Basisschool Grote Beer

Guntersteinweg 60 2531 JZ Den Haag

  • Schoolfoto van Basisschool Grote Beer
  • Schoolfoto van Basisschool Grote Beer
  • Schoolfoto van Basisschool Grote Beer
  • Schoolfoto van Basisschool Grote Beer
  • Tijdens de Rijke Schooldag worden de leerlingen in de gelegenheid gesteld om hun talenten te ontdekken en verder te ontwikkelen.

Het team

Toelichting van de school

Grote Beer benut (gemeentelijke) subsidies om onze leerlingen nog meer kansen te bieden. We verlengen onze onderwijstijd voor de leerlingen van de groepen 5 t/m 8 met minimaal 4 uur per week. Vakdocenten worden ingezet voor leertijdverlenging: drama, dans en muziek. De extra activiteiten in de leertijdverlenging zijn vervlochten met het de andere vakken in de onderwijstijd.

We zetten onderwijsassistenten in bij kleuters (VVE) en hebben ook een oudercoördinator aangesteld. Elke week wordt er een koffieochtend georganiseerd. Ook worden er per jaar verschillende themabijeenkomsten georganiseerd. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

In de afgelopen jaren is het vinden van vervanging van leerkrachten in het basisonderwijs een toenemend probleem geworden. Ook binnen Grote Beer komt het voor dat de directie geen vervanger kan vinden. Grote Beer heeft een samenwerking met een aantal externe organisaties om een vervanger te kunnen regelen. Echter kan het voorkomen dat we geen invaller kunnen vinden. Het hieronder beschreven beleid geeft een overzicht van de stappen die Grote Beer genomen worden bij ziekte of verlof van een van de groepsleerkrachten. Het uitgangspunt is altijd om lesuitval zoveel mogelijk te voorkomen, zodat het onderwijskundig proces zo goed als mogelijk wordt vervolgd. 

Stappenplan: 

  1. Het teamlid meldt het verlof/ziek zijn bij de directie.
  2. De directie probeert vervanging te regelen. Allereerst proberen we intern een vervanger te vinden. De voorkeur gaat uit naar een collega die de desbetreffende groep al kent. 
  3. Indien er intern geen vervanger gevonden is, dan benaderen we de verschillende pools van externe organisaties. 
  4. Is er ook geen invaller beschikbaar bij de externe organisatie, dan verdelen we de groep op over alle groepen (via de verdeellijst in klassenmap van de leerkracht). Een teamlid vangt dan de leerlingen ’s ochtends in hun eigen klas op.  Hij opent de dag met ze, geeft werk op en verdeelt de leerlingen daarna over de andere groepen. Aan het einde van de schooldag haalt hij de leerlingen weer op uit de verschillende groepen en sluit de schooldag gezamenlijk met ze af in hun eigen klas. 
  5. Als alle bovengenoemde maatregelen niet kunnen of de te nemen maatregelen schaden de kwaliteit van het onderwijs, dan geven we de groep van de afwezige leerkracht een dag lesvrij.  We melden dit aan ons bestuur (Lucas Onderwijs). We brengen ouders, indien mogelijk, zo snel mogelijk op de hoogte. Voor leerlingen van werkende ouders, die hierdoor echt in de problemen komen, zoeken we een individuele oplossing.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Er wordt per groep bekeken wat de leerlingen nodig hebben. Het onderwijsaanbod wordt hierop aangepast. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De genoemde tijden zijn richttijden. Er wordt goed gekeken naar wat de groep nodig heeft en daarop wordt per vak de onderwijstijd  aangepast. In bovenstaand schema zijn de vakken die in de leertijdverlenging vallen niet meegerekend. In een aantal gevallen is de leertijdverlenging vervlochten met het reguliere onderwijsaanbod. Dans en muziek in creatieve vorming en in bewegingsonderwijs. Digitale geletterdheid bij wereldoriëntatie. 

In groep 5 en 6 volgen de leerlingen (school)zwemles. Dit is een verplicht onderdeel van het onderwijsaanbod op Grote Beer.

Op Grote Beer werken wij met een methode voor wereldoriëntatie. Wij zetten deze methode zowel bij de lessen in de groep als bij de verlengde leertijd in. De leerlingen werken dan zowel bij de verlengde leertijd als bij de groepsleerkrachten aan hetzelfde thema. Het leereffect wordt hierdoor vergroot. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Binnen het basisaanbod van Grote Beer passen:

  • Leerlingen die zich normaal ontwikkelen bij het basisaanbod. Elke leerling werkt op zijn of haar niveau binnen het aanbod van de groep. Voor sommige leerlingen vindt intensivering of verdieping binnen het basisaanbod van de groep plaats in subgroepen.
  • Leerlingen die aanvulling nodig hebben op de doelen voor de basisgroep en subgroepen.
  • Leerlingen die in hun ondersteuningsbehoefte de basisondersteuning overstijgen en extra ondersteuning behoeven binnen en/of buiten de groep. Deze leerlingen volgen een eigen leerlijn.
  • Leerlingen met een toegekend ondersteuningsarrangement door het samenwerkingsverband. Deze leerlingen volgen een eigen leerlijn.

In sommige gevallen kan de ondersteuningsbehoefte van de leerling te groot zijn, waardoor wij op Grote Beer niet de passende ondersteuning kunnen bieden.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Op Grote Beer kijken wij naar elk kind. Bij elke leerling met een ondersteuningsbehoefte wordt gekeken wat wij als school voor deze leerlingen kunnen betekenen. Wij verkennen op dit moment de mogelijkheid naar inclusief onderwijs. 

Indien Grote Beer geen passende plek blijkt te zijn voor een leerling, verwijzen wij de leerling, in overleg met alle betrokkenen, door naar een passende onderwijsplek. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Jonge kinderen leren door te spelen. Veel jonge kinderen op Grote Beer spreken thuis weinig of geen Nederlands. Wij vinden het heel belangrijk dat de kansen van ieder kind in onze maatschappij zo groot mogelijk is. Wij denken dat het correct Nederlands spreken hiervoor heel belangrijk is. Grote Beer besteedt daarom veel aandacht aan taalverwerving en samen met de PeuterLeerPLek (PLP) bieden wij daarom de Vroeg- en Voorschoolse Educatie (VVE) aan. Het uitgangspunt voor het spelen en leren op de PLP en Grote Beer groep 1 en 2 is gelijk. Wij verzorgen een doorlopende leerlijn voor kinderen van 2,5 jaar tot 6 jaar hierdoor is het VVE onderwijs effectief.  

Het onderwijs is ingedeeld in thema’s, bij elk thema krijgen kinderen een centraal idee (bijvoorbeeld ‘de natuur’) waarop al het aanbod aansluit. Alle onderwerpen, woorden, spellen, werkjes, boeken, toneelstukjes, muziek, dans enzovoort past binnen dit thema. Het aanbod is onderdeel van een geheel en dan kunnen de kinderen het makkelijker onthouden. Groep 1 en 2 zitten samen in een groep omdat zij elkaar kunnen helpen en elkaar als voorbeeld kunnen  gebruiken, precies zoals dat in een gezin met meerdere kinderen gebeurt. Wij ontwikkelen ons aanbod zelf door wetenschappelijk ontwikkelde materialen en observaties samen te voegen tot een passend aanbod. Uitgangspunt is de naaste ontwikkeling van onze kinderen en de aanbodsdoelen van stichting leerplan ontwikkeling (SLO). Alle leer-activiteiten die wij aanbieden hebben een doel. Voor het behalen van dit doel gebruiken wij meerdere bronmaterialen. Het aanleren van voorwaardelijke vaardigheden zoals focussen, spelen, delen, op je beurt wachten, activiteiten afmaken, vertellen of duidelijk maken wat je wel wilt en wat je niet wilt, samenspelen, samenwerken en langere tijd met een activiteit bezig zijn en zelfstandig kunnen handelen, zijn voor ons heel belangrijk. Voorwaardelijk voor een goede ontwikkeling is het gevoel van veiligheid. Wij doen ons best om het gevoel van veiligheid voor ieder kind zo groot mogelijk te maken.  

De groepsleerkracht vindt het belangrijk om een positieve relatie met het kind en zijn/haar ouders te hebben, waardoor het kind zich competent en autonoom kan voelen (Kijk eens wat ik kan). De leerkracht hanteert duidelijke regels en afspraken zodat er voorspelbaarheid is die kinderen een veilig gevoel geeft. Wij vinden het belangrijk dat kinderen veel samen doen. Hierdoor is er veel onderlinge interactie waardoor kinderen veel communiceren, elkaar kunnen nadoen, elkaar kunnen helpen, leren delen, leren vragen en geven, leren hoe een ander reageert als jij boos bent, of blij, of verdrietig. Kinderen worden uitgedaagd door een rijke omgeving. Jonge kinderen zijn van nature leergierig en nieuwsgierig, door een uitdagende omgeving te creëren benutten wij deze eigenschappen zo optimaal mogelijk.     

Terug naar boven