Basisschool Grote Beer

Guntersteinweg 60 2531 JZ Den Haag

  • Schoolfoto van Basisschool Grote Beer
  • Schoolfoto van Basisschool Grote Beer
  • Schoolfoto van Basisschool Grote Beer
  • Schoolfoto van Basisschool Grote Beer
  • Tijdens de Rijke Schooldag worden de leerlingen in de gelegenheid gesteld om hun talenten te ontdekken en verder te ontwikkelen.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Grote Beer wil het beste uit elke leerling naar boven halen. We werken gericht aan leerlingopbrengsten. Dit onderdeel beoordeelt de inspectie positief. Elk kind laten groeien naar eigen vermogen vinden wij erg belangrijk. Dit vraagt goed georganiseerd onderwijs met een grote zorgbreedte. Maatwerk dus. Op dit punt laten scholen zich moeilijk vergelijken. Dat wat in een kind zit, willen wij er uithalen voor zo ver dat in ons vermogen ligt. Elke leerling kan dan zeggen: "Kijk eens wat ik kan". 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De vorderingen van leerlingen systematisch verzamelen noemen we het leerlingvolgsysteem. We bepalen de vooruitgang onder andere aan de hand van methode-onafhankelijke en methode-afhankelijke (bij de gebruikte methodes behorende) toetsen. Voor methode-onafhankelijke toetsen hebben wij een aantal vaste testmomenten per jaar ingeroosterd. Hieronder staan de gebruikte testen :

  • Test voor lezen en leestempo (De Drie-Minuten-Test)
  • AVI-leestoets 
  • Bareka (rekentoets)
  • Citotoets Rekenen en Wiskunde
  • Citotoets Woordenschat
  • Citotoets Begrijpend Lezen
  • Citotoets Spelling
  • Citotoets Werkwoordspelling
  • Doorstroomtoets in groep 8
  • SCOL (voor sociaal emotionele vorming)


Alle toetsuitslagen worden digitaal verwerkt, hetgeen een duidelijk overzicht geeft. Hiernaast zijn er toetsen uit de dagelijks gebruikte methodes. Voor de weergave van de sociaal-emotionele aspecten gebruiken we observaties, die gegevens opleveren over onder andere de werkhouding, het welbevinden van de kinderen en hoe de relaties in de klas liggen. Naast observaties maken de leerkrachten gebruik van ‘SCOL’, een digitale gedragslijst. Relevante gedragsgegevens slaan we op in het leerlingvolgsysteem Esis en bespreken we (indien noodzakelijk) met de ouders.

De eindverantwoording ligt altijd bij de groepsleerkracht(en). In groeps- en leerlingoverleggen bespreken we de vorderingen met elkaar. Minimaal twee keer per schooljaar bespreken we alle leerlingen. Hierbij zijn de intern begeleider, de zorgcoördinator en de groepsleerkracht  aanwezig.

Tweemaal per schooljaar krijgt u een schriftelijk rapport. Aan de ene kant is dit rapport er om de leerling te stimuleren zijn taak zo voort te zetten of om te stimuleren zijn werk nog beter te doen. Aan de andere kant is het rapport er om ouders te informeren over de voortgang en het niveau waarop de leerling presteert. Voor de kleuters is het observatieprogramma ‘KIJK’ de basis voor het rapport en van daaruit het gesprek met de ouders. 

Het verbeteren van het onderwijs van onze school en wetenschappelijk onderzoek
Onze school legt in het leerlingvolgsysteem gegevens over de schoolresultaten van de leerlingen vast. Die gegevens zijn belangrijk om het onderwijs van onze school te verbeteren en voor onze gesprekken met bijvoorbeeld het bestuur en de Inspectie van het Onderwijs. Sommige van deze gegevens zijn ook belangrijk voor wetenschappelijk onderzoek. Vooral de resultaten van taal- en rekentoetsen kunnen hiervoor belangrijk zijn. Door de resultaten van taal- en rekentoetsen te analyseren weten we wat de ontwikkeling van onze leerlingen is en hoe goed onze school het doet. Dit is belangrijk, omdat dit ons helpt om het onderwijs op onze school beter te maken, maar ook het onderwijs in heel Nederland helpt verbeteren.

De school gaat de resultaten van de taal- en rekentoetsen sturen aan het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) (www.cbs.nl), zodat het gebruikt kan worden voor onderzoek naar de ontwikkeling van onze leerlingen. Het CBS zorgt ervoor dat deze resultaten in een veilige omgeving worden opgeslagen voor het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs NCO (www.nationaalcohortonderzoek.nl). Daarnaast zorgt het CBS ervoor dat leerlingen nooit herkenbaar zijn voor andere mensen.

Dit betekent dat onderzoekers nooit een leerling of school kunnen herkennen. Ook in openbare publicaties zullen leerlingen of scholen nooit te herkennen zijn. De verwerking van persoonsgegevens vindt alleen plaats binnen de beveiligde omgeving van het CBS, volgens de wettelijke regels en de strenge regels van het CBS. Het CBS doet dit ook voor alle andere statistieken die zij maakt. Mocht u toch bezwaar hebben tegen het gebruik van de gegevens van uw eigen kind, dan kunt u dit laten weten via bezwaarnco@lucasonderwijs.nl. Het bestuur van de school zorgt er dan voor dat de gegevens van uw kind niet aan het CBS gestuurd worden.

Soms zijn aanvullende gegevens belangrijk voor onderzoek
Scholen mogen gegevens over taal en rekenen aan het CBS sturen. Dat komt omdat deze gegevens niet beschouwd worden als ‘bijzondere’ persoonsgegevens (bijvoorbeeld over gezondheid van leerlingen) en omdat scholen volgens de onderwijswetgeving de plicht hebben hun onderwijs te verbeteren. Voor het gebruik van bijzondere persoonsgegevens stelt de wet strengere eisen en moeten ouders actief toestemming geven. Dat is hier niet aan de orde. Omdat het om toetsgegevens gaat, hoeft u het alleen laten weten als u bezwaar heeft.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De totstandkoming van het basisschooladvies op Grote Beer

Om tot een weloverwogen basisschooladvies te komen, kijken wij op Grote Beer naar de volgende onderdelen:

  • De cognitieve/didactische ontwikkeling van de leerling; Wat laat de leerling zien op methode-gebonden toetsen, op de toetsen van het leerlingvolgsysteem (Cito: Leerling in Beeld) en tijdens verschillende formatieve toetsen/opdrachten?
  • Leerwerkhouding: Wat laat de leerling zien aan motivatie, betrokkenheid en zelfstandigheid bij zijn/haar schoolwerk (inclusief huiswerk)
  • Sociaal-emotionele ontwikkeling: Wat laat de leerling zien in zijn persoonlijke ontwikkeling, zijn zelfregulatie, zijn sociale vaardigheden
  • Spelen specifieke onderwijsbehoeften in het kader van passend onderwijs een rol?

Interne organisatie rondom het basisschooladvies

In januari/februari van groep 7 krijgen de leerlingen het eerste pre-advies. De pre-adviezen worden bepaald door de groepsleerkracht, de intern begeleider en de zorgcoördinator. Bij twijfel is er ook overleg met de leerkracht van groep 6. In juni van groep 7 bekijken we of het pre-advies bijgesteld moet worden. De pre-adviezen worden besproken met ouders en leerling tijdens het rapportgesprek.

In januari van groep 8 bepalen we het voorlopige basisschooladvies. Naast de groepsleerkracht van groep 8, de intern begeleider en zorgcoördinator, sluiten nu ook de groepsleerkracht van groep 7 en de directeur aan. Tijdens het adviesgesprek in januari bespreken we met ouders en leerling het voorlopige basisschooladvies en het onderwijskundig rapport. In het onderwijskundige rapport staat alle relevante informatie over de leerling voor de VO-school waar de leerling straks wordt aangemeld. In het onderwijskundig rapport is er ruimte voor ouders om hun visie op het schooladvies toe te voegen.

Met het pre-advies (groep 7) en het voorlopige basisschooladvies (groep 8) kunnen ouders en kinderen zich oriënteren op het voortgezet onderwijs. In januari van groep 8 krijgen ouders bij het voorlopige basisschooladvies ook een scholenlijst met scholen die passen bij het voorlopige advies. 

Doorstroomtoets, heroverwegen en definitief basisschooladvies

Na het voorlopige basisschooladvies maken de leerlingen in februari de doorstroomtoets. Op Grote Beer maken de leerlingen de doorstroomtoets van Cito: Leerling in Beeld. Na de uitslag van de doorstroomtoets wordt het definitieve basisschooladvies bepaald. Als de uitslag van de doorstroomtoets hoger is dan het voorlopige basisschooladvies, is de school verplicht om het advies te heroverwegen en mogelijk bij te stellen.

Als het advies wordt bijgesteld wordt dit schriftelijk gecommuniceerd. Mocht het definitieve basisschooladvies niet worden bijgesteld, terwijl de uitslag van de doorstroomtoets hoger is, dan zullen de ouders worden uitgenodigd voor een gesprek waarin ons besluit nader wordt toegelicht.

Ondersteuning bij de oriëntatie en aanmelding op het VO

Aan het begin van het schooljaar organiseert school een informatieavond over het voortgezet onderwijs voor alle ouders en leerlingen uit groep 7 & 8. Grote Beer nodigt voor die avond VO-scholen uit voor een scholenmarkt. Naast een presentatie kunnen ouders en leerlingen ook informatie halen en vragen stellen bij de aanwezige VO-scholen. 

Ook de Haagse Scholenwijzer is een goede plek om informatie te vinden over de VO-scholen. Op deze website is ook een actueel overzicht van alle informatieavonden en open dagen in de regio.

Bij aanmelding op het VO is het de bedoeling dat ouders aanmelden met een voorkeurslijst van scholen. Het is belangrijk om op tijd te beginnen met een lijst van scholen, waarbij je de voorkeursschool op nummer 1 van je lijst zet. Het advies is om voor praktijkonderwijs en VMBO 4 scholen op de lijst te zetten, bij HAVO minimaal 6 en bij VWO minimaal 8 scholen. 

Aanmelden bij het VO

Vanaf schooljaar 2023-2024 is er alleen nog de mogelijkheid om digitaal aan te melden bij het voortgezet onderwijs. (Behalve bij een advies voor Praktijkonderwijs; dan kan aanmelden alleen met het papieren aanmeldformulier). Landelijk wordt er gewerkt met een vaste aanmeldweek. Dit is voor alle leerlingen in Nederland hetzelfde.

Het digitaal aanmelden gebeurt via een ouderaccount in Onderwijs Transparant. Ouders ontvangen hiervoor in december per mail een uitnodiging voor het aanmaken van een account. Middels dit account krijgen ouders inzage in het onderwijskundig rapport (OKR) en kunnen ouders hun visie op het advies en onderwijskundig rapport toevoegen. (Nadat school het OKR definitief heeft gemaakt). Ook kunnen ouders in deze omgeving hun voorkeurslijst/scholenlijst maken. De school die op nummer 1 van de lijst staat, krijgt de aanmelding binnen.   

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Een van onze doelstellingen is de leerlingen zo optimaal mogelijk te begeleiden bij het behalen van prestaties. Daarnaast besteden we veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van uw zoon/dochter. Deze twee grootheden gaan namelijk hand in hand. Als je niet lekker in je vel zit, zijn ook de vorderingen vaak minder. En als een leerling ervaart dat zijn vorderingen minder zijn, kan dat leiden tot een gedragsverandering.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Laat de ander in haar waarde
  • Doe het samen
  • Wees zelfredzaam

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Grote Beer vraagt zich met grote regelmaat af: 'Doen we goede dingen en doen we de dingen goed'. Daarvoor heeft Grote Beer een eigen kwaliteitszorgsysteem. Drie keer per schooljaar bespreekt het team de resultaten van elke leerling en ook het groepsniveau. Dit doen we niet alleen voor lezen, taal, rekenen en andere vakken, maar ook het welzijn van de leerling is een belangrijk onderdeel van het gesprek. Grote Beer kreeg van de inspectie 'basisarrangement'. Dat betekent dat de kwaliteit van ons onderwijs op orde is en dat de inspecteur eens in de vier jaar Grote Beer bezoekt. De feedback en het oordeel van de inspectie gebruiken we om de kwaliteit van onze school nog verder te verbeteren.

Terug naar boven