Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Talentuur
Elke woensdag, donderdag en vrijdag vindt er Talentuur plaats. Tijdens de Talenturen krijgen de leerlingen les van vakkrachten. De leerlingen geven zelf aan, aan welke talenten zij willen ontwikkelen. De groep wordt in tweeën gesplitst. De ene helft van de groep heeft het eerste uur Talentuur, de andere helft het tweede uur. Het voordeel is dat de leerkracht met een kleine groep leerlingen intensief aan het werk kan gaan met specifieke doelen alleen voor die leerlingen. Een win-win situatie wordt zo gecreëerd. Alle leerlingen kiezen dus voor één uur per week een Talent uit. Na ongeveer 10 lessen kiezen ze een nieuw Talent.
Tijdens de talenturen (keuzevak) krijgen de leerlingen les van vakkrachten. Vakken die kinderen in het afgelopen schooljaar zelf kozen:
- Textielpaleis
- Creapalet
- Muziekantjes
- Skaten
- Fietsles
- Kookles
- Techniek
- Sporten
- Dansen
- Music Records
- Boekenpret
- Naailes
Doubleren
Het kan voorkomen dat er door het team van de P.C. Hooftschool wordt overwogen om een leerlingen een jaar te laten doubleren. Indien hier mogelijk sprake van is, dan zal de school u in een zo vroeg mogelijk stadium informeren. De school overlegt in zo'n geval vaak met ouders, maar uiteindelijk bepaalt de school of een leerling zal doubleren of niet.
In groep 1 en 2 zitten de leerlingen in de kleuterklas. In deze leerjaren wordt de belangrijke basis gelegd voor de verdere schoolloopbaan van uw kind, zowel voor de cognitieve als de sociaal-emotionele ontwikkeling.
De groepen 1, 2 (en een enkele keer groep 3) hebben, naast de reguliere margedagen ook extra margemiddagen. Op deze margemiddagen zijn de leerlingen vrij en werken de teamleden aan duurzame onderwijskwaliteit voor de kleutergroepen.
Het minimum aantal lesuren van groep 1 tot en met 8 is op alle basisscholen 7520 uur. De resterende uren kunnen we zelf verdelen. Door de lestijden die wij hanteren krijgen de leerlingen van onze school als zij de groepen 1 t/m 8 doorlopen 7920 uur les. Dat betekent dat de kinderen meer les krijgen dan het minimum aantal verplichte lesuren. Dat maakt mogelijk dat er gelegenheid is om per schooljaar een aantal margedagen te plannen. Op deze dagen zijn de kinderen vrij en hebben de leraren een studiedag.
Samenwerking met vakkrachten
De afgelopen jaren heeft zich landelijk een negatieve trend ontvouwd over het lerarentekort. Het lerarentekort is het grootst in de G5 (Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Almere), waarbij de binnenstadscholen binnen deze steden het zwaarst getroffen worden. De P.C. Hooftschool behoort tot één van deze scholen. Op de eerste plaats zit de kracht van ‘het hoofd boven water houden’ vooral in het behoud van het zittende personeel. De eerder beschreven kernwaarden, inclusief de uitwerking in de praktijk hiervan, vormen hiervoor het uitgangspunt. Daarnaast zet de P.C. Hooftschool zich proactief in om op de lange termijn een oplossing te vinden van het lerarentekort: ondanks dat er in de school nu nog geen lerarentekort gevoeld wordt, zijn er al wel stappen gezet om over een aantal jaar les te kunnen geven aan de school met minder bevoegd personeel (zonder kwaliteitsverlies). Ondanks dat het toenemende lerarentekort een katalysator is voor het anders organiseren, is op de eerste plaats ‘het kind’ het belangrijkste argument voor het tot stand brengen van deze ontwikkeling. Op de P.C. Hooftschool wordt intensief samengewerkt met vakkrachten.
Vakkrachten als teamleden
De samenwerking met vakkrachten en het inzetten van verschillende vakken als middel om leerlingen de basisvaardigheden van taal en rekenen én sociale vaardigheden aan te leren, draagt bij aan zowel het vormgeven van inclusief onderwijs als het omgaan met het lerarentekort. De samenwerking met vakkrachten draagt bij aan inclusief onderwijs, doordat leerlingen meer mogelijkheden hebben om hun leervoorkeur tot uiting te brengen. Zo zijn er leerlingen die bijvoorbeeld door middel van muziek, door middel van beweging of door middel van het werken met handen beter tot leren komen in vergelijking met het leren op de meer traditionele manier. Zodoende wordt er vanuit een bredere bandbreedte (dus inclusievere) manier voorzien voor leerlingen. Leerlingen voorzien vanuit een bredere bandbreedte past volledig bij de kernwaarden van de P.C Hooftschool; een kind mag zichzelf zijn en zijn of haar eigen voorkeursleerstijl leren herkennen. Door vanuit verschillende vakken algemene leerdoelen aan te bieden, krijgt ieder kind de kans om zich met zijn of haar leervoorkeur verder te ontwikkelen om zo steeds een volgende stap te kunnen nemen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De komende jaren zal, naast de reguliere ondersteuning in de groep,veel aandacht gaan naar de specifieke onderwijsbehoeften van elk kind. Zodoende willen we leerlingen ondersteunen op sociaal-emotioneel vlak (onder meer d.m.v. de Brede Aanpak Gedrag) en op cognitief vlak (onder meer door de inzet van extra ondersteuning in de groepen).
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.