Protestants Christelijke Basisschool Oranjeschool

Westduinweg 127 2583 AA Den Haag

Schoolfoto van Protestants Christelijke Basisschool Oranjeschool

Het team

Toelichting van de school

De Oranjeschool beschikt over een tweetal taalklassen. Deze klassen zijn bestemd voor kinderen die rechtstreeks uit het buitenland komen en geen Nederlands spreken. In een taalklas zitten maximaal 15 leerlingen. Er is een taalklas Bovenbouw, voor kinderen in de leeftijd van groep 6, 7 en 8 en een taalklas Onderbouw, voor kinderen in de leeftijd van groep 3 (vanaf 6 jaar), 4 en 5.

De leerlingen in de taalklassen ontvangen 5 dagen per week intensief les in de Nederlandse taal. Wij gebruiken hiervoor de methodes Wereld vol Woorden, Logo 3000, Zien is Snappen en Horen, Zien en Schrijven. Vakken zoals rekenen, gymnastiek, handvaardigheid en Leefstijl (sociaal-emotionele ontwikkeling) worden ook aangeboden. Het onderwijsaanbod in de taalklassen is grotendeels adaptief: passend bij de ontwikkeling van uw kind(eren). 

De regels is dat een leerling 1 jaar in een taalklas blijft. Het jaar wordt afgesloten met de afname van een eindtoets. Is het taalniveau op peil, dan vindt doorstroom naar een reguliere klas plaats.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Hierbij wordt verwezen naar de SCOH-kaders voor het vervangingsbeleid. 

Op de Oranjeschool is tevens een protocol opgesteld hoe te om te gaan met vervanging:

Vervangingsbeleid

Acties bij afwezigheid leerkracht voor de groep

?Indien een leerkracht afwezig is en die dag wel voor de groep staat, gaat de volgende beslisboom in werking:?

1. Externe vervanging.

2. Samenvoegen van 2 groepen bij een totaal aantal leerlingen van maximaal 30 leerlingen.?

3. Interne vervanging.

a) Inzet ambulante teamleden (max. 1 dag per week).

b) Bij langere afwezigheid dan 3 dagen, wordt een parallel-collega gevraagd om de groep over te nemen (verdeling parallel groep)?

4. Groep 1 leerlingen?

a) Vooraf bekend: dan vragen zoveel mogelijk thuis te blijven? 

b) In de ochtend bekend: vragen zoveel mogelijk thuis te blijven, daarnaast: leerlingen verdelen.

5. Verdelen van de groepen

a) Groep 1 t/m 3 verdelen over deze bouw.? 

b) Groep 4 t/m 8 verdelen over deze bouw.? 

c) Indien onmogelijk, een groep naar huis laten gaan. ? 


Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De tijdbesteding aan wereldoriëntatie is berekend inclusief het vak verkeer en kwink.

De tijdsbesteding aan lezen is berekend inclusief het vak Blits.

De tijdsbesteding aan taal is berekend inclusief het vak schrijven en spelling.

De tijdsbesteding aan kunstzinnige en creatieve vorming is berekend inclusief het vak muziek voor de groepen 4 t/m 7.

In het weekrooster van leerjaar 5 is tijd voor schoolzwemmen vrij gemaakt.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De ambities van de Oranjeschool met betrekking tot leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte zijn voor de komende jaren als volgt;

Een leerling met extra ondersteuningsbehoefte(s) wordt zo veel als mogelijk binnen de groep begeleid, zodat een leerling optimaal betrokken blijft bij de stamgroep en dit ook zo ervaart.

De leerkracht biedt lichte interventies en de benodigde extra ondersteuning waar mogelijk.

Een externe begeleider wordt enkel ingeschakeld en in de groep verwelkomd wanneer de onderwijsbehoefte van de leerling de mogelijkheden en competenties van de leerkracht overstijgt.

De leerling met extra ondersteuningsbehoefte(s) wordt optimaal gestimuleerd om zich te ontwikkelen naar het hoogst haalbare resultaat dat voor de leerling mogelijk is.

