Startpunt International

Suze Robertsonstraat 103 2526 WS Den Haag

Schoolfoto van Startpunt International

Resultaten doorstroomtoets

Toelichting van de school

Uitslagen CITO doorstroomtoets van de afgelopen jaren:

2024: gemiddelde score: 528,7
2023: gemiddelde score: 530,5
2022: gemiddelde score 527,1
2021: gemiddelde score 529

De CITO doorstroomtoets wordt komend jaar afgenomen in de eerste of tweede week van februari.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het volgen van de leerlingen is zeer belangrijk om goed beeld te kunnen houden op hun algehele ontwikkeling op school. Door middel van observaties binnen en buiten de klas houden leerkrachten zicht op deze ontwikkeling. Ook door toetsen wordt deze ontwikkeling zichtbaar gemaakt. Vanuit de overheid is het verplicht om onafhankelijke toetsen te gebruiken om de cognitieve ontwikkeling van de leerlingen te volgen.

Op Startpunt International wordt er gebruik gemaakt van de toetsen van Cito.



De toetsen worden in afgenomen voor ieder rapport, namelijk:

- M-toetsen eind januari/begin februari

- E-toetsen eind mei/begin juni



Naast deze toetsen maken de leerkrachten ook gebruik van andere, tussentijdse toetsen om het lesaanbod binnen de verschillende units en vakgebieden. In groep 6 en 7 worden er ook andere toetsen afgenomen die helpend zijn bij het bepalen van het schooladvies voor de middelbare school, namelijk de NSCCT en ADIT-toetsen. In groep 8 volgt er halverwege het jaar de Doorstroomtoets (voorheen Eindtoets); deze wordt ook bij Cito afgenomen. De resultaten worden met ouders besproken tijdens voortgangs- rapport- en/of adviesgesprekken met de leerkracht (en indien nodig de intern begeleider).



Een volledige beschrijving van het beoordelingsbeleid van Startpunt International is op te vragen bij de directie.


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Aan het einde van de basisschool krijgt iedere leerling een schooladvies mee om zich te kunnen inschrijven op een school voor voortgezet onderwijs. Deze overstap is voor iedere leerling een spannende mijlpaal in het leven. Daarom wordt het advies ook met zeer veel zorgvuldigheid opgesteld. Daarom wordt het advies opgesteld met de leerkrachten van groep 7 en groep 8 samen met de intern begeleider.



Anders dan op andere scholen, wordt er eind groep 7 al een eerste advies meegegeven met daarin mogelijkheden tot ontwikkeling. In groep 8 volgt in januari een voorlopig schooladvies en na de uitslag van de doorstroomtoets het definitieve schooladvies.



Dit alles wordt vormgegeven in de online omgeving van BOVO; de organisatie die voor alle scholen in Den Haag de overgang helpt organiseren. Deze online omgeving heet Onderwijs Transparant. Binnen het onderwijskundig rapport van de leerling worden de de volgende gegevens verwerkt:

- Alle toetsresultaten inclusief de Doorstroomtoets en ADIT.

- Sociaal-emotioneel functioneren en de ontwikkeling van de executieve functies (werkhouding, concentratie, doorzettingsvermogen, etc.)

- Aanvullende informatie over onderwijs- en/of ondersteuningsbehoeften.



Eind schooljaar 2023-2024 verlieten onze 18 oudste leerlingen de school en gingen naar de volgende vormen van vervolgonderwijs:

HAVO/VWO: 1 leerling

VMBO-TL/HAVO: 1 leerling

VMBO- theoretische leerweg: 5 leerlingen

VMBO- kader/theoretische leerweg: 6 leerlingen

VMBO- beroeps gerichte leerweg/kader: 4 leerlingen

VMBO- beroeps gerichte leerweg: 1 leerling

Praktijkonderwijs: 1 leerling  


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen komen naar school om relaties aan te gaan met leeftijdsgenoten en voor hun plezier. Om op te groeien in een veilige omgeving waar ze alle ruimte hebben om zichzelf te zijn en zich te kunnen ontplooien. We geven ze de gelegenheid om duurzame relaties te ontwikkelen die inclusief en divers zijn. We streven ernaar om ze deze relaties optimaal te laten ontwikkelen ten bate van henzelf, hun familie, vrienden en de wereld waarin zij leven.

Kinderen staan actief in de wereld, vol verwondering en ideeën. Wij kijken naar een kind als een jong, uniek en capabel individu met vaardigheden, voorkeuren, nieuwsgierigheid en kennis. We geloven dat een kind de wereld wil leren begrijpen door ideeën, gevoelens, kennis, vaardigheden en theorieën met anderen te delen. Op deze manier verbinden ze nieuwe ervaringen aan bestaande kennis.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Relatie
  • Competentie
  • Autonomie

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De onderwijsinspectie heeft op maandag 21 februari 2022 de school bezocht en het predicaat GOED toegekend. Het rapport treft u aan op deze pagina. 

Terug naar boven