Speciaal Basisonderwijs Merlijn

Paets van Troostwijkstr 87 2522 DM Den Haag

  • Schoolfoto van Speciaal Basisonderwijs Merlijn
  • Schoolfoto van Speciaal Basisonderwijs Merlijn
  • Schoolfoto van Speciaal Basisonderwijs Merlijn

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Soms is een leerkracht ziek of om een andere reden afwezig.

Op de volgende manieren proberen wij dan de units op te vangen:

•    Collega’s die parttime werken worden gevraagd om extra te werken.

•    Invallers inzetten via de vervangingspool of via verschillende uitzendbureaus.

•    LIO-student inzetten

Wij proberen dat de extra ondersteuning (onderwijsassistent, leraarondersteuner) en vakuren zoveel mogelijk door kunnen gaan. Heel soms lukt dit niet en worden deze leerkrachten ook ingezet om een unit op te vangen. Soms wordt er een unit naar huis gestuurd.

We streven er naar om per unit zo min mogelijk verschillende leerkrachten te laten werken. Vaste gezichten vinden wij beter.


Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De organisatie van de school

Het organisatiemodel  

Omdat op SBO Merlijn ieder kind op eigen niveau en op eigen tempo werkt, hebben we er voor gekozen om de units groter te maken dan een gewone SBO-groep, zodat er meer mensen in de groep kunnen zijn om de kinderen te helpen. \

In het schooljaar 2022-2023 zitten in een unit tussen de 24 (jongsten) en 33-34 kinderen. Ieder unit- team bestaat uit een aantal leerkrachten en een aantal ondersteuners.

Activiteiten voor de kinderen

Hieronder is een aantal activiteiten binnen onze school beschreven.  

Vieringen

Naast samen leren en samen werken vieren we op school ook feesten: Sinterklaas, Kerst, Pasen, eindfeest voor schoolverlaters, zomerfeest , koningsspelen etc. Samen leuke dingen doen versterkt het gevoel van saamhorigheid.  

Zelfstandig werken en eigen verantwoordelijkheid

Binnen de school neemt het zelfstandig werken een belangrijke plaats in. Middels zelfstandig werken oefenen de kinderen vaardigheden die ze in andere situaties of lesactiviteiten weer in kunnen zetten. Kinderen leren te werken met een dag- of weektaak. De kinderen hebben een eigen verantwoordelijkheid ten aanzien van hun ontwikkelingsproces. De taak van de leerkrachten is hen hierin zo goed mogelijk te begeleiden.

Schoolbibliotheek

SBO Merlijn heeft een mooie en uitgebreide schoolbibliotheek. Ieder kind heeft een eigen pasje en kan boeken lenen om te lezen op school. Zo stimuleren wij het leesplezier bij de kinderen. Ook wordt de bibliotheek gebruikt voor leeslessen.

Buitenschoolse activiteiten

Bij het werken vanuit een thema hoort het bezoeken van bijvoorbeeld een fietsenmaker, het politiebureau of het strand. Ook worden musea bezocht en voorstellingen bijgewoond.  

Naschoolse activiteiten

Na schooltijd worden in drie blokken per schooljaar naschoolse sportactiviteiten georganiseerd voor kinderen uit alle bouwen. Kinderen kunnen zich, met uw toestemming, hiervoor inschrijven. Kinderen zijn niet verplicht mee te doen.  

MEX activiteiten

MEX staat voor Merlijn Extra. Ongeveer 5 keer per jaar is er voor iedere unit een extra activiteit op woensdagmiddag of op zaterdag waar kinderen zich voor kunnen inschrijven. Dit kan bijvoorbeeld een bezoek aan een museum of aan de ontdekhoek zijn, of een sportieve activiteit zoals de CPC-loop. Kinderen zijn niet verplicht om mee te doen.

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Ook voor deze groepen wordt bovenstaande urenverdeling aangehouden.

SBO Merlijn hanteert de volgende richtlijnen voor de effectieve leertijd in alle groepen:

  1. rekenen: 20%
  2. taal/lezen: 30%
  3. wereldoriëntatie: 30%
  4. kunstzinnige oriëntatie: 10%
  5. bewegingsonderwijs en spel: 10%

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

SBO Merlijn hanteert de volgende richtlijnen voor de effectieve leertijd in alle groepen:

  1. rekenen: 20%
  2. taal/lezen: 30%
  3. wereldorientatie: 30%
  4. kunstzinnige orientatie: 10%
  5. bewegingsonderwijs en spel: 10%

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Wat is het Schoolondersteuningsprofiel?  

Leerlingen hebben soms extra ondersteuning nodig.

In het Schoolondersteuningsprofiel staat welke extra ondersteuning de school biedt, naast de basisondersteuning. Ook staat in het document welke doelen en wensen de school heeft voor de toekomst.

Daarnaast komt het contact met ouders over de ondersteuning aan bod. Leraren, de schoolleiding en het bestuur stellen samen het schoolondersteuningsprofiel op.    

Ieder kind heeft recht op een passende onderwijsplek. Vanaf 1 augustus 2014 is daarom de wet op het Passend Onderwijs van kracht. Deze wet bepaalt dat schoolbesturen ervoor verantwoordelijk zijn dat elk kind een passende onderwijsplek heeft. Hierbij worden we ondersteund door het Samenwerkingsverband SPPOH. Zij bieden iedere school een Begeleider Passend Onderwijs. Deze is beschikbaar voor de intern begeleider voor overleg en advies. Daarnaast kan hij/zij observeren in de klassen en advies geven aan de leerkrachten. Kinderen met specifieke behoeften op het gebied van onderwijs, opvoeding en/of ondersteuning, worden in eerste instantie binnen de school ondersteund. Groepsleerkrachten volgen de ontwikkeling van de kinderen. Wanneer deze moeizaam of problematisch verloopt, wordt bekeken welke ondersteuning nodig is en wie deze ondersteuning kan bieden. Het kind wordt besproken met de intern begeleider en eventueel volgt een nadere bespreking tijdens de MDO-besprekingen van de school. Dit MDO ( multi disciplinair overleg) geeft advies over de ondersteuning die zij nodig acht voor het kind. In het MDO zitten onder meer de intern begeleider, directeur, de schoolarts/schoolverpleegkundige, schoolmaatschappelijk werk en op afroep andere deskundigen. Hiervoor is altijd (schriftelijke) toestemming van beide ouders/verzorgers nodig. Ook de ouders/verzorgers en het kind worden bij de bespreking in het MDO betrokken en uitgenodigd. In bepaalde situaties vragen school en ouders/verzorgers dan extra ondersteuning aan bij het Samenwerkingsverband. Uiteraard worden deze stappen in overleg genomen.

SBO Merlijn biedt onderwijs aan alle kinderen met een toelaatbaarheidsverklaring SBO. Daarnaast bieden we onderwijs aan neveninstromers met een extra ondersteuningsbehoefte.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wanneer een kind extra zorg buiten de groep nodig heeft, zijn er specialisten op school aanwezig om ondersteuning te bieden:

*  Zorgcoördinator

*  Orthopedagoog

*  RT-er

*  Schoolmaatschappelijk werker

*  Kinderfysiotherapeut

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze school heeft geen extra aanbod voor het jonge kind. We werken samen met kinderopvangorganisatie buiten de school.

Terug naar boven