PC Hooftschool

Escamplaan 65 2547 GA Den Haag

  • Schoolfoto van PC Hooftschool
  • Schoolfoto van PC Hooftschool
  • Schoolfoto van PC Hooftschool
  • Schoolfoto van PC Hooftschool
  • Schoolfoto van PC Hooftschool

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Vanzelfsprekend volgt de leerkracht de ontwikkeling van uw kind nauwkeurig. Zijn of haar prestaties worden te alle tijden bijgehouden en kinderen worden daarnaast regelmatig getoetst. Voor technisch lezen, begrijpend lezen, rekenen en taalverzorging wordt de CITO toets afgenomen. Aan de hand van de dagelijkse prestaties en de (CITO) toets resultaten bekijken wij op welk niveau een kind werkt. Mocht een kind niet voldoende op niveau werken met een bepaald vak, dan krijgt deze leerling extra ondersteuning. Sommige leerlingen presteren bij een bepaald vak boven gemiddeld. Zij krijgen van de leerkracht moeilijkere en meer uitdagende opdrachten. Na een afgesproken periode wordt bekeken hoeveel het kind vooruit is gegaan. Indien extra hulp niet voldoende resultaten oplevert, wordt dit besproken in de Interne Zorgcommissie. Afhankelijk van de uitkomst van deze bespreking:

  •  wordt verder gegaan met de specifieke hulp, in en/of buiten de groep;
  •  werkt een kind op een eigen niveau in de groep verder;
  •  wordt bij deskundigen informatie ingewonnen;
  •  wordt een kind getest;
  •  kan verrijkings-/verdiepingsstof worden aangeboden;
  •  wordt een kind verwezen naar een andere school, b.v. voor speciaal basisonderwijs.  

De ouders worden over de hele gang van zaken op de hoogte gehouden en geïnformeerd. Daar waar nodig wordt (schriftelijke) toestemming gevraagd. In de Interne Zorgcommissie zitten een aantal deskundigen met wie de school spreekt. Aan de hand van de aangeleverde informatie wordt een advies gegeven. Ouders sluiten bij het overleg met de Interne Zorgcommissie aan.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Uitstroom

In september organiseert de school een algemene ouderavond voor de ouders van onze groep 8 leerlingen. Dan geven we informatie over het voortgezet onderwijs en de totstandkoming van ons schooladvies. Later volgt het voorlopige schooladvies en de individuele bespreking ervan met de ouders. Belangrijk om te weten is dat het schooladvies is gebaseerd is op gegevens uit het leerlingvolgsysteem en op motivatie, werkhouding en belangstelling van uw kind. 

De leerlingen maken voor de overstap naar het voortgezet onderwijs de Cito-eindtoets. In de loop van het schooljaar worden de kinderen uit groep 8 besproken door hun leerkracht en de intern begeleider van de school. Op aanvraag zijn er individuele gesprekken voor het eindadvies. Wij vinden het belangrijk dat elk kind op een plek terecht komt, waar het zich thuis voelt en waar het zich kan ontplooien. Dat is niet voor elk kind dezelfde plek.

Via onze school ontvangen de ouders en kinderen van groep 8 het voorlichtingsboekje: Wegwijzer voortgezet onderwijs. In dit boekje staan alle scholen van Den Haag en omstreken vermeld. Op de website van de desbetreffende scholen kunt u zien wanneer de opendagen plaatsvinden. Met de leerlingen van groep 8 bezoeken we twee scholen voor voortgezet onderwijs. Deze bezoeken zijn bedoeld als kennismaking met het voortgezet onderwijs op zich. De schoolkeuze staat hier los van.  

Wij hebben contact met de scholen van het voortgezet onderwijs (VO). Als duidelijk is naar welke school een kind gaat, wordt over elk kind een onderwijskundig rapport opgestuurd. Doorgaans volgt er ook een gesprek met de VO-school. Zo proberen we de overstap zo soepel mogelijk te laten verlopen. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op de P.C. Hooftschool werken we met en aan een schoolbrede aanpak betreft ‘Gedrag’: De Brede Aanpak Gedrag. Een schoolbrede aanpak richt zich op strategieën en factoren die kunnen zorgen voor een stevige basis. De basisondersteuning richt zich op alle leerlingen van de school. Hoe meer er ingezet wordt op een stevige basisondersteuning, des te minder leerlingen zich zullen bevinden in de eerste en tweede ondersteuningslaag (Crone & Horner, 2003). Iedereen hanteert dezelfde aanpak. Dit wordt beschreven in de ‘Pedagogische Gedragsaanpak’. Zoals Crone en Horner (2003) beschrijven, zorgt een schoolbrede aanpak voor een voorspelbare, veilige schoolomgeving (veiligheid) waarin waarden en normen (gedragsverwachtingen) helder zijn voor iedereen en waar gewenst gedrag systematisch wordt aangeleerd. Op deze manier werkt de school aan een schoolklimaat waarin leerlingen, teamleden en ouders zich vrij voelen de verbinding met zichzelf en met anderen aan te gaan. Een organisatie hangt van afspraken aan elkaar. Binnen deze afspraken hebben de teamleden een zekere vrijheid voor eigenheid. We vinden het belangrijk dat dit ook zichtbaar is in de praktijk voor onze leerlingen, voor onze ouders en voor onszelf. In het hoofdstuk ‘onderwijskundig beleid; gedrag’ wordt het pedagogisch handelen nader uitgewerkt.

Onze school heeft ook een pestcoo¨rdinator/sociale veiligheidscoördinator en twee vertrouwenspersonen. Op de website/ schoolgids vindt u de naam en staat omschreven wanneer en hoe u met hem/haar contact kunt opnemen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven