Protestants Christelijke Basisschool Oranjeschool

Westduinweg 127 2583 AA Den Haag

Schoolfoto van Protestants Christelijke Basisschool Oranjeschool

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op de Oranjeschool wordt planmatig gewerkt in groep 3 - 8. Planmatig werken houdt in dat we vooraf goed nadenken welke aanpak we gaan hanteren, dat we op de aanpak evalueren op basis van observaties en meetgegevens en waar nodig de aanpak bijstellen. Zo komen we tegemoet aan de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Uitgangspunten: doelmatig, praktisch en gebruiksvriendelijk in de klas zonder afbreuk te doen aan de verantwoordingsplicht.   

De Oranjeschool volgt zorgvuldig hoe de leerlingen zich ontwikkelen. Daarvoor gebruiken we een leerlingvolgsysteem (LVS): Leerling in beeld van Cito. Hierin ligt de focus op de brede ontwikkeling en de groei van iedere leerling. Er is aandacht voor: de cognitieve ontwikkeling (lezen, spelling, woordenschat, rekenen-wiskunde en Engels) werkhouding en leerhouding, sociaal-emotionele ontwikkeling en de executieve functies. Bij Leerling in beeld horen uiteenlopende niet-methodegebonden toetsen, die de leerkracht goed inzicht geeft in de groei van een kind. Zo weet de leerkracht precies waarbij een kind misschien wat extra hulp of juist meer uitdaging nodig heeft. Zo krijgt uw kind de beste kans om zijn of haar talenten te ontwikkelen. 

In elke groep is er een groepsoverzicht voor begin van het schooljaar tot februari en van februari tot eind van het schooljaar. De leerkracht stelt het groepsoverzicht tussentijds indien nodig bij op basis van de analyse en de evaluatie van methodetoetsen. De resultaten van niet-methodegebonden toetsen (Leerling in Beeld | Cito) worden twee keer per jaar geanalyseerd door de leerkracht(en). Deze analyse vormt een basis voor de inhoudelijke invulling en voortgang van de leerprocessen van de leerlingen. 

Op de Oranjeschool worden voor elke groep vier groepsbesprekingen per leerjaar ingepland. Dit zijn besprekingen tussen de leerkracht(en) en de intern begeleider(s) van de school. De eerste groepsbespreking betreft de sociaal-emotionele ontwikkeling, de overdracht en de zorgleerlingen. De tweede en derde groepsbespreking is opbrengstgericht (resultaten methodegebonden en niet-methodegebonden toetsen) met daaraan gekoppeld een leerlingbespreking (op het niveau van de leerlingen, de groep en de school). De focus ligt bij deze besprekingen op de vertaling van de toetsanalyses naar concrete en benodigde acties. Welke acties zijn er nog nodig in de komende onderwijsperiode? En wat is er gedaan om de succesvolle resultaten te bereiken; hoe kan dit vastgehouden worden? Op basis van deze vergaderingen vullen de leerkrachten hun groepsoverzicht in en maken zij de handelingsplannen voor de volgende onderwijsperiode.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Waarom een adviesprocedure voor het voorgezet onderwijs?

Doel van de adviesprocedure is om het meest passende uitstroomniveau te bepalen. De leerlingen verlaten eind groep 8 de basisschool. Het is belangrijk dat ouder(s)/verzorger(s) vroegtijdig kunnen starten met een oriëntatie op scholen voor het voortgezet onderwijs en dat u meegenomen wordt in het adviesproces.  

Totstandkoming schooladvies

Criteria om tot een advies te komen (zie ook onderaan deze pagina: BOVO-procedure schooljaar 2023/2024):

1. Leerrendementen: we baseren ons advies op basis van het niveau en de leerrendementen op de methode-onafhankelijke toetsen van groep 6 tot aan heden. Daarbij hechten we veel waarde aan rekenen en begrijpend lezen: belangrijkste voorspellers voor schoolsucces. 

2. NIO: bij leerlingen die mogelijk in aanmerking komen voor LWOO en leerlingen waarbij school twijfelt over het advies, leerlingen waarvan de ouders het niet eens zijn met het pre-advies.  

