De Tweemaster

Tesselsestraat 75 A 2583 JH Den Haag

  • Schoolfoto van De Tweemaster
  • Schoolfoto van De Tweemaster
  • Schoolfoto van De Tweemaster

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Twee maal per schooljaar, in januari en in juni, worden op school de Cito-toetsen begrijpend lezen, spelling, rekenen en technisch lezen  afgenomen. Dit zijn landelijk genormeerde toetsen. Naast deze landelijk genormeerde toetsen worden ook periodiek methoden-gebonden toetsen afgenomen voor meerdere van deze vakgebieden. Daarnaast observeren de leerkrachten de leerlingen het gehele schooljaar tijdens het werken en leren op school in hun groep. 

Deze gegevens worden verzameld in ons leerlingvolgsysteem "Leerling in Beeld". Drie maal per schooljaar vinden er groeps- en leerlingenbesprekingen plaats tussen de groepsleerkrachten en de Intern begeleider. Tijdens deze besprekingen worden alle toetsresultaten van de leerlingen besproken, inclusief de opbrengsten van de toetsen sociaal emotionele ontwikkeling, en worden afspraken gemaakt over de voortgang van het onderwijs en de begeleiding van de leerlingen, zowel als groep, als voor specifieke leerlingen individueel. 

Twee maal per schooljaar presenteren de leerkrachten de leeropbrengsten van hun groep aan het het gehele schoolteam, tijdens een studiedag. Op deze wijze monitoren, evalueren en interpreteren wij de resultaten van alle leerlingen schoolbreed voor deze basisvakken en kunnen wij bespreken en besluiten waar we ons onderwijs moeten verbeteren en/of aanscherpen. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Aan het einde van het schooljaar in groep 7 bepalen we het voorlopig schooladvies van iedere leerling. Dat doen we in een overleg met de leerkrachten van de groepen 7 en 8, de directie en de intern begeleider van de school. De criteria die bepalend zijn voor het bepalen van het voorlopige schooladvies zijn de werk- en huiswerkhouding van de leerling, het gedrag en de resultaten vanuit ons leerlingvolgsysteem vanaf groep 6. 

Ook bepalen we met elkaar de ambities voor de leerling richting het definitieve schooladvies in groep 8. Het voorlopige schooladvies wordt nog voor de zomervakantie door de leerkracht van groep 7, samen met de intern begeleider, met de ouders én de leerling besproken. Ook wordt in dat gesprek medegedeeld op welke winst op welk gebied in groep 8 nog behaald kan worden.

Wanneer de leerlingen in groep 8 zitten vindt in oktober de NIO of Adit plaats. Dit is een onafhankelijk intelligentieonderzoek dat afgenomen wordt door een psychloog van Bazalt, het voormalige HCO. In november in groep 8 vinden de school Citotoetsen begrijpend- en technisch lezen, rekenen en spelling plaats. Wanneer deze gegevens bekend zijn, gaan we weer met bovengenoemde groep bijeen zitten om het definitieve schooladvies van iedere leerling te bepalen. Criteria die hierbij meespelen zijn weer de werk- en huiswerkhouding van de leerling, het gedrag, de resultaten vanuit ons leerlingvolgsysteem vanaf groep 6 én de uitslag van de NIO of Adit. Ook het definitieve schooladvies wordt, voor de kerstvakantie, met de ouders en het kind besproken. 

Op basis van het voorlopige- en het definitieve schooladvies kunnen ouders en leerlingen zich gaan oriënteren op een aantal scholen van Voortgezet Onderwijs, passend bij het niveau van het kind. Wanneer na de Kerstvakantie de aanmeldingsprocedure opent, kunnen ouders de voorkeuren van scholen van hun kinderen opgeven in het daarvoor bestemde programma. Natuurlijk nemen we de ouders daar volledig in mee.

In april nemen de leerlingen van groep 8 deel aan de Centrale Eindtoets. Medio mei ontvangt de school daarvan de resultaten. De uitslag van de Centrale Eindtoets kan afwijken van het schooladvies dat de school bepaald heeft. Wanneer de uitslag van de toets in negatieve zin afwijkt van het gegeven schooladvies, blijft het advies van de school staan. Wanneer de uitslag van de toets in positieve zin afwijkt van het gegeven schooladvies, is de school verplicht om het schooladvies te heroverwegen. De school is niet verplicht om het advies aan te passen. Dit laatste moet natuurlijk wel voorzien zijn van een goede onderbouwing naar ouders en betreffende leerlingen.

Na het schooljaar 2022-2023 verdwijnt de Centrale Eindtoets. Die zal vervangen worden door de zogenaamde "doorstroomtoets". Met de aanvang van het schooljaar 2023-2024 zullen wij er zorg voor dragen dat de gewijzigde informatie betreffende de Voortgezet Onderwijsprocedure, volledig op deze pagina vermeld staat. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren.

OBS De Tweemaster is een plek waar kinderen hun zelfvertrouwen, zelfkennis en sociaal gedrag positief kunnen ontwikkelen. De leerkrachten benaderen de kinderen positief en richten de aandacht op de sterke kanten. Door het positieve gedrag te benoemen, krijgt het kind een positief beeld van zichzelf en zal het zich daar naar gaan gedragen.

Ouders en school trekken samen op (educatief partnerschap) om het gedrag van kinderen te bespreken, aan te pakken en eventueel aan te passen. De school probeert incidenten te voorkomen.

Onze school hanteert de volgende drie kernwaarden: 
1. Veiligheid
2. Respect 
3. Verantwoordelijkheid

De school- en klassenafspraken zijn gebaseerd op bovenstaande kernwaarden

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Respect
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven