Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Het volgen van de leerlingen is zeer belangrijk om goed beeld te kunnen houden op hun algehele ontwikkeling op school. Door middel van observaties binnen en buiten de klas houden leerkrachten zicht op deze ontwikkeling. Ook door toetsen wordt deze ontwikkeling zichtbaar gemaakt. Vanuit de overheid is het verplicht om onafhankelijke toetsen te gebruiken om de cognitieve ontwikkeling van de leerlingen te volgen.
Op Startpunt International wordt er gebruik gemaakt van de toetsen van Cito.
De toetsen worden in afgenomen voor ieder rapport, namelijk:
- M-toetsen eind januari/begin februari
- E-toetsen eind mei/begin juni
Naast deze toetsen maken de leerkrachten ook gebruik van andere, tussentijdse toetsen om het lesaanbod binnen de verschillende units en vakgebieden. In groep 6 en 7 worden er ook andere toetsen afgenomen die helpend zijn bij het bepalen van het schooladvies voor de middelbare school, namelijk de NSCCT en ADIT-toetsen. In groep 8 volgt er halverwege het jaar de Doorstroomtoets (voorheen Eindtoets); deze wordt ook bij Cito afgenomen. De resultaten worden met ouders besproken tijdens voortgangs- rapport- en/of adviesgesprekken met de leerkracht (en indien nodig de intern begeleider).
Een volledige beschrijving van het beoordelingsbeleid van Startpunt International is op te vragen bij de directie.
Aan het einde van de basisschool krijgt iedere leerling een schooladvies mee om zich te kunnen inschrijven op een school voor voortgezet onderwijs. Deze overstap is voor iedere leerling een spannende mijlpaal in het leven. Daarom wordt het advies ook met zeer veel zorgvuldigheid opgesteld. Daarom wordt het advies opgesteld met de leerkrachten van groep 7 en groep 8 samen met de intern begeleider.
Anders dan op andere scholen, wordt er eind groep 7 al een eerste advies meegegeven met daarin mogelijkheden tot ontwikkeling. In groep 8 volgt in januari een voorlopig schooladvies en na de uitslag van de doorstroomtoets het definitieve schooladvies.
Dit alles wordt vormgegeven in de online omgeving van BOVO; de organisatie die voor alle scholen in Den Haag de overgang helpt organiseren. Deze online omgeving heet Onderwijs Transparant. Binnen het onderwijskundig rapport van de leerling worden de de volgende gegevens verwerkt:
- Alle toetsresultaten inclusief de Doorstroomtoets en ADIT.
- Sociaal-emotioneel functioneren en de ontwikkeling van de executieve functies (werkhouding, concentratie, doorzettingsvermogen, etc.)
- Aanvullende informatie over onderwijs- en/of ondersteuningsbehoeften.
Eind schooljaar 2023-2024 verlieten onze 18 oudste leerlingen de school en gingen naar de volgende vormen van vervolgonderwijs:
HAVO/VWO: 1 leerling
VMBO-TL/HAVO: 1 leerling
VMBO- theoretische leerweg: 5 leerlingen
VMBO- kader/theoretische leerweg: 6 leerlingen
VMBO- beroeps gerichte leerweg/kader: 4 leerlingen
VMBO- beroeps gerichte leerweg: 1 leerling
Praktijkonderwijs: 1 leerling
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Kinderen komen naar school om relaties aan te gaan met leeftijdsgenoten en voor hun plezier. Om op te groeien in een veilige omgeving waar ze alle ruimte hebben om zichzelf te zijn en zich te kunnen ontplooien. We geven ze de gelegenheid om duurzame relaties te ontwikkelen die inclusief en divers zijn. We streven ernaar om ze deze relaties optimaal te laten ontwikkelen ten bate van henzelf, hun familie, vrienden en de wereld waarin zij leven.
Kinderen staan actief in de wereld, vol verwondering en ideeën. Wij kijken naar een kind als een jong, uniek en capabel individu met vaardigheden, voorkeuren, nieuwsgierigheid en kennis. We geloven dat een kind de wereld wil leren begrijpen door ideeën, gevoelens, kennis, vaardigheden en theorieën met anderen te delen. Op deze manier verbinden ze nieuwe ervaringen aan bestaande kennis.
De onderwijsinspectie heeft op maandag 21 februari 2022 de school bezocht en het predicaat GOED toegekend. Het rapport treft u aan op deze pagina.