3. Drempelonderzoek  

4. (Specifieke) ondersteuningsbehoeften 

5.  Doorstroomtoets

6. Methodetoetsen 

7. Zachte criteria: observaties van de leerkrachten (sociaal-emotioneel, taakwerkhouding, huiswerkhouding, werktempo, intrinsieke motivatie, concentratie, taakinitiatie, doorzettingsvermogen, profiel van de leerling passend bij het VO-niveau etc 

8. Eventuele overige aandachtspunten: 

- Intelligentie en overige informatie uit het intelligentieonderzoek anders dan de NIO (werkgeheugen e.d.) 

- Overige informatie (leerling, ouders, externe instanties) 

BOVO-procedureboek schooljaar 2023/2024

De informatie in dit BOVO-procedureboek is zo beknopt mogelijk omschreven. Bent u ouder(s)/verzorger(s) en wilt u meer informatie over BOVO- Haaglanden of de procedure van 2023-2024? Ga dan naar www.bovohaaglanden.nl voor informatie, of neem contact op met de Oranjeschool.

Aanpassingen in procedure 2023-2024

Er is een nieuwe onderwijswet aangenomen: Aanpassingen in de doorstroom van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs en wijziging van de stelselinrichting van doorstroomtoetsen en toetsen verbonden aan leerling- en onderwijsvolgsystemen in het basisonderwijs, welke wet is verwerkt in de Wet op het voortgezet onderwijs 2020.

Schooladvies

In de wet worden vanaf schooljaar 2023-2024 twee indicatiemomenten onderscheiden:

1. het voorlopige schooladvies, dat in groep 8 wordt gegeven voor afname van de doorstroomtoets;

2. het definitieve schooladvies, dat wordt gegeven na afname en de uitslag van de doorstroomtoets.

Het voorlopige schooladvies (zie 1) heeft de duiding voorlopig omdat het voor de doorstroomtoets aan leerling en ouder(s)/verzorger(s) gegeven wordt. Het definitieve schooladvies (zie 2) kan afwijken af van het voorlopige schooladvies wanneer een leerling op de afgelegde doorstroomtoets hoger heeft gescoord en het bevoegd gezag (school/ interne begeleiding) na een heroverweging tot een bijstelling van het voorlopige schooladvies komt. Over het algemeen wordt het definitieve schooladvies vastgesteld conform het voorlopige schooladvies. Dit geldt ook voor leerlingen die geen doorstroomtoets hebben afgelegd.

Eindtoets basisschool wordt doorstroomtoets

De eindtoets heet nu doorstroomtoets. Leerlingen uit groep 8 van de basisschool maken vanaf schooljaar 2023-2024 al in februari een doorstroomtoets. De doorstroomtoets vervangt de eindtoets.

Landelijke aanmeldweek

Er komt één week waarin leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school. Daardoor maken alle leerlingen evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur die ook past bij het definitief schooladvies. Doordat er één aanmeldweek komt, veranderen de stappen van het schooladvies en de toets:

-Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopige schooladvies;

-Leerlingen maken in de eerste twee weken van februari de doorstroomtoets;

-Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets;

-Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopige schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het voorlopige schooladvies niet te verhogen;

-Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies;

-Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school (voor leerlingen uit het po, het so en het sbo die de overstap maken naar het vso, geldt de centrale aanmeldweek niet).

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Bovengenoemde kernwaarden zijn in overleg met het gehele team tot stand gekomen. De drie kernwaarden vormen de drie pijlers waarop alle handelen en communiceren zich op baseren in de relaties met leerlingen, ouders en leerkrachten. 

Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Onze school besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. We doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). De ontwikkeling van de groep en van de individuele kinderen komt tijdens de groeps-/leerling-besprekingen aan de orde.

De sociaal-emotionele onderwerpen die besproken kunnen worden zijn bijvoorbeeld:

-Zelfvertrouwen en weerbaarheid

-Meidenvenijn

-Sociale vaardigheden 

Het team van de Oranjeschool intervenieert te allen tijde eerst intern en zelfstandig in de groepen. Indien blijkt dat dit ontoereikend is, wordt externe deskundigheid ingeschakeld. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Openheid
  • Verbinding

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Inspectie: alle cijfers over de Oranjeschool

Oordeel Onderwijsinspectie

Terug naar boven