Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Toermalijn wil leerlingen voorbereiden op de huidige samenleving en de samenleving van de toekomst. Daarom wordt volop nagedacht over de vraag: ‘wat is goed onderwijs?’.
Om zo goed mogelijk tegemoet te kunnen komen aan de onderwijsbehoeftes van alle kinderen zijn we op Toermalijn gestart met het ontwikkelen van Domeinleren. We geven les in klassen van driejaargroepen. Dat wil zeggen dat de school verdeeld is in drie Domeinen:
Domein 1-2 en peuterleerplek
Domein 3-5
Domein 6-8Kinderen ontwikkelen zich het snelst in hun eerste levensjaren, de meest ‘gevoelige fase’ voor het leren. Daarom werken we in de kleutergroepen vanaf schooljaar 2023-2024 met de methode Kleuterplein. In de Peutergroepen gaan we vanaf 2023-2024 met de methode Speelplezier werken. Vanaf Domein 1-2 krijgen de kinderen op Toermalijn naast de kernvakken taal en rekenen, wekelijks les van vakdocenten in Talentontwikkeling (beeldende vorming, muziek, sport, dans, wetenschap & techniek). Ons uitgangspunt is dat kinderen altijd leren. Elk kind ontwikkelt zich in een eigen tempo en vanuit een eigen aanleg. Daar willen we zoveel mogelijk bij aansluiten. Daarbij doen we een beroep op de zelfstandigheid van de kinderen en stimuleren we de eigen verantwoordelijkheid voor het leren. We willen met ons onderwijs aansluiten bij de belangstelling en ontwikkeling van het kind en zijn omgeving. Dat uitgangspunt staat ook centraal bij bv wereldoriëntatie dat thematisch via de methode Blink wordt aangeboden.
Op Toermalijn wordt onderwijs gegeven aan heterogene stam- en niveaugroepen, binnen 3 domeinen: Domein 1-2, Domein 3-5 en Domein 6-8. Het onderwijsconcept domeinwerken is nog in ontwikkeling.
Op Toermalijn is er zorg voor ieder kind. We streven ernaar dat iedere leerling zich ononderbroken kan ontwikkelen en ontplooien. Wij begeleiden kinderen zo goed mogelijk en nemen maatregelen als de prestaties en het welbevinden van een kind achterblijven bij de verwachtingen.
Extra ondersteuning
Als blijkt dat een kind een andere leerweg nodig heeft om zich de basisvaardigheden eigen te maken, zal dit met ouders besproken worden. Uw kind kan dan extra ondersteuning op school krijgen. Hiervoor zal de hulp ingeroepen worden van de op onze school aanwezige specialisten (orthopedagoog, schoolmaatschappelijk werker, ergotherapeut, onderwijsassistent, lerarenondersteuner)
Mocht dit onvoldoende voorzien in de behoefte van het kind om basisvaardigheden te verwerven dan zal er veelal eerst onderzoek geadviseerd worden. Dit gebeurt in overleg met ouders, leerkracht en intern begeleider. Het resultaat van het onderzoek wordt vertaald naar handelingsadviezen op school en thuis. Met deze adviezen gaan wij aan de slag binnen de mogelijkheden van onze school.Wanneer uw kind meer zorg nodig heeft dan de school in basis kan bieden, doen wij een beroep op de mogelijkheden die Passend Onderwijs ons biedt. Dit verloopt middels het samenwerkingsverband Stichting Passend Primair Onderwijs Haaglanden (SPPOH). In een Multi Disciplinair Overleg (MDO) wordt besproken hoe uw kind zo goed mogelijk ondersteund kan worden en wat daar voor nodig is. Aan een MDO neemt in ieder geval deel: de ouders, de intern begeleider, de adviseur Passend Onderwijs van SPPOH en eventuele externe deskundigen. De intern begeleider coördineert dit. In veel gevallen blijft het kind, gezien de individuele aanpak, met extra ondersteuning bij ons op school. Wanneer blijkt uit het MDO dat uw kind in aanmerking komt voor een extra ondersteuning dan wordt dit gefinancierd vanuit het samenwerkingsverband SPPOH of vanuit de zorg (CJG/GGZ). Met deze financiering wordt extra hulp ingekocht. Deze extra ondersteuning vindt dan op school plaats.
Passend Onderwijs
Met ingang van 1 augustus 2014 is de wet op het Passend Onderwijs van kracht. Deze wet gaat ervan uit dat Passend Onderwijs voor ieder kind bij de school begint. De meeste kinderen hebben bij het leren in meer of mindere mate hulp nodig. Binnen Passend Onderwijs wordt voor die hulp de term ondersteuning gebruikt.