De leerling met extra ondersteuningsbehoefte(s) ontvangt -waar nodig- een leerprogramma op maat dat zijn basis vindt in moderne, actuele, passende leerstof en waarin -waar mogelijk- 21e eeuwse vaardigheden zijn verwerkt zoals kritisch denken, creatief denken, probleem oplossen, ict-basisvaardigheden, informatievaardigheden, computational thinking en mediawijsheid). 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De ambities van de Oranjeschool met betrekking tot leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte zijn voor de komende jaren als volgt;

Een leerling met een extra ondersteuningsbehoefte wordt zo veel als mogelijk binnen de groep begeleid, zodat een leerling optimaal betrokken blijft bij de stamgroep en dit ook zo ervaart.

De leerkracht biedt lichte interventies en de benodigde extra ondersteuning waar mogelijk. Een externe begeleider wordt enkel ingeschakeld en in de groep verwelkomd wanneer de onderwijsbehoefte van de leerling de mogelijkheden en competenties van de leerkracht overstijgt.

De leerling met extra ondersteuningsbehoefte(s) wordt optimaal gestimuleerd om zich te ontwikkelen naar het hoogst haalbare resultaat dat voor de leerling mogelijk is.

De leerling met extra ondersteuningsbehoefte ontvangt -waar nodig- een leerprogramma op maat dat zijn basis vindt in moderne, actuele, passende leerstof en waarin -waar mogelijk- 21e eeuwse vaardigheden zijn verwerkt zoals kritisch denken, creatief denken, probleem oplossen, ict-basisvaardigheden, informatievaardigheden, computational thinking en mediawijsheid). 


Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Op de Oranjeschool en peuterschool Oranje hebben we een speciale focus op het jonge kind, waar we geloven dat de basis van een levenslang leerproces wordt gelegd. Wij begrijpen dat de vroege jaren cruciaal zijn voor de algehele ontwikkeling van een kind, en daarom koesteren we een omgeving die stimulerend en ondersteunend is.

Visie op het Jonge Kind

Onze visie is gebaseerd op het begrip dat elk kind uniek is, met zijn of haar eigen talenten en temperament. We streven ernaar om een veilige en rijke leeromgeving te bieden waarin elk kind zich kan ontwikkelen op zijn of haar eigen tempo. Door te werken aan een evenwichtige combinatie van spel, exploratie en gestructureerde activiteiten, stimuleren we nieuwsgierigheid en zelfexpressie.

KIJK! Observatie- en registratiesysteem

Wij werken met KIJK! Dit is een observatie- en registratiesysteem die wij inzetten om de ontwikkeling van kinderen systematisch te observeren, registreren en analyseren.  Dit systeem biedt leraren en pedagogisch medewerkers een gestructureerde aanpak om de voortgang van kleuters op verschillende ontwikkelingsgebieden te volgen, zoals taal, rekenen, motoriek, sociaal-emotionele ontwikkeling en zelfstandigheid.  

Beredeneerd aanbod en thematisch werken

Op de Oranjeschool bieden wij een beredeneerd aanbod. We stemmen ons onderwijsaanbod af wat onze kinderen nodig hebben. Wij werken thematisch, hierdoor ontstaat een geïntegreerde leeromgeving waarin kinderen verbanden kunnen leggen tussen verschillende onderwerpen en hun nieuwsgierigheid kunnen verkennen. De synergie tussen beredeneerd aanbod en thematisch werken is de sleutel tot ons onderwijsmodel. Door bewust in te spelen op individuele leerbehoeften binnen de bredere thematische structuur, stimuleren we een dieper begrip en het leren bij onze kleuters.  

Taal- en Rekendans

Wekelijks bieden wij in samenwerking met Studio Swing Taal- en Rekendans op school.  Door beweging te combineren met leren, creëren we een stimulerende omgeving waarin kinderen plezier beleven en gestimuleerd worden om de taal- en rekenvaardigheden te ontwikkelen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van lichaamsbewegingen, dans, en muziek om abstracte ideeën tastbaar te maken en het leren te verankeren in fysieke ervaringen.

Terug naar boven