KC Toermalijn

Weimarstraat 300 2562 HS Den Haag

  • Toermalijn op de tijdelijke locatie aan de Weimarstraat
  • Op Toermalijn staat talentontwikkeling centraal. Zo krijgen de kinderen uit 1-2 dansles.
  • Toermalijn op de tijdelijke locatie aan de Weimarstraat.
  • Januari 2025 hopen wij terug te keren naar de nieuwbouw aan de Beeklaan 184.
  • Schoolfoto van KC Toermalijn

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Eind groep 7 ontvangen ouders in een persoonlijk gesprek het voorlopige advies van de leerkracht.
Wanneer uw kind in groep 8 zit, ontvangt u in januari een 2e voorlopig schooladvies. Het voorlopig schooladvies is door de leerkracht, intern begeleider en directie opgesteld. Het schooladvies is maatgevend voor toelating tot het voortgezet onderwijs. U wordt samen met uw zoon of dochter uitgenodigd om het 2e voorlopig schooladvies en onderwijskundig rapport te bespreken met de leerkracht. 

De verplichte eindtoets (doorstroomtoets)
Leerlingen uit groep 8 maken vanaf schooljaar 2023-2024 al in februari een doorstroomtoets. Ze moeten zich dan eind maart aanmelden voor de middelbare school. Hierdoor maken alle leerlingen even veel kans op een plek op de school van hun voorkeur. En op het voor hen best passende niveau. Rond 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets. Leerlingen en ouders ontvangen dan rond 24 maart het definitieve schooladvies. De uitslag van de IEP-toets krijgen ouders dan op papier mee. Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. Leerlingen die de overstap maken naar het voortgezet speciaal onderwijs (vso) kunnen zich al eerder met een voorlopig schooladvies aanmelden bij het vso.
Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan zullen wij het voorlopig schooladvies heroverwegen en eventueel bijstellen naar een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kunnen we besluiten het advies niet te verhogen. We zullen dit dan goed naar ouders en leerling motiveren. Er verandert niets als de uitslag overeenkomt of lager is dan het eerder gegeven schooladvies.

BOVO-Haaglanden
Een passende school voor voortgezet onderwijs voor elk kind in Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk. Met dat doel voor ogen namen de schoolbesturen voor primair en voortgezet onderwijs in de regio het initiatief voor BOVO Haaglanden. Op basis van de wet- en regelgeving en de regionale, bestuurlijke afspraken ontwikkelt BOVO Haaglanden de BOVO-procedure en voert deze uit.
Ook Toermalijn neemt deel aan de BOVO-procedure en is gebonden aan de gemaakte afspraken.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op Toermalijn is er zorg voor ieder kind. We streven ernaar dat iedere leerling zich ononderbroken kan ontwikkelen en ontplooien. Wij begeleiden kinderen zo goed mogelijk en nemen maatregelen als de prestaties en het welbevinden van een kind achterblijven bij de verwachtingen.

Op Toermalijn worden er vanaf binnenkomst met behulp van een leerling- en onderwijsvolgsysteem systematisch informatie over de kennis en vaardigheden van haar leerlingen verzameld. Er worden methode gebonden (domein 345 en 678), methode onafhankelijke toetsen, de Cito-toetsen van Leerling in Beeld (domein 345 en 678) en de IEP-eindtoets afgenomen (groep 8). Deze toetsen geven tevens een indicatie van de bereikte referentieniveaus. De toetsen worden afgenomen volgens de toetskalender. Kinderen met een ontwikkelingsplan worden op hun eigen niveau getoetst. In domein 1-2 wordt er gewerkt met het observatiesysteem KIJK! en bij kinderen voor wie dat nodig is nemen we de toetsen voor fonemisch bewustzijn af.