De samenwerkingsverbanden voor Passend Onderwijs moeten ervoor zorgen dat voor ieder kind de juiste en de beste ondersteuning beschikbaar is. Omdat de ondersteuning dagelijks in de scholen plaatsvindt, werken de samenwerkingsverbanden intensief met de scholen samen. Ons samenwerkingsverband, SPPOH, werkt nauw samen met alle scholen voor primair onderwijs in de gemeenten Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk. Meer informatie kunt u terugvinden op de website van Stichting Passend Primair Onderwijs Haaglanden (SPPOH): https://www.sppoh.nlZorgplicht
De school is verantwoordelijk voor het bieden van een goede onderwijsplek aan elk kind. Dit heet zorgplicht. Dat kan hulp zijn die iedere school in huis heeft. Denk bijvoorbeeld aan extra aandacht bij het leren lezen of rekenen, of een aanbod voor hoogbegaafde kinderen. Dit noemen wij basisondersteuning. Het kan ook gaan om intensievere vormen van ondersteuning. Dat gaat bijvoorbeeld over de begeleiding van kinderen met gedragsproblemen of van kinderen met lichamelijke of geestelijke beperkingen. Een ander belangrijk kenmerk voor Passend Onderwijs is de samenwerking van school en ouders met externe partijen. Daarbij kan het bijvoorbeeld gaan om de inzet van deskundigheid uit andere scholen, schoolmaatschappelijk werk, logopedie of opvoedhulp thuis. Alle partijen werken samen op basis van een plan. Dit plan wordt regelmatig geëvalueerd en bijgesteld.Taalontwikkeling en NT2
Peuterleerplek De Toermalijntjes geeft samen met groep 1 en 2 vorm aan de Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Kleuters met een taalachterstand krijgen met deze vroegschoolse educatie een aantal dagdelen per week extra begeleiding, binnen het domein. Zo leren ze al spelend beter de taal. Bijvoorbeeld door in een spel nieuwe woorden met aanschouwelijk materiaal aan te bieden die passen binnen het centrale thema. Toermalijn maakt gebruik van de methodes Logo 3000 en Klein Beginnen in domein 1-2. Kleuters leren m.b.v. Logo 3000 alle 3000 woorden van de Basiswoordenlijst voor Amsterdamse Kleuters (de BAK). Door de inzet van deze aanpakken wordt spelenderwijs de woordenschat vergroot. Hierdoor zullen de kinderen makkelijker aan kunnen sluiten bij het reguliere taalaanbod van de kleutergroep. Zo gaan ze goed voorbereid naar groep 3. In de domeinen 3-5 en 6-8 krijgen kinderen met een taalachterstand (o.a. de kinderen die uit de NT2 klas zijn doorgestroomd naar een reguliere groep) ook extra begeleiding. Voor de kinderen in groep 3 werkt Toermalijn ook met Logo 3000. De kinderen met een taalachterstand krijgen extra hulp binnen het domein. Door in de domeinen 3-5 en 6-8 in niveaugroepen te werken, ook op het gebied van taal, stellen we ons beter in staat om bij kinderen met een taalachterstand aan te kunnen sluiten bij wat zij nodig hebben. We hebben op Toermalijn de beschikking over onderwijsassistenten, die kinderen met een taalachterstand een aantal dagdelen per week extra te kunnen ondersteunen.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Op Toermalijn is er zorg voor ieder kind. We streven ernaar dat iedere leerling zich ononderbroken kan ontwikkelen en ontplooien. Wij begeleiden kinderen zo goed mogelijk en nemen maatregelen als de prestaties en het welbevinden van een kind achterblijven bij de verwachtingen.
Als blijkt dat een kind een andere leerweg nodig heeft om zich de basisvaardigheden eigen te maken, zal dit met ouders besproken worden. Uw kind kan dan extra ondersteuning op school krijgen. Hiervoor zal de hulp ingeroepen worden van de op onze school aanwezige specialisten (orthopedagoog, schoolmaatschappelijk werker, ergotherapeut, onderwijsassistent, lerarenondersteuner) Mocht dit onvoldoende voorzien in de behoefte van het kind om basisvaardigheden te verwerven dan zal er veelal eerst onderzoek geadviseerd worden. Dit gebeurt in overleg met ouders, leerkracht en intern begeleider. Het resultaat van het onderzoek wordt vertaald naar handelingsadviezen op school en thuis. Met deze adviezen gaan wij aan de slag binnen de mogelijkheden van onze school.
Binnen kindcentrum Toermalijn werkt Peuterleerplek Toermalijntjes van JongLeren samen met de kleutergroepen van de basisschool aan de doorgaande ontwikkelingslijn van het jonge kind. De thema's van de methode die op de Peuterleerplek gebruikt wordt, sluiten aan bij de thema's van domein 1-2. Zo wordt uw kind stap voor stap voorbereid op groep 1. De Peuterleerplek is bedoeld voor kinderen in de leeftijd van 2,5 tot 4 jaar.
Daarnaast werken we samen met BSO 2Hoek van Kinderopvang 2Samen, om zo opvang te kunnen bieden van 7.30 uur 's ochtends tot 18 uur 's avonds. In de nieuwbouw komen alle organisaties onder 1 dak te werken en kunnen we deze opvang bieden in 1 gebouw.