Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>alle speciaal basisonderwijs scholen</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635156" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.
De schooltijden zijn voor alle groepen gelijk en de kinderen zijn vrij op woensdagmiddag. Verder zijn er 7 margedagen waarop alle kinderen vrij zijn (voor de leerkrachten zijn dit studiedagen). De tussen-schoolse opvang (het overblijven) wordt uitgevoerd door een externe organisatie. De kinderen eten in de unit met hun eigen leerkracht en ze spelen daarna buiten waarbij er toezicht is van begeleiders en leerkrachten. Alle kinderen blijven echter over. De kleuters hebben een eigen kleuterplein met zandbak, speeltoestel en veel speelmaterialen. De groepen 3 t/m 8 spelen op het schoolplein bij de school. Bij slecht weer kunnen de kinderen binnen spelen. De nadruk ligt vooral op ontspanning.
Anti-pestprogramma
De school heeft een vast aanspreekpunt voor leerkrachten, leerlingen en ouders om het pesten tegen te gaan.
De anti-pestcoördinator coördineert het anti-pestbeleid. De coördinator ondersteunt leerkrachten, leerlingen en ouders met een (pest-)probleem, werkt mee aan de oplossing van het gesignaleerde probleem, bewaakt de procedures en adviseert de leerkracht in verder te nemen stappen.
Verder behartigt de coördinator de belangen van ouders en leerlingen in het kader van pesten.
De anti-pestcoördinator is een aanspreekpunt voor leerlingen die worden gepest, voor leerlingen die willen praten over een situatie waarin ze gepest worden of signaleren dat er gepest wordt en voor ouders die vragen hebben over pesten.
Het veiligheidsplan
Het veiligheidsplan is in combinatie met het schoolplan een integraal beleidsplan voor de sociale en fysieke veiligheid waarin wij streven naar een leef- en leerklimaat waarin leerlingen, ouders en medewerkers zich veilig voelen en zich positief verbonden voelen met de school. Ons sociaal en fysiek veiligheidsbeleid heeft als doel alle vormen van agressie, geweld, seksuele intimidatie, discriminatie en pesten binnen of in de directe omgeving van de school te voorkomen. Daar waar zich incidenten voordoen worden adequate maatregelen getroffen om verdere escalatie te voorkomen. Wij streven ernaar om ons preventief en curatief beleid zoveel mogelijk in samenhang uit te voeren. Deze samenhangende aanpak komt tot uiting in de wijze waarop wij ons plan met betrekking tot veiligheid hebben opgesteld. Onze aanpak is gericht op het creëren van een zodanig schoolklimaat dat onze leerlingen en ons personeel werken en leren in een veilige omgeving waardoor uitval wordt voorkomen. In alle groepen worden voor de sociaal - emotionele ontwikkeling gegeven.
Scholen werken samen met verschillende organisaties, bijvoorbeeld op het gebied van medische zorg en jeugdhulp. Zo bieden ze de beste hulp voor leerlingen die extra aandacht nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak en afspraken. De school kan zelf het beste vertellen hoe intensief de samenwerkingen zijn.