dr. Willem Dreesschool

Bresterstraat 15 2523 XC Den Haag

Schoolfoto van dr. Willem Dreesschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Om kinderen een waardevolle plek in de maatschappij te laten vinden, gaan wij ervoor om onze leerlingen een stevige basis van kennis en vaardigheden te geven.

Gedurende hun schoolloopbaan op de dr. Willem Drees ontwikkelen onze leerlingen zich maximaal, altijd passend bij hun mogelijkheden,kwaliteiten en krachten.

Wij zijn er trots op dat wij voor onze leerlingen de schakel kunnen zijn naar een succesvolle toekomst.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Leerling in Beeld en methode toetsen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Na dr. Willem Drees

Voor de leerlingen in de groepen 8 is het een spannende tijd: belangrijke beslissingen moeten worden genomen. Ook voor u als ouder is fijn om te weten welke stappen genomen moeten worden in de overstap van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs. In dit protocol geven wij aan hoe het schooladvies tot stand komt, hoe de overgang naar het voortgezet onderwijs verloopt en wat de taken en verantwoordelijkheden van de school en ouders zijn.Mocht u nog vragen hebben na het lezen van de informatie op deze pagina, dan bent u altijd van harte welkom bij de leerkracht van uw kind.

Adviescommissie

Om tot een zorgvuldig middelbaar schooladvies te komen is er op de dr. Willem Dreesschool een adviescommissie ingesteld. De leerkrachten van de groepen 7, de leerkrachten van de groepen 8 en de leden van team kwaliteitszorg behoren tot deze commissie. De directeur zal ook in bepaalde gevallen actief betrokken zijn bij de procedures die betrekking hebben op de schooladvisering. Communicatie over het advies verloopt in principe tussen leerkracht van groep 8 en de ouders/verzorgers. Mocht dit niet naar wens verlopen, kan de ouder dit aangeven bij de leerkracht. Er kan dan een gesprek gepland worden met team kwaliteitszorg erbij. Mochten we er ook in dit gesprek niet samen uitkomen, kan ervoor gekozen worden om de directie uit te nodigen. Ook de leerkracht kan ervoor kiezen om team kwaliteitszorg of directie aan te laten sluiten bij het gesprek.

Groep 6

Eind groep 6 ontvangen jullie, naast de resultaten van het schoolrapport, het ontwikkelingsprofiel aan de hand van de scores uit CITO. Zo heeft u als ouder een realistisch beeld van de vorderingen van uw kind. Bij het ontwikkelingsprofiel ontvangt u een uitleg met daarop duidelijk aangegeven hoe u de scores kunt aflezen.

September groep 7

Tijdens de informatie-bijeekomst, aan de start van het schooljaar, informeren wij u als ouder, over het tijdpad en de procedure voor het tot stand komen van het voorlopig schooladvies. Wat door wie en op welke wijze wordt uitgevoerd.

April groep 7

In groep 7 nemen we de Adit af. Dit is een adaptieve digitale intelligentietest. De Adit wordt door Bazalt afgenomen. Wij nemen deze toets om nog een extra (objectief) gegeven te hebben. De uitslag ontvangen we uiterlijk 3 weken na de afname en wordt gedeeld in het voorlopig adviesgesprek.

Juni groep 7

Eind groep 7 komt de adviescommissie voor het eerst bijeen om de voortgang van de leerlingen in groep7 met elkaar te bespreken. Met elkaar wordt een voorlopig advies geformuleerd op basis van - de observaties t.a.v. werkhouding, motivatie, doorzettingsvermogen en huiswerkattitude; - de bevindingen van de leerkrachten van groep 6 en 7; - de gegevens uit het leerlingvolgsysteem (CITO en sociaal-emotionele ontwikkeling); - de uitslag van de Adit in april; - de methode gebonden toetsen worden (summier) meegenomen; - specifieke onderwijsbehoeften in het kader van passend onderwijs spelen een rol. Het voorlopig schooladvies wordt in een gesprek uitgelegd waarbij ook gevraagd wordt om te tekenen voor gezien en besproken. Daarnaast worden er aandachtspunten en verwachtingen m.b.t. verdere ontwikkeling in groep 8 geformuleerd. Bij dit gesprek zit alleen de leerkracht van groep 7 en de coördinator leerlingzorg.

September groep 8

Meteen aan de start van het schooljaar formuleert elke leerling (voortvloeiend uit de aandachtspunten vanuit groep 7) een leerdoel voor de komende periode. Hier wordt gericht aan gewerkt en met de leerling gekeken wat hij/zij nog nodig heeft om dit leerdoel te halen. De leerling bespreekt het leerdoel met de ouders en de leerkracht tijdens het kennismakingsgesprek.In september zal ook de eerste informatieavond plaatsvinden waarin ouders informatie krijgen over de verschillende niveaus en de aanmeldprocedure op het VO1.

Oktober-december groep 8

Met de groepen 8 bezoeken we middelbare scholen. Zo ervaren de kinderen de ‘sfeer’ op het VO. Verschillende oud- leerlingen komen een promotiepraatje houden over hun school. De leerlingen van groep 8 hebben de gelegenheid om vragen te stellen en maken zo kennis met de VO-scholen in de omgeving. Het kan ook dat docenten van het VO op bezoek komen in groep 8. We nemen de Drempeltoets af in groep 8.

Januari groep 8

In deze periode nemen we de CITO M toetsen af. In januari krijgen alle leerlingen de onderwijskundig rapporten mee naar huis. Aan alle ouders zal worden gevraagd om deze kritisch door te lezen en zich in te schrijven voor het adviesgesprek. De leerlingen zijn bij het definitief adviesgesprek aanwezig. In dit gesprek zal het advies met een onderbouwing hiervan met u als ouder en de leerling worden doorgenomen.In deze periode starten de open dagen. Het is wenselijk als u als ouder meerdere scholen met uw zoon/ dochter bekijkt.U heeft als ouder het recht om een eigen visie toe te voegen aan het OKR. Het onderwijskundig rapport zal na toestemming op definitief worden gezet en worden gedeeld met de voortgezet onderwijs school.Na de Cito M toetsen, komt de adviescommissie opnieuw bijeen. De voorlopig adviezen worden afgewogen tegen de huidige prestaties en de kindkenmerken. Alle kinderen worden uitgebreid besproken en het definitieve schooladvies wordt vastgesteld.Het definitieve schooladvies is leidend voor aanname op het VO en is, omdat het een schooladvies betreft, niet onderhandelbaar.De voorlopig adviesgesprekken zijn eind januari.

Februari groep 8

Bij het adviesgesprek krijgt u het aanmeldformulier mee. Op dit aanmeldformulier geeft u een top 6 van voorkeursscholen aan. De exacte aanmelddatum wordt vastgesteld door BOVO en kan per schooljaar verschillen. Op deze site vindt u de recente informatie: http://www.bovohaaglanden.nl6 en 7 februari 2024 nemen we de doorstroomtoets af.

Maart groep 8

Maandag 18 maart 2024 is de uitslag bekend van de Doorstroomtoest en bepalen de leerkracht van groep 8 samen met de coördinator leerlingzorg het definitieve schooladviesDinsdag 19 maart krijgt u van ons het Definitieve schooladvies, daarna kunt u uw kind aanmelden bij de school van uw eerste keuze.Vanaf dinsdag 19 maart 2024 (t/m zondag 31 maart 2024) brengt u het aanmeldformulier naar de school van eerste keuze.Wanneer uw kind niet op de school van eerste keuze zal worden geplaatst krijgt u hiervan via de BOVO ouderrol bericht.Digitaal aanmelden kan ook;U logt in op: start.onderwijstransparant.nl en vult het aanmeldformulier in. U vult hierbij de voorkeurslijst in met verschillende scholen in volgorde van belangrijkheid. Zorg dat u goed nakijkt of alles klopt. Dan gaat u akkoord met de voorwaarden en klikt u op definitief maken. Hiermee is uw kind u op alle scholen van voorkeur aangemeld. Tot en met donderdag 28 maart kunt u uw aanmelding nog veranderen. Neem daarvoor contact op met de middelbare school die uw eerste keuze is. Vrijdag tot en met zondag zijn de meeste scholen namelijk niet bereikbaar vanwege het paasweekend. De technische ondersteuning voor ouders die digitaal willen aanmelden is beschikbaar tot en met vrijdagmiddag 17.00 uur.

