Nutsschool Zorgvliet

Adriaan Goekooplaan 13 2517 JX Den Haag

  • 1923-2023
  • 1923-2023
  • Schoolfoto van Nutsschool Zorgvliet
  • Schoolfoto van Nutsschool Zorgvliet

Het team

Toelichting van de school

Het team van Nutsschool Zorgvliet is een stabiel, hecht en ervaren team en kent ongeveer 20 personen. Het team is de afgelopen jaren verjongd. Dit heeft een positieve invloed gehad op gewenste ontwikkelingen binnen de school. De school heeft er voor gekozen om te werken met diverse expertleraren. Expertleraren hebben daartoe een aanvullende opleiding gevolgd. 

We hebben vaste vakdocenten in dienst ten aanzien van kunstzinnige vorming, muziek, dans en bewegingsonderwijs. 

Nutsschool Zorgvliet is een van de opleidingsscholen van de Haagse Hogeschool. Wij hebben jaarlijks veel studenten vanuit de verschillende fasen van de opleiding over de vloer.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte van een leerkracht proberen wij in eerste instantie een vaste invaller te regelen. Lukt dit niet, dan neemt één van de teamleden de groep over. Slechts in een uiterst geval zullen we overgaan tot het naar huis sturen van leerlingen en alleen als er vooraf contact met de ouders en het bestuur is geweest. Het verzuim onder personeel op Zorgvliet is jaarlijks bijzonder laag. 

In het geval dat een leerkracht voor bepaalde zaken verlof krijgt, bijvoorbeeld voor nascholing of een bruiloft, zorgt de school voor vervanging. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op Zorgvliet krijgen alle leerlingen 2 keer in de week bewegingsonderwijs van een vakdocent. Daarnaast hebben wij vakdocenten voor muziek, dans en kunstzinnige vorming. Ook huren wij regelmatig externe partijen in voor periodes waarin o.a. workshops worden gegeven op het gebied van ontdekkend- en onderzoekend leren.  

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Bij de 4/5-jarigen ligt de nadruk op het spelen en het wennen aan het naar school gaan. De kleuters krijgen veel gelegenheid om te spelen, zowel buiten op het plein als binnen in het klaslokaal en/of het speellokaal. De 5/6-jarigen spelen ook nog dagelijks, maar worden daarnaast voorbereid op de leer- en vormingsgebieden van groep 3. Beide kleutergroepen werken en spelen aan de hand van thema’s of onderwerpen die aansluiten bij hun belevingswereld. Wij werken aan de hand van de doelen van de methode Inzichtelijk en gebruiken voor de invulling van ons onderwijs diverse methodes als bron. De kinderen werken met zeer divers ontwikkelingsmateriaal.

Ook aan de creatieve vorming wordt veel aandacht besteed. In de groepen wordt (voornamelijk spelenderwijs) gewerkt aan:

  • lichamelijke ontwikkeling
  • zintuiglijke ontwikkeling
  • taalontwikkeling (w.o. de Engelse taal)
  • muzikale ontwikkeling
  • expressieve ontwikkeling
  • sociaal/emotionele ontwikkeling
  • cognitieve ontwikkeling

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Op Nutsschool Zorgvliet streven wij er naar iedere leerling die zorg te geven die het nodig heeft. We volgen de ontwikkeling van onze leerlingen onder andere via ons leerlingvolgsysteem. Er is nauw contact tussen de leerkrachten waardoor extra zorgbehoefte tijdig gesignaleerd kan worden. De Interne Begeleider monitort de kwaliteit van zorg binnen de school. 
Daarnaast realiseren wij ons ook dat een en ander sterk gekaderd moet om een realistische onderwijssituatie te creëren. Voor leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte/zorgvragen wordt telkens op individuele basis gekeken of de benodigde zorg door de school geleverd kan worden.

Wij kijken naar de mogelijkheden van groei. Wanneer wij, in overleg met ouders, constateren dat een leerling cognitief en/of emotioneel stagneert in zijn/haar ontwikkeling, zullen wij hulp inroepen van het samenwerkingsverband (Stichting Passend Primair Onderwijs Haaglanden) en/of andere externe partijen. In een uitzonderlijk geval kan het zijn dat wij het advies geven tot plaatsing op het s(b)o. Wanneer een leerling extra uitdaging nodig heeft, voorziet de school ook in die behoefte binnen de mogelijkheden van de school.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De afgelopen jaren hebben wij grote stappen gemaakt in het gedifferentieerd lesaanbod. Wij vinden het heel belangrijk om onze leerlingen goed op eigen niveau te blijven begeleiden. 
Als team blijven we hier hard aan werken en ons verdiepen en zullen de komende jaren ook steeds meer de ouders en leerlingen hierbij betrekken. Hoe komen we samen tot passend en uitdagend onderwijs voor iedere leerling. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven