Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Er wordt per groep bekeken wat de leerlingen nodig hebben. Het onderwijsaanbod wordt hierop aangepast.
De genoemde tijden zijn richttijden. Er wordt goed gekeken naar wat de groep nodig heeft en daarop wordt per vak de onderwijstijd aangepast. In bovenstaand schema zijn de vakken die in de leertijdverlenging vallen niet meegerekend. In een aantal gevallen is de leertijdverlenging vervlochten met het reguliere onderwijsaanbod. Dans en muziek in creatieve vorming en in bewegingsonderwijs. Digitale geletterdheid bij wereldoriëntatie.
In groep 5 en 6 volgen de leerlingen (school)zwemles. Dit is een verplicht onderdeel van het onderwijsaanbod op Grote Beer.
Op Grote Beer werken wij met een methode voor wereldoriëntatie. Wij zetten deze methode zowel bij de lessen in de groep als bij de verlengde leertijd in. De leerlingen werken dan zowel bij de verlengde leertijd als bij de groepsleerkrachten aan hetzelfde thema. Het leereffect wordt hierdoor vergroot.
Binnen het basisaanbod van Grote Beer passen:
- Leerlingen die zich normaal ontwikkelen bij het basisaanbod. Elke leerling werkt op zijn of haar niveau binnen het aanbod van de groep. Voor sommige leerlingen vindt intensivering of verdieping binnen het basisaanbod van de groep plaats in subgroepen.
- Leerlingen die aanvulling nodig hebben op de doelen voor de basisgroep en subgroepen.
- Leerlingen die in hun ondersteuningsbehoefte de basisondersteuning overstijgen en extra ondersteuning behoeven binnen en/of buiten de groep. Deze leerlingen volgen een eigen leerlijn.
- Leerlingen met een toegekend ondersteuningsarrangement door het samenwerkingsverband. Deze leerlingen volgen een eigen leerlijn.
In sommige gevallen kan de ondersteuningsbehoefte van de leerling te groot zijn, waardoor wij op Grote Beer niet de passende ondersteuning kunnen bieden.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Op Grote Beer kijken wij naar elk kind. Bij elke leerling met een ondersteuningsbehoefte wordt gekeken wat wij als school voor deze leerlingen kunnen betekenen. Wij verkennen op dit moment de mogelijkheid naar inclusief onderwijs.
Indien Grote Beer geen passende plek blijkt te zijn voor een leerling, verwijzen wij de leerling, in overleg met alle betrokkenen, door naar een passende onderwijsplek.
Jonge kinderen leren door te spelen. Veel jonge kinderen op Grote Beer spreken thuis weinig of geen Nederlands. Wij vinden het heel belangrijk dat de kansen van ieder kind in onze maatschappij zo groot mogelijk is. Wij denken dat het correct Nederlands spreken hiervoor heel belangrijk is. Grote Beer besteedt daarom veel aandacht aan taalverwerving en samen met de PeuterLeerPLek (PLP) bieden wij daarom de Vroeg- en Voorschoolse Educatie (VVE) aan. Het uitgangspunt voor het spelen en leren op de PLP en Grote Beer groep 1 en 2 is gelijk. Wij verzorgen een doorlopende leerlijn voor kinderen van 2,5 jaar tot 6 jaar hierdoor is het VVE onderwijs effectief.
Het onderwijs is ingedeeld in thema’s, bij elk thema krijgen kinderen een centraal idee (bijvoorbeeld ‘de natuur’) waarop al het aanbod aansluit. Alle onderwerpen, woorden, spellen, werkjes, boeken, toneelstukjes, muziek, dans enzovoort past binnen dit thema. Het aanbod is onderdeel van een geheel en dan kunnen de kinderen het makkelijker onthouden. Groep 1 en 2 zitten samen in een groep omdat zij elkaar kunnen helpen en elkaar als voorbeeld kunnen gebruiken, precies zoals dat in een gezin met meerdere kinderen gebeurt. Wij ontwikkelen ons aanbod zelf door wetenschappelijk ontwikkelde materialen en observaties samen te voegen tot een passend aanbod. Uitgangspunt is de naaste ontwikkeling van onze kinderen en de aanbodsdoelen van stichting leerplan ontwikkeling (SLO). Alle leer-activiteiten die wij aanbieden hebben een doel. Voor het behalen van dit doel gebruiken wij meerdere bronmaterialen. Het aanleren van voorwaardelijke vaardigheden zoals focussen, spelen, delen, op je beurt wachten, activiteiten afmaken, vertellen of duidelijk maken wat je wel wilt en wat je niet wilt, samenspelen, samenwerken en langere tijd met een activiteit bezig zijn en zelfstandig kunnen handelen, zijn voor ons heel belangrijk. Voorwaardelijk voor een goede ontwikkeling is het gevoel van veiligheid. Wij doen ons best om het gevoel van veiligheid voor ieder kind zo groot mogelijk te maken.
De groepsleerkracht vindt het belangrijk om een positieve relatie met het kind en zijn/haar ouders te hebben, waardoor het kind zich competent en autonoom kan voelen (Kijk eens wat ik kan). De leerkracht hanteert duidelijke regels en afspraken zodat er voorspelbaarheid is die kinderen een veilig gevoel geeft. Wij vinden het belangrijk dat kinderen veel samen doen. Hierdoor is er veel onderlinge interactie waardoor kinderen veel communiceren, elkaar kunnen nadoen, elkaar kunnen helpen, leren delen, leren vragen en geven, leren hoe een ander reageert als jij boos bent, of blij, of verdrietig. Kinderen worden uitgedaagd door een rijke omgeving. Jonge kinderen zijn van nature leergierig en nieuwsgierig, door een uitdagende omgeving te creëren benutten wij deze eigenschappen zo optimaal mogelijk.