Mei groep 8

U krijgt een bericht van plaatsing. Indien uw zoon/dochter onverhoopt is uitgeloot, gaan jullie mee in de tweede ronde en doorloopt u nogmaals het aanmeldingsproces. (woensdag 15 mei 2024 na 15.00 of 16 mei 2024) Als een leerling onverhoopt is uitgeloot nemen wij contact met u op. We zullen dan samen de volgende stap zetten. (Uitgeloot wil zeggen dat de leerling op alle scholen van de voorkeurslijst niet geplaatst wordt) Samen zorgen we ervoor dat alle leerlingen in het schooljaar 2024-2025 starten op het Voortgezet onderwijs.

Taken van de school

- Zorgt voor voorlichting aan de ouders over de organisatie van het VO in zijn algemeenheid.

- Geeft voorlichting aan de leerlingen d.m.v. gastsprekers, de gids Naar het VO en het bezoeken van scholen.

- Als een leerling de Cito-eindtoets in april veel beter maakt dan verwacht, dan kan de basisschool overwegen het schooladvies (naar boven) aan te passen in overleg met de betreffende ouder en leerling. Is het resultaat minder goed dan verwacht, dan wordt het schooladvies niet aangepast. Leerlingen krijgen dan de kans om in het VO te laten zien dat ze het geadviseerde schooltype aankunnen.

- De school levert éénmalig het aanmeldformulier dat u nodig heeft voor de inschrijving. - De school is nooit verantwoordelijk voor de uiteindelijke inschrijving.

- De school zorgt dat ouders op tijd het onderwijskundig rapport van hun kind kunnen inzien en dat eventueel kunnen aanvullen met eigen opmerkingen.

Verantwoordelijkheden van de ouders

- Laten zich informeren over de procedure en de organisatie van het voortgezet onderwijs. - Oriënteren zich, samen met hun zoon/dochter, op een geschikte school op basis van het advies.

- Nemen de inschrijvingstermijnen in acht die in de BOVO procedures staan vermeld. http://www.bovohaaglanden.nl

- Zijn verantwoordelijk voor de inschrijving op een school op basis van het advies.

- Informeren de school over de inschrijving op het VO, voordat de termijn is verstreken.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij vinden het belangrijk dat de school een veilige en verzorgde omgeving is voor de leerlingen en de medewerkers. Een omgeving waarin iedereen geaccepteerd wordt zoals hij/zij is en waar het plezierig samenwerken is. Onze school is een school waarin we ouders optimaal informeren en betrekken bij de dagelijkse gang van zaken. De school heeft inzicht in de veiligheidsbeleving van leerlingen en personeel en in de incidenten die zich op het gebied van sociale veiligheid voordoen.   Incidenten worden in eerste instantie aangepakt en opgelost door de leerkracht. De IB-er en/of de gedragsspecialist wordt indien nodig ingezet als ondersteuning voor de leerkracht.  Bij de aanpak van incidenten kan de directie betrokken worden bij de afhandeling. Ook ouders worden betrokken bij de aanpak van incidenten.  Wij registreren incidenten conform gemaakte afspraken en zorgen jaarlijks voor een analyse van de gegevens (gekoppeld aan conclusies en interventies). De school heeft een veiligheidsbeleid gericht op de afhandeling van incidenten in en om de school. Wij hanteren een pestprotocol en voeren jaarlijks een monitor uit om de veiligheidsbeleving van onze leerlingen te meten. Er zijn school- en klassenregels.  De opzet is dat leerlingen en leerkrachten en ouders zich betrokken en verantwoordelijk voelen voor de gezamenlijk gemaakte afspraken. Het doel hiervan is een prettig werkklimaat te creëren.  

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • We kennen ieder kind
  • Samen werken, leren en leven
  • Eigenaarschap

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven