Hoe toetst de school de sociale veiligheid?
De school monitort de sociale en fysieke veiligheid met een vragenlijst afgenomen door/via: Scholen met Succes.
Toelichting van de school
Vanaf augustus 2016 handhaaft de inspectie de nieuwe wettelijke eisen over sociale veiligheid. Zij letten er vooral op of scholen de veiligheidsbeleving van leerlingen monitoren en of de school maatregelen neemt tot verbetering (als de resultaten daartoe aanleiding geven). De monitoring moet aan verschillende eisen voldoen. Zo moet het een representatief en actueel beeld van de school geven. Daarbij is het van belang dat de school een valide en betrouwbaar instrument gebruikt, dat gestandaardiseerd is. De instrumenten die wij gebruiken voldoen aan deze eisen, zo ook onze vragenlijst sociale veiligheid.
In onze leerlingtevredenheidspeiling zijn de vragen uit de vragenlijst sociale veiligheid opgenomen als aparte rubriek. Daarmee worden de leerlingen van de groepen 5 t/m 8 voldoende bevraagd op het onderwerp. De rapportage van de vragenlijst sociale veiligheid bevat naast een terugkoppeling op vraagniveau een samenvatting van de belangrijkste resultaten.
Bij opvallende zaken zal er een plan van aanpak worden gemaakt.
Grensoverschrijdend gedrag
Op de P.C. Hooftschool stellen we positief gedrag bij leerlingen centraal. Vanuit een respectvolle en positieve benadering worden leerlingen vanuit de leerkrachten gestimuleerd om op een goede manier met elkaar opgegaan. Soms kan het echter toch gebeuren dat een leerling bepaald gedrag laat zien wat de grens over gaat. Op de P.C. Hooftschool wordt dit benoemd als grensoverschrijdend gedrag.
Dit wordt hier onder verstaan:
- Fysieke agressie, zoals slaan, schoppen, spugen en vandalisme.
- Verbale agressie, zoals schelden met ziektes, familie, religie, geaardheid, discriminatie en opmerkingen over het uiterlijk.
- Ander ontoelaatbaar gedrag, zoals grove pesterijen, diefstal en bedreiging.
Bij grensoverschrijdend gedrag van een leerling worden ouders altijd telefonisch of persoonlijk op de hoogte gesteld. Afhankelijk van de aard en de frequentie van het grensoverschrijdende gedrag volgt er altijd een consequentie.
Schorsing en verwijdering
Een leerling kan geschorst en zelfs definitief van school verwijderd worden indien door het gedrag van de leerling en/of zijn/haar wettelijke vertegenwoordiger(s) een onhoudbare situatie is ontstaan en er geen uitzicht is op een aanvaardbare oplossing binnen de school. De procedure staat vermeld in een protocol, dat op school is in te zien.