kind naar het toilet moet (luier vasthouden, beetje wiebelen), pak ‘het moment’. Stel een routine in voor de toiletbezoeken en moedig uw kind aan om te gaan. Blijf kalm en begripvol bij ongelukjes, beloon en geef lof als het goed gaat, maar leg er ook weer niet al teveel de nadruk op (ook positief belonen kan dan een stres factor worden). Maak de toiletomgeving aantrekkelijk en comfortabel (opstapje, kinderzitje). Trek een katoenenonderbroek aan onder de luier om de prikkel te stimuleren.  Het kan even duren voordat uw kind volledig zindelijk is, geduld is dan een schone zaak. 

Terug naar boven