In de groepsplannen staat de afstemming en de differentiatie beschreven. De leerkrachten werken bij taal, rekenen, spelling en lezen met niveaugroepen. Differentiatie in instructie en leerstof wordt door leerkrachten wisselend toegepast. In domein 1-2 wordt gewerkt met een beredeneerd aanbod. Borging vindt plaats in de leerarrangementen, het zorgdocument en de klassenmap.
Vanaf domein 345 verwerken leerlingen een deel van de oefenstof op de tablet via het programma Snappet. Dit programma biedt de leerling de mogelijkheid om sprongsgewijs door de leerstof te gaan. Het biedt de leerkracht de mogelijkheid om de ontwikkeling van de leerlingen nauwkeurig te volgen, bij te sturen, te vergelijken met een landelijk gemiddelde en het overzicht over de kerndoelen te behouden.

Kinderen die extra zorg nodig hebben, kunnen rekenen op hulp, hetzij van de eigen leerkracht in de klas, hetzij van de onderwijsassistent of leraarondersteuner of van een externe ambulant begeleider buiten de groep, individueel of in kleine groepjes. Het algemene streven is om kinderen zo veel mogelijk te laten deelnemen aan het reguliere programma.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Toermalijn onderhoudt contacten met de verschillende scholen voor Voortgezet Onderwijs, waar naar toe onze leerlingen uitstromen. Uit de terugkoppeling blijkt dat onze leerlingen zich over het algemeen conform het gegeven VO-advies ontwikkelen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen die zich veilig en prettig voelen, leren beter. Daarom is het sociaal klimaat op KC Toermalijn erg belangrijk. We werken daar voortdurend aan en wij hopen dat u die sfeer in het Kindcentrum herkent.

De organisatie volgens het nieuwe onderwijsconcept van de school (domeinleren) in heterogene groepen waarbij drie leeftijdsgroepen bij elkaar in een domein zitten, ondersteunt sociaal gedrag. Ieder kind volgt op onze school zijn of haar eigen (leer- of ontwikkel-) lijn. Hierdoor vallen zorg- of plusleerlingen minder op. Alle leerlingen hebben zowel succes- als faal-ervaringen doordat ze soms de jongste, middelste of oudste in de groep zijn. Het zet alles in perspectief: je bent nooit altijd de beste of de slechtste van de klas. Deze ervaring maakt kinderen veel socialer. Je leert je eigen kwaliteiten goed kennen, het kind weet wat het kan en dat het er toe doet.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Respectvol ontmoeten
  • Samen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Wij richten ons, samen met ons bestuur en onderwijsinspectie, blijvend op de kwaliteitsverbetering van het onderwijsaanbod aan al onze leerlingen.

Op 3 juni 2021 heeft de Inspectie van het Onderwijs een themaonderzoek uitgevoerd op KC Toermalijn naar analyse en afstemming in het basisonderwijs. Met dit themaonderzoek op Toermalijn en op andere scholen wil de Inspectie in kaart brengen hoe scholen zich een beeld vormen van de ontwikkeling van groepen en leerlingen en deze nader analyseren met het oog op het afstemmen van het erop volgende onderwijs.

Korte conclusie nav het themaonderzoek:
"Toermalijn heeft een goede en gedegen structuur/systeem van analyse en afstemming. De structuur is gebonden aan goede afspraken, die bij alle leerkrachten bekend zijn. De Inspecteur heeft geconstateerd dat leerkrachten hier hun eigen verantwoordelijkheid in hebben en zelf analyseren. Hierna worden de ontwikkelingen van het gehele proces met elkaar binnen de domeinen besproken en op gezette tijden binnen het LVS. De inspecteur ziet terug dat het een continu proces is, dat dagelijks plaatsvindt en juicht deze continuïteit toe.
Met de uitkomsten van het themaonderzoek voldoet Toermalijn aan de vierjaarsverplichting. De inspecteur geeft nav een themaonderzoek geen oordeel, maar geeft wel aan onder de indruk te zijn van wat hij heeft gehoord en gezien van de school." 

Terug naar boven