Montessorischool Houtwijk

Architect Berlagelaan 125 2552 ZE Den Haag

  • Buitenles binnen het kosmische thema 'natuur' (bovenbouw)
  • schooljaar 23/24
  • Buiten werken aan een rekenonderwerp
  • Schoolfoto van Montessorischool Houtwijk
  • Zelfstandig werken met het Montessorimateriaal (onderbouw)

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In eerste instantie is observatie de basis van het handelen van de leid(st)er. Aan de hand van observaties en signaleringen besluit de leid(st)er tot handelen (bijvoorbeeld een 'lesje', afwachten of nogmaals observeren. Ook een nagesprek met het kind over de gedane observatie levert vaak veel informatie op.

Daarnaast maken wij gebruik van methode-gebonden toetsen en methode-onafhankelijke toetsen (CITO).


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het (voorlopige) advies wordt vastgesteld door de adviescommissie. Bestaande uit: 

  • alle bovenbouwleerkrachten
  • intern begeleider
  • directeur

Bij het vaststellen van het (voorlopig) advies kijken wij naar het totale beeld van de leerling: Naast de resultaten van de niet-methodegebonden tussentoetsen leggen we daarnaast de leerlingkenmerken en observaties van de leerkracht op tafel. We bespreken met de adviescommissie wat een passend (voorlopig) advies kan zijn. We proberen er voor te zorgen dat er nog groei mogelijk is binnen het advies, maar geven leerlingen en ouders wel zoveel mogelijk richting mee. De planning in beeld: 

  • Eerste voorlopig advies: groep 7 (juni)
  • Tweede voorlopig advies: groep 8 (januari)
  • Doorstroomtoets: groep 8 (februari)
  • Definitief advies: groep 8 (maart)

Wij informeren de ouders van groep 7 en 8 schriftelijk over de BOVO (basisonderwijs > voortgezetonderwijs) procedure. 


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Vanuit onze montessorivisie speelt socialisatie een essentiële rol. De eerste zaken die wij kinderen leren is dat zij recht hebben op een eigen plek en dat zij deel uitmaken van een geheel. 

De kinderen krijgen gedurende het verblijf in een bouw een andere verantwoordelijkheid(rol), doordat zij afwisselend jongsten, middelsten en oudsten zijn in de bouw.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Zelfredzaamheid
  • Verantwoordelijkheid
  • Acceptatie

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven