Montessori Waalsdorp

Utenbroekestraat 6 2597 PH Den Haag

  • Schoolfoto van Montessori Waalsdorp
  • Schoolfoto van Montessori Waalsdorp
  • Schoolfoto van Montessori Waalsdorp
  • Schoolfoto van Montessori Waalsdorp

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Geen aanvullende toelichting. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Vanuit de montessorigedachte benaderen we op onze school iedere leerling individueel en werken kinderen op hun eigen tempo en op hun eigen niveau. Onze leerkrachten zijn toegerust om in de verschillende onderwijsbehoeften van leerlingen te voorzien. Zo streven we ernaar om elke leerling passend onderwijs te bieden.

Sommige leerlingen hebben extra uitdaging en verdieping nodig, anderen hebben behoefte aan meer tijd om de leerstof te verwerven. Kinderen kunnen hulp nodig hebben bij het plannen van hun werk of bij hun concentratie en het komt voor dat leerlingen sociaal-emotionele problemen hebben. Daarnaast zijn er leerlingen met bijvoorbeeld dyslexie.

De leerkrachten houden systematisch bij hoe uw kind zich ontwikkelt op cognitief en sociaal-emotioneel gebied. Dit doen we aan de hand van observaties, gesprekken met leerlingen en ouders en met schoolvaardigheidstoetsen. We bespreken de ontwikkeling en de leerresultaten van alle kinderen een aantal maal per jaar met de intern begeleider. Als blijkt dat een kind een extra onderwijsbehoefte heeft dan zal de groepsleerkracht hier als eerste zelf op inspelen. Zo nodig maken we een individueel hulpplan of een individuele leerlijn. Daarbij kan ons ondersteuningsteam een rol spelen, dat bestaat uit leerkrachten en een onderwijsassistent. Als dit tot onvoldoende resultaat leidt kunnen we advies inwinnen bij de Zorgcommissie, waarin ook externe deskundigen zitten. Op basis daarvan maken we een zorg- of hulpplan. Mogelijk proberen we een andere handelwijze, laten we een observatie laten uitvoeren of zetten we remedial teaching in. Uiteraard zorgen we ervoor dat ouders hierbij nauw betrokken zijn.   

Alle informatie over passend onderwijs op Montessori Waalsdorp leest u in ons schoolondersteuningsprofiel, te vinden op onze website. 

Welke specialisten ondersteunen op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De montessorimanier van werken begint bij ons bij kinderen van tweeënhalf jaar en loopt op school door tot groep 8. Een doorlopende leerlijn van ruim 10 jaar, waarin de kinderen zich op hun eigen manier ten volle kunnen ontwikkelen.  

De peuterbouw is voor een kind waarschijnlijk de eerste ervaring met een andere sociale omgeving en met school. Uw peuter maakt in deze periode een grote ontwikkeling door op verschillende vlakken, zoals het praten en de sociale omgang. De taak van de pedagogisch medewerkers is om kinderen zoveel mogelijk te stimuleren en te ondersteunen in deze ontwikkelingsfase. Daarbij houden zij rekening met de interesses en het karakter van de peuters. We zorgen voor materialen die passen bij hun ontwikkelingsfase. We stimuleren kinderen zoveel mogelijk eigen keuzes te maken en veel dingen zelfstandig te doen en te ontdekken.

Terug naar boven