Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Iedere school heeft een schoolondersteuningsprofiel (SOP). In het SOP hebben we als school beschreven hoe de ondersteuning aan leerlingen binnen de school is georganiseerd. Deze ondersteuning bestaat uit twee delen: de basisondersteuning van de school en de extra ondersteuning die een school biedt voor leerlingen die meer nodig hebben. De extra ondersteuning wordt geboden in samenwerking met het samenwerkingsverband. Onze school is onderdeel van het samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs Haaglanden (SPPOH). SPPOH ondersteunt scholen bij het vormgeven van passend onderwijs in Haaglanden. Wilt u meer informatie over passend onderwijs op onze school of in de regio, lees dan ons SOP of bezoek de website van SPPOH www.sppoh.nl.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We werken met een team kwaliteitszorg waarin we ons nog verder gaan ontwikkelen met:Het is onze ambitie om inclusief onderwijs te kunnen bieden aan alle leerlingen. Vanuit zicht hebben op de ontwikkeling en de leerlijnen willen we onze leerlingen een zo goed passend onderwijsaanbod kunnen bieden.
- Focus op leren en ontwikkeling
- Data, monitoring en reflectie
- Ondersteuning en zorg
We zijn een versnellingsschool en bezig met het 'anders organiseren' van ons onderwijs. Hierin willen we als school kijken hoe ons onderwijs zo kunnen inrichten om met het huidige lerarentekort in Nederland om te gaan maar ook vanuit onze visie: 'We leggen de basis en maken het verschil' in het bieden van een breder aanbod zodat er meer ruimte kan ontstaan voor individuele leerlingen.
Het jonge kind leert door te spelen, te ontdekken en te ervaren. Op de dr. Willem Dreesschool vinden wij het daarom belangrijk om ons onderwijs aan te laten sluiten bij die behoeften van het jonge kind, zodat het de kans krijgt om zich op alle gebieden te kunnen ontwikkelen. Er wordt daarom thematisch gewerkt in de groepen 1 en 2. Op deze manier werken we spelenderwijs en gestructureerd aan de taalontwikkeling, het voorbereidend rekenen, de motorische vaardigheden en de sociaal-emotionele ontwikkeling.
In een schooljaar bieden wij vijf verschillende (maatschappelijke) thema’s aan, waarbij alle ontwikkelingslijnen en leerdoelen van het jonge kind aan bod komen. In de klas komt dit tot uiting door o.a. het creëren van een rijke, doelgerichte speel-leeromgeving, gymlessen en kringactiviteiten. Door goed aan te sluiten bij de belevingswereld van het kind wordt de motivatie en de betrokkenheid vergroot. Zo ontwikkelen kinderen zich niet alleen spelenderwijs, maar leren ze zich tevens te verwonderen, samen te werken, te ontdekken en hebben ze plezier.
Op de dr. Willem Dreesschool vinden wij het belangrijk om de kinderen te zien en hun ontwikkeling te volgen. Door gebruik te maken van het observatiesysteem KIJK! wordt er dagelijks geobserveerd en twee keer per jaar geregistreerd. Op basis van deze gegevens wordt het onderwijs en de thema’s (waar nodig) aangepast en wordt er in het aanbod gedifferentieerd.
Om goed te kunnen differentiëren werken wij met homogene groepen. Zo zijn de groepen 1 en 2 gesplitst.
In de school bevindt zich peuterleerplek Robbedoes en samen met hen vormen wij een VVE (Voor- en Vroegschoolse Educatie). Wij werken intensief samen aan onderwijskwaliteit en is er een doorgaande (leer)lijn. Dit is o.a. terug te zien doordat wij werken aan dezelfde thema’s, activiteiten en de warme overdracht. Zo zorgen wij er samen voor dat peuters beter voorbereid zijn op de basisschool en dat kleuters zonder achterstand naar groep 3 kunnen.