De Tweemaster

Tesselsestraat 75 A 2583 JH Den Haag

  • Schoolfoto van De Tweemaster
  • Schoolfoto van De Tweemaster
  • Schoolfoto van De Tweemaster

Het team

Toelichting van de school

Op onze school is geen vakdocent Engels aanwezig, maar zijn alle groepsleerkrachten geschoold in het geven van Engelse lessen. Op onze school wordt in alle groepen 1 t/m 8 iedere week twee maal een Engelse les gegeven, waardoor het niveau van de leerlingen in groep 8 redelijk hoog is. Er is samenwerking ontstaan met het Maris-college, een school voor Voortgezet Onderwijs, die tweetalig VMBO aanbiedt. De leerlingen van groep 8 krijgen meerdere lessen aangeboden gedurende het schooljaar door Engelse vakdocenten van en op het Maris College.  

Periodiek worden er, gedurende het schooljaar, wisselende vakleerkrachten, muziek, beeldend en drama, voor een periode van het schooljaar ingehuurd van Kunst Organisatie Onderwijs in Den Haag. Zo maken de leerlingen kennis met alle disciplines met betrekking tot de kunst- en cultuurvakken.

Daarnaast zijn er dagelijks meerdere sport- en spel activiteiten, zoals dansen, sport & spel, turnen, zelfverdediging, hockey, basketbal, atletiek, en skateboarden, na schooltijd in en om de school, waarvan deelname voor alle leerlingen gratis is. Dit in samenwerking met de Haagse sporttuin Duindorp. 

Daarnaast zijn er dagelijks naschoolse activiteiten voor alle leerlingen van 4 tot 12 jaar in het, naast de school gelegen, wijkcentrum Het Trefpunt.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Vervanging bij ziekte of ander verlof

Als een leerkracht afwezig is in verband met ziekte of buitengewoon verlof, wordt hij/zij vervangen door een andere leerkracht of onderwijsassistent/leraarondersteuner (altijd onder verantwoordelijkheid van de directie). In speciale gevallen zal een groep verdeeld worden over andere groepen en in het uiterste noodgeval zal ouders gevraagd worden of hun kind een dag thuis kan blijven. We proberen dit uiteraard zo veel mogelijk te voorkomen maar in verband met het huidige lerarentekort en Covid-19 kan het soms helaas niet anders.

Indien de vervanging van langdurige aard blijkt te zijn, dan zullen wij in eerste instantie aanspraak maken op de invalpoule van Stichting De Haagse Scholen. Indien deze mogelijkheid geen doorgang kan vinden huren wij vervanging in bij een extern onderwijs uitzendbureau. Wij stellen u, indien dit gebeurt, hier zo snel mogelijk van op de hoogte.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Onderwijsaanbod

Ons onderwijsaanbod voldoet aan de kerndoelen voor primair onderwijs. Uw kind krijgt bij ons op school les in de basisvakken: taal, lezen, spelling, schrijven, rekenen, wereldoriëntatie, creatieve vorming en gymnastiek. Wij geven gedifferentieerd onderwijs. Dit betekent dat wij rekening houden met het eigen niveau en eigen tempo van het individuele kind. Het onderwijsaanbod wordt jaarlijks met het hele schoolteam geëvalueerd en indien nodig vinden er bijstellingen plaats.  

In ons schoolplan 2019-2023 wordt beschreven op welke wijze De Tweemaster vorm geeft aan het realiseren van de kerndoelen. Tevens wordt daarin aangegeven op welke manier borging plaatsvindt van de leergebieden en welke beleidsvoornemens er zijn. Het schoolplan ligt ter inzage bij de directeur van de school.
Op OBS de Tweemaster is er veel aandacht voor bewegingsonderwijs. Alle leerlingen uit de groepen 3 t/m 8 krijgen twee keer per week gymnastiekles van onze vakleerkracht. Daarnaast krijgen groep 1 minimaal 4 keer en groep 2 minimaal 3 per week bewegingslessen in het speellokaal waarvan minimaal 2 keer per week een groot materiaal les aangeboden door de eigen groepsleerkracht in het speellokaal in het Hoofdgebouw.    

Wij hechten aan deze sport- en spelactiviteiten veel waarde vanwege de volgende aspecten:
-        Gezond gedrag.
-        Behoefte aan beweging.
-        Ontwikkelen van grove en fijne motorische vaardigheden.
-        Ontwikkelen van sociale vaardigheden, zoals samenwerken, samen spelen en omgaan met winst en verlies.
-        Ontwikkelen van vaardigheden zoals (spel)inzicht, ruimtelijk inzicht, strategieën, structuren en oog/hand coördinatie.
-        Versterken van groepscohesie (het bij elkaar horen).
-        Ontdekking van eigen (sport) talenten.  

Pedagogisch klimaat

Basisschoolleerlingen hebben veel baat bij structuur. Daarom hangt in iedere klas een dagindeling waarop ze kunnen zien wat het programma is. Verder zorgen wij ervoor dat de lokalen netjes opgeruimd en schoon zijn. Wij leren de kinderen hiervoor ook verantwoordelijkheid te dragen. Ze leren op te ruimen, op een goede manier gebruik te maken van het toilet en netjes te eten (tafelmanieren).
Tijdens ons onderwijs willen we het zelfvertrouwen van de kinderen vergroten. We leren ze zelf oplossingen te zoeken voor problemen en dagen ze uit om samen te werken, initiatieven te nemen en elkaar te helpen. Door deze aanpak doen zij succeservaringen op, groeit hun zelfvertrouwen en leren ze positief over zichzelf denken. Wij hebben continu begrip en aandacht voor de kinderen, maar geven wel aan wat de grenzen van hun gedrag zijn.  

Sociaal-emotionele ontwikkeling
De sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen krijgt veel aandacht in ons onderwijsprogramma. Doelstellingen daarbij zijn dat de kinderen:
-      leren samenwerken
-      inzicht krijgen in hun eigen gevoelens en emoties en die van anderen
-      hun eigen doen en laten in verschillende situaties beter leren plaatsen  

Zippy’s Vrienden en Apple’s Vrienden is een in Engeland ontwikkeld programma dat kinderen van ongeveer 5 tot 10 jaar sociale en emotionele vaardigheden bijbrengt. Centraal in de lessen staat het verhaal van drie vrienden en wat die met elkaar en met hun huisdieren (Zippy de wandelende tak en Apple de hamster), meemaken. In voor kinderen herkenbare situaties komen onder meer boosheid, pesten, uitsluiting, eenzaamheid en dood voorbij, maar ook vriendschap en feestvieren. Door kleine opdrachten en rollenspellen in de klas, krijgen de kinderen een heel palet aan vaardigheden aangereikt voor de omgang met bijvoorbeeld ruzie en verlies. Ze leren kleine en grote problemen flexibel en creatief oplossen op een manier die bij hen past: de zogenoemde coping strategieën. Ze leren onderscheiden wat ze wel en niet kunnen veranderen: een echtscheiding van ouders is niet terug te draaien, maar als een vriendje wordt gepest, kunnen ze iets doen. Voor meer informatie verwijzen wij u graag naar de website: www.zippysvrienden.nl  

Burgerschap

Als het om aspecten van de maatschappelijke vorming gaat, legt De Tweemaster vooral het accent op burgerschap. Burgerschapsvorming brengt jonge burgers (want dat zijn leerlingen immers!) de basiskennis, vaardigheden en houding bij die nodig zijn om een actieve rol te kunnen spelen in de eigen leefomgeving en in de samenleving. Ze maken kennis met begrippen als democratie, grond- en mensenrechten, duurzame ontwikkeling, conflicthantering, sociale verantwoordelijkheid, gelijkwaardigheid en het omgaan met maatschappelijke diversiteit. Die kennis komt niet alleen uit het boekje, maar wordt ook geleerd door te oefenen in de praktijk. De beeldvorming van de omgeving (straat, wijk, stad, land, wereld) en de mensen daarin met al hun talen, religies en culturen zijn aspecten waar het schoolteam van De Tweemaster de kinderen, vrij van eigen meningen en opinies les in geeft. Dit is onderdeel van onze methode Wereldoriëntatie en onze methode voor sociaal-emotioneel ontwikkeling. Tevens zijn aspecten terug te vinden in onze aanpak m.b.t. het gedrag van onze leerlingen d.m.v. de methodiek van Schoolwide Positive Behavior Support en zijn vele aspecten van burgerschap verweven in de ‘genen’ van de school.  

ICT en digitaal leren

Er vinden op het moment grote veranderingen en vernieuwingen plaats in basisonderwijs m.b.t. ICT en digitaal leren. Er is een grote toenemende mate van digitalisering van leermiddelen en het gebruik van nieuwe media. Wij als school zijn van mening dat deze ontwikkelingen goed zijn voor kinderen. Het vergroot het leerrendement en het plezier in leren. De uitdaging als school is om het gebruik van ICT-onderwijs slim toe te passen, passend bij de belevingswereld van de kinderen. Wij zullen als school altijd op zoek zijn naar en anticiperen op de beste manieren om nieuwe media in de klas te combineren met de fysieke leermiddelen. Deze mix van leren met en zonder ICT is en blijft een van de speerpunten in de school.
Om ervoor te zorgen dat kinderen veilig op het internet kunnen werken, hebben wij een internetprotocol.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De school is sinds kort gestart met het aanbieden van online logopedie onder schooltijd, in samenwerking met een logopedist uit de stad. In verband met een tekort aan logopedisten is dit samenwerkingsverband ontstaan.

Ouders komen op de hun aangewezen tijd naar school, waar een laptop klaar staat. De ouders loggen in via Teams, halen hun kind uit de groep en het kind krijgt logopedie. Dit vindt wekelijks plaats. 

Daarnaast is de school gestart met het bieden van een extra aanbod voor leerlingen die iets meer kunnen dan gemiddeld. We zoeken dat niet in extra taal en rekenen, want hierin zijn deze leerlingen over het algemeen al erg goed. Onder begeleiding van de docent STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts en Mathematics) van De Haagse Scholen worden medewerkers opgeleid in het aanbieden van projecten Onderzoekend & Ontwerpend leren. De leerlingen werken tijdens deze projecten aan werkelijke problemen, die zij onderzoeken en uitwerken en hiervoor creatieve alternatieven en oplossingen bedenken. Zij werken hierbij aan vaardigheden als kritisch denken, communiceren, samenwerken, creativiteit, burgerschap en karakterontwikkeling. Bij deze projecten wordt gebruikt gemaakt van de radio/podcaststudio van de school en ontwerpen via de 3D-printers op school. (zie de website www.makenmetmarie.com)

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven