Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Startpunt International is een IB Worldschool (www.ibo.org).
We werken met zes grote (transdisciplinaire) wereldthema's per jaar. (Bij de kleuters werken we met 4 van deze thema's.)Who we are - Wie we zijn
Where we are in place and time - Waar we zijn in plaats en tijd
How we express ourselves - Hoe we onszelf uitdrukken
How the world works - Hoe de wereld werkt
How we organize ourselves - Hoe we onszelf organiseren
Sharing the planet – Het samen delen van de planeetBinnen deze thema's komen de verplichte (SLO) doelen vanuit de overheid aan bod en werken we met de pijlers vanuit IB:
- Onderzoekend leren
- Denken in concepten
- Werken met units
- Het leerlingprofiel
- Het aanleren van vaardigheden
- Het ondernemen van actie
Meer informatie over ons onderwijsprogramma en onze doelen treft u in ons schoolplan, op te vragen bij de directie.
Als u wilt dat uw kind levensbeschouwelijk vormingsonderwijs krijgt, kunt u dit ook aangeven bij de directie.
Wij werken bij de kleuters met vier grote transdisciplinaire thema's per jaar, deze noemen wij units. Een deel van de vakken wordt in de units verwerkt, een deel wordt buiten de unit aangeboden. In bijgaande urentabel is overzichtelijk weergegeven hoe dat er in de praktijk uitziet.
Wij werken in groep 3 t/m 8 met zes grote transdisciplinaire thema's per jaar, dit noemen wij units. Een deel van de vakken wordt in de units verwerkt, een deel wordt buiten de unit aangeboden. In bijgaande urentabel is overzichtelijk weergegeven hoe dat er in de praktijk uitziet.
De schooltijden voor de groepen 1 t/m 8 zijn gelijk. Hierdoor maken onze leerlingen (met aftrek van margedagen en feestdagen) 7800 onderwijsuren in acht schooljaren. We voldoen hiermee aan de verplichte onderwijstijd van 7520 uur zoals door de overheid gesteld.
In onze zorgcyclus staat de ondersteuningsstructuur van de school. De zorgcyclus is de wijze waarop de school ondersteuning zichtbaar heeft georganiseerd, ernaar handelt en met andere organisaties en specialisten werkt. De zorgcyclus vormt de leidraad voor de periodieke groepsbesprekingen. Het eigenaarschap van de zorg ligt op niveau 1, 2 en 3 bij de leerkracht, waar nodig coacht de intern begeleider hierin. Bij inzet van preventieve- en licht-curatieve interventies denkt de intern begeleider mee wat mogelijk is aan extra zorg. Waar bovenop de basiszorg extra zorg nodig is vanuit SPPOH, faciliteert de intern begeleider als intermediair tussen ondersteuningsbehoeften van de leerkrachten en SPPOH, ouders en externe zorgverleners. De school regisseert, SPPOH faciliteert. Startpunt International kan hiermee 95% van de zorg zelf op zich nemen. Er is voldoende expertise in huis op het gebied van Ernstige Lees- en Spellingsproblemen of Dyslexie (ELSD), Ernstige Reken-Wiskundeproblemen of Dyscalculie (ERWD), woordenschatdidactiek en gedragsproblematiek. We hebben leerkrachten geschoold op het gebied van pedagogisch didactisch onderzoek bij kleuters. Ook zijn er zorgverleners binnen de school werkzaam, een logopediste en schoolmaatschappelijk werkster. Waar een leerling meer nodig heeft dan didactische ondersteuning, is inhuur van externe expertise noodzakelijk: op het gebied van zelfredzaamheid en fijne motoriek (cluster 3), spraak- taalproblemen (cluster 2) en op het gebied van in- en externaliserend gedrag (cluster 4).Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) staat beschreven hoe Startpunt International tegemoet komt aan de (eventuele specifieke) onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van de leerlingen. Een kopie van dit profiel is terug te vinden op de website van de school en/of op te vragen bij de directie.
Jaarlijks vinden er meerdere gesprekken plaats tussen de leerkracht en de intern begeleider om de onderwijs- en/of ondersteuningsbehoeften van de leerlingen te actualiseren. Naast de vaste groeps- en leerlingbesprekingen van de zogenoemde zorgcyclus, zal in de intern begeleider ook gaan aansluiten bij de evaluatiegesprekken over de verschillende units.
Dit wordt als pilot in 2024-2025 vormgegeven. Op deze manier is de intern begeleider eerder betrokken bij de onderdelen van het lesprogramma waar de leerlingen op uitvallen of waar ze extra uitdaging in kunnen gebruiken. Wanneer er iets specifieks nodig lijkt te zijn voor de leerling, zal er een multidisciplinair overleg (MDO) worden ingezet om met diverse experts te kunnen overleggen over een specifieke leerling. De ouders van deze leerling worden ook altijd uitgenodigd voor dit gesprek.
De leerkrachten evalueren na iedere unit samen met de PYP-coördinator de kwaliteit van het lesaanbod. Zo blijft iedere unit up-to-date en blijft daarmee kwalitatief sterk. In 2024-2025 zal de intern begeleider bij deze evaluaties aansluiten, zodat er in een eerder stadium de eventuele passende interventies ingezet kunnen worden op leerling- of groepsniveau.
In de groep geeft de leerkracht verlengde instructie aan de leerlingen die dit nodig hebben voor bepaalde vakken in het onderwijsaanbod. Daarnaast wordt remedial teaching (RT) ingezet om leerlingen te voorzien van extra ondersteuning op rekenen en/of lezen. Helaas is het door het leerkrachtentekort, maar ook door uitvallende leerkrachten op school, niet altijd mogelijk om dit structureel in te zetten. Dit zijn onderdelen van de basisondersteuning binnen de school.
Naast het basisaanbod kan de leerling ook worden aangemeld bij samenwerkingsverband SPPOH. Bij deze organisatie kan een individueel arrangement aangevraagd worden. Het arrangement wordt afgegeven wanneer een leerling aan bepaalde criteria voldoet. Met dit arrangement kan extra, individuele begeleiding ingekocht worden door de school.
Als er een andere hulp nodig is, zal de intern begeleider zich richten op de jeugdhulpverlening. Op 01 januari 2024 heeft er een de herindeling van de jeugdzorg binnen Den Haag plaatsgevonden. Hierdoor zal specifieke hulpverlening voor leerlingen worden georganiseerd door ketenpartner RondomJou of Kracht Wanneer er extra ondersteuning nodig is, zal de intern begeleider de leerling aanmelden bij één van deze twee ketenpartners. Het postcodegebied waarin de leerling woonachtig is, bepaalt tot welke ketenpartner zich moet richten.
De leidsters van de Peuterleerplek zijn opgeleid om ook volgens het PYP (Primary Years Programme, van IB - International Baccalaureate) les te kunnen geven. Hiermee creëren we een doorgaande lijn voor leerlingen van 2,5 - 12 jaar.