Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De organisatie van de school
Het organisatiemodel
Omdat op SBO Merlijn ieder kind op eigen niveau en op eigen tempo werkt, hebben we er voor gekozen om de units groter te maken dan een gewone SBO-groep, zodat er meer mensen in de groep kunnen zijn om de kinderen te helpen. \
In het schooljaar 2022-2023 zitten in een unit tussen de 24 (jongsten) en 33-34 kinderen. Ieder unit- team bestaat uit een aantal leerkrachten en een aantal ondersteuners.
Activiteiten voor de kinderen
Hieronder is een aantal activiteiten binnen onze school beschreven.
Vieringen
Naast samen leren en samen werken vieren we op school ook feesten: Sinterklaas, Kerst, Pasen, eindfeest voor schoolverlaters, zomerfeest , koningsspelen etc. Samen leuke dingen doen versterkt het gevoel van saamhorigheid.
Zelfstandig werken en eigen verantwoordelijkheid
Binnen de school neemt het zelfstandig werken een belangrijke plaats in. Middels zelfstandig werken oefenen de kinderen vaardigheden die ze in andere situaties of lesactiviteiten weer in kunnen zetten. Kinderen leren te werken met een dag- of weektaak. De kinderen hebben een eigen verantwoordelijkheid ten aanzien van hun ontwikkelingsproces. De taak van de leerkrachten is hen hierin zo goed mogelijk te begeleiden.
Schoolbibliotheek
SBO Merlijn heeft een mooie en uitgebreide schoolbibliotheek. Ieder kind heeft een eigen pasje en kan boeken lenen om te lezen op school. Zo stimuleren wij het leesplezier bij de kinderen. Ook wordt de bibliotheek gebruikt voor leeslessen.
Buitenschoolse activiteiten
Bij het werken vanuit een thema hoort het bezoeken van bijvoorbeeld een fietsenmaker, het politiebureau of het strand. Ook worden musea bezocht en voorstellingen bijgewoond.
Naschoolse activiteiten
Na schooltijd worden in drie blokken per schooljaar naschoolse sportactiviteiten georganiseerd voor kinderen uit alle bouwen. Kinderen kunnen zich, met uw toestemming, hiervoor inschrijven. Kinderen zijn niet verplicht mee te doen.
MEX activiteiten
MEX staat voor Merlijn Extra. Ongeveer 5 keer per jaar is er voor iedere unit een extra activiteit op woensdagmiddag of op zaterdag waar kinderen zich voor kunnen inschrijven. Dit kan bijvoorbeeld een bezoek aan een museum of aan de ontdekhoek zijn, of een sportieve activiteit zoals de CPC-loop. Kinderen zijn niet verplicht om mee te doen.
Ook voor deze groepen wordt bovenstaande urenverdeling aangehouden.
SBO Merlijn hanteert de volgende richtlijnen voor de effectieve leertijd in alle groepen:
- rekenen: 20%
- taal/lezen: 30%
- wereldoriëntatie: 30%
- kunstzinnige oriëntatie: 10%
- bewegingsonderwijs en spel: 10%
SBO Merlijn hanteert de volgende richtlijnen voor de effectieve leertijd in alle groepen:
- rekenen: 20%
- taal/lezen: 30%
- wereldorientatie: 30%
- kunstzinnige orientatie: 10%
- bewegingsonderwijs en spel: 10%
Wat is het Schoolondersteuningsprofiel?
Leerlingen hebben soms extra ondersteuning nodig.
In het Schoolondersteuningsprofiel staat welke extra ondersteuning de school biedt, naast de basisondersteuning. Ook staat in het document welke doelen en wensen de school heeft voor de toekomst.
Daarnaast komt het contact met ouders over de ondersteuning aan bod. Leraren, de schoolleiding en het bestuur stellen samen het schoolondersteuningsprofiel op.
Ieder kind heeft recht op een passende onderwijsplek. Vanaf 1 augustus 2014 is daarom de wet op het Passend Onderwijs van kracht. Deze wet bepaalt dat schoolbesturen ervoor verantwoordelijk zijn dat elk kind een passende onderwijsplek heeft. Hierbij worden we ondersteund door het Samenwerkingsverband SPPOH. Zij bieden iedere school een Begeleider Passend Onderwijs. Deze is beschikbaar voor de intern begeleider voor overleg en advies. Daarnaast kan hij/zij observeren in de klassen en advies geven aan de leerkrachten. Kinderen met specifieke behoeften op het gebied van onderwijs, opvoeding en/of ondersteuning, worden in eerste instantie binnen de school ondersteund. Groepsleerkrachten volgen de ontwikkeling van de kinderen. Wanneer deze moeizaam of problematisch verloopt, wordt bekeken welke ondersteuning nodig is en wie deze ondersteuning kan bieden. Het kind wordt besproken met de intern begeleider en eventueel volgt een nadere bespreking tijdens de MDO-besprekingen van de school. Dit MDO ( multi disciplinair overleg) geeft advies over de ondersteuning die zij nodig acht voor het kind. In het MDO zitten onder meer de intern begeleider, directeur, de schoolarts/schoolverpleegkundige, schoolmaatschappelijk werk en op afroep andere deskundigen. Hiervoor is altijd (schriftelijke) toestemming van beide ouders/verzorgers nodig. Ook de ouders/verzorgers en het kind worden bij de bespreking in het MDO betrokken en uitgenodigd. In bepaalde situaties vragen school en ouders/verzorgers dan extra ondersteuning aan bij het Samenwerkingsverband. Uiteraard worden deze stappen in overleg genomen.
SBO Merlijn biedt onderwijs aan alle kinderen met een toelaatbaarheidsverklaring SBO. Daarnaast bieden we onderwijs aan neveninstromers met een extra ondersteuningsbehoefte.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wanneer een kind extra zorg buiten de groep nodig heeft, zijn er specialisten op school aanwezig om ondersteuning te bieden:
* Zorgcoördinator
* Orthopedagoog
* RT-er
* Schoolmaatschappelijk werker
* Kinderfysiotherapeut
Onze school heeft geen extra aanbod voor het jonge kind. We werken samen met kinderopvangorganisatie buiten de school.