Nutsschool Zorgvliet

Adriaan Goekooplaan 13 2517 JX Den Haag

  • 1923-2023
  • 1923-2023
  • Schoolfoto van Nutsschool Zorgvliet
  • Schoolfoto van Nutsschool Zorgvliet

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij hebben naast de brede ontwikkeling van de leerlingen ook veel aandacht voor de kernvakken. De intrinsieke motivatie tot leren is bij veel leerlingen al vroeg aanwezig. Indien nodig bieden wij intern extra ondersteuning. Onze leerlingen in groep 8 scoren onveranderlijk hoog op de eindtoets. De meeste van onze leerlingen stromen door naar het VWO. We hebben een intensief contact met de scholen voor VO. Hierbij zijn instroomniveau en verloop altijd onderwerpen van gesprek.

Het NCO rapport waarin de doorstroomgegevens van onze leerlingen in het voortgezet onderwijs worden geanalyseerd, maakt zichtbaar dat onze adviezen bijzonder goed aansluiten bij het vervolgonderwijs. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De leraren evalueren de prestaties van de leerlingen regelmatig aan de hand van werk, opdrachten en anderszins uitgevoerde taken. Deze prestaties en observatiegegevens noteren zij in ons leerlingvolgsysteem (LVS), waarin elke leerling staat vermeld. Op deze wijze ontstaat er een groeiende verzameling observatie- en toets gegevens. Een aantal gestandaardiseerde toetsen en observatielijsten is opgenomen in een leerlingvolgsysteem.

Tot en met schooljaar 2021-2022 gebruikten wij de toetsen van CITO. Van elke leerling is er in de loop der jaren een verzameling gegevens tot stand gekomen.
Sinds schooljaar 2022-2023 maken wij gebruik van de IEP-LVS toetsen om deze redenen:

Een kind is meer dan rekenen en taal, ook zijn sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen maken hem tot wie hij is. Een compleet kind is hoofd, hart én handen. Een volgsysteem moet daar rekening mee houden. Niet door een kind af te rekenen op wat het niet kan, maar door inzicht te geven in waar een kind nu staat en aan te geven hoe het zich verder kan ontwikkelen om te worden wie het is. Door betekenisvol toetsen brengt het IEP leerlingvolgsysteem de ontwikkeling én de talenten van het complete kind in kaart. Een uitkomst waarmee wij als leerkracht samen met de leerling inzicht krijgen in de volgende ontwikkelingsstap en we het eigenaarschap van de leerling bij zijn eigen ontwikkeling vergroten.

Het leerlingvolgsysteem is erop gericht om in iedere groep, door middel van observaties en toetsen, vroegtijdig eventuele ‘opvallers’ te signaleren.

In groep 8 wordt de IEP-Eindtoets afgenomen. Ook op deze wijze houden we de doorgaande didactische lijn goed in de gaten en passen ons onderwijs desgewenst aan. 
De ontwikkeling van de kleuters houden we bij door middel van het observatiemodel van de methode Inzichtelijk.

De groepsleerkracht analyseert en bespreekt samen met de directeur en Intern Begeleider volgens een cyclisch model de resultaten van zijn/haar groep. Zo nodig worden er op individuele basis of op groepsniveau interventies gepleegd.

De overgang van kleuter naar groep 3
Bij de overgang van oudste kleuters naar groep 3 wordt goed naar de leerlingen gekeken, waarbij we diverse meet- /observatie-instrumenten hanteren. We hebben hiervoor criteria opgesteld. In de 2e helft van groep 2, na invulling van de observatielijsten, wordt bekeken welke leerlingen in aanmerking komen voor doorstroming naar groep 3. Daarbij worden de volgende aspecten meegewogen:

·       De leeftijd van het kind
·       De ontwikkeling van het kind voordat het op school kwam
·       De ontwikkeling van het kind op school
·       De zienswijze van de ouders

De uiteindelijke beslissing over het al dan niet naar groep 3 gaan ligt bij de school in samenspraak met de ouders.    


Rapportage
Twee maal per jaar krijgen alle leerlingen van groep 1 t/m 8 een rapport mee naar huis. De instroomleerlingen (kinderen die het schooljaar starten na 1 oktober) krijgen in hun eerste jaar een klein verslag mee. In het rapport staat beschreven hoe het met de vorderingen van uw kind gaat. 

Ontwikkelgesprekken
In een maatschappij waar van mensen wordt verwacht dat zij kunnen reflecteren op eigen ontwikkeling, eigen handelen, vinden wij het als school belangrijk om onze leerlingen, hoe jong ook, al deze vaardigheden aan te leren.

Kinderen (er/her)kennen ook vaak goed hun eigen talent, hun eigen bevorderende en belemmerende factoren om te ontwikkelen. Kinderen willen graag mee praten over hun eigen ontwikkeling en moeten dat ook soms gewoon nog leren. 

Al een aantal jaren organiseren wij ontwikkelgesprekken samen met ouder(s), kind en leerkracht. Leraren vinden het belangrijk om vanuit de driehoek kind/ouder/school te werken. Ouders kunnen op deze manier een vinger aan de pols houden ten aanzien van de ontwikkeling van hun kind. U weet op deze manier ook goed hoe u uw kind thuis kunt ondersteunen. 

De ontwikkelgesprekken (september, februari en juni):
Drie maal per jaar voeren we met alle leerlingen van groep 1 t/m 8 per jaar een ontwikkelgesprek. De gesprekken worden onder schooltijd door leerkrachten en leerlingen voorbereid met behulp van een ontwikkeldocument. Vervolgens presenteren leerlingen dit aan hun ouders in een portfolio-achtig gesprek waarbij zij vragen over hun eigen – schoolse - ontwikkeling beantwoorden en toelichten.  




Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het advies komt tot stand in een bespreking met de leraren van de groepen 6, 7 en 8, de intern begeleider en de directeur. 
Dit advies is gebaseerd op de gehele schoolloopbaan.
We kijken daarbij naar drie pijlers: het leerlingvolgsysteem, IEP toetsen en de rapporten vormen 2/3 deel van het advies. De andere 1/3 pijler betreft de zogenaamde leerling kenmerken als; zelfstandigheid, samenwerken/spelen, presenteren, intrinsieke motivatie tot leren, houding, huiswerkattitude. Alle drie de pijlers tellen even zwaar mee. 

Het advies wordt opgesteld door de adviescommissie en in een persoonlijk gesprek met leerling en ouders toegelicht. In groep 8 wordt de IEP Eindtoets Basisonderwijs afgenomen. Naar aanleiding van de uitslag van de eindtoets worden de eerder gegeven adviezen waar nodig heroverwogen. De leerlingen krijgen ook informatie over de gang van zaken op middelbare scholen. Nadat uw kind ingeschreven is op een VO-school zijn wij wettelijk verplicht een onderwijskundig rapport over uw kind in te vullen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij streven ernaar dat de leerlingen "lekker in hun vel zitten" en dat zij de sociale vaardigheden ontwikkelen om zich in onze internationale maatschappij te kunnen handhaven en ontplooien.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Besef van jezelf en anderen
  • Keuzes kunnen maken
  • Samenwerking

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Hier getoonde rapport is van november 2019 in het kader van het vierjaarlijkse bezoek. Op basis van dit onderzoek is het reeds toegekende basisarrangement gehandhaafd.

Als u vragen heeft naar aanleiding van dit inspectierapport, aarzel dan niet om contact op te nemen met onze school. 

Terug naar boven