PC Hooftschool

Escamplaan 65 2547 GA Den Haag

  • Schoolfoto van PC Hooftschool
  • Schoolfoto van PC Hooftschool
  • Schoolfoto van PC Hooftschool
  • Schoolfoto van PC Hooftschool
  • Schoolfoto van PC Hooftschool

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Vervanging bij ziekte

Soms is er een leerkracht afwezig of ziek. We proberen de groep dan altijd op te vangen, maar dit lukt niet altijd. Hieronder ziet u welke stappen we dan op school zetten:

1) Er wordt gekeken of een (duo-)collega een dag extra wilt werken.

2) Er wordt gekeken of er een ambulante collega beschikbaar is om deze dag in te vallen. Dit willen we echter tot een minimum beperken, omdat de ambulante werkzaamheden belangrijk zijn voor de schoolontwikkeling. 

3) Er wordt gekeken of er een stagiaire beschikbaar is om in te vallen. Er wordt hierbij ook gekeken of er voldoende achterwacht beschikbaar is.

4) Een groep blijft thuis. Voor ouders waarbij het niet mogelijk is om het kind thuis op te vangen, kan het kind op school worden opgevangen. Deze leerlingen krijgen deze dag geen les. De leerlingen worden aan het begin van de dag opgevangen in het eigen lokaal. De leerlingen worden verdeeld.

I. Leerlingen uit de groepen 1/2 worden verdeeld over de overige kleutergroepen. Er worden maximaal 2 leerlingen in een kleutergroep geplaatst. 

II. Leerlingen uit de groepen 3 t/m 8 worden verdeeld over de overige groepen. Hierbij worden ze in eerste instantie verdeeld over de leerjaren die het dichtst bij het eigen leerjaar zit. Bijvoorbeeld: Leerlingen uit groep 5 worden eerste verdeeld over groep 4 en groep 6. Indien het opvangen van een deel van de groep bovenmatig vaak voorkomt, kan er worden besloten dat de hele groep thuis blijft en er dus ook geen opvang meer wordt georganiseerd. Dit is maatwerk en wordt per situatie beoordeeld door de directie.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Talentuur

Elke woensdag, donderdag en vrijdag vindt er Talentuur plaats. Tijdens de Talenturen krijgen de leerlingen les van vakkrachten. De leerlingen geven zelf aan, aan welke talenten zij willen ontwikkelen. De groep wordt in tweeën gesplitst. De ene helft van de groep heeft het eerste uur Talentuur, de andere helft het tweede uur. Het voordeel is dat de leerkracht met een kleine groep leerlingen intensief aan het werk kan gaan met specifieke doelen alleen voor die leerlingen. Een win-win situatie wordt zo gecreëerd. Alle leerlingen kiezen dus voor één uur per week een Talent uit. Na ongeveer 10 lessen kiezen ze een nieuw Talent.

Tijdens de talenturen (keuzevak) krijgen de leerlingen les van vakkrachten. Vakken die kinderen in het afgelopen schooljaar zelf kozen: 

  • Textielpaleis
  • Creapalet
  • Muziekantjes
  • Skaten
  • Fietsles
  • Kookles
  • Techniek
  • Sporten
  • Dansen
  • Music Records
  • Boekenpret
  • Naailes

Doubleren

Het kan voorkomen dat er door het team van de P.C. Hooftschool wordt overwogen om een leerlingen een jaar te laten doubleren. Indien hier mogelijk sprake van is, dan zal de school u in een zo vroeg mogelijk stadium informeren. De school overlegt in zo'n geval vaak met ouders, maar uiteindelijk bepaalt de school of een leerling zal doubleren of niet.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In groep 1 en 2 zitten de leerlingen in de kleuterklas. In deze leerjaren wordt de belangrijke basis gelegd voor de verdere schoolloopbaan van uw kind, zowel voor de cognitieve als de sociaal-emotionele ontwikkeling.

De groepen 1, 2 (en een enkele keer groep 3) hebben, naast de reguliere margedagen ook extra margemiddagen. Op deze margemiddagen zijn de leerlingen vrij en werken de teamleden aan duurzame onderwijskwaliteit voor de kleutergroepen.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Het minimum aantal lesuren van groep 1 tot en met 8 is op alle basisscholen 7520 uur. De resterende uren kunnen we zelf verdelen. Door de lestijden die wij hanteren krijgen de leerlingen van onze school als zij de groepen 1 t/m 8 doorlopen 7920 uur les. Dat betekent dat de kinderen meer les krijgen dan het minimum aantal verplichte lesuren. Dat maakt mogelijk dat er gelegenheid is om per schooljaar een aantal margedagen te plannen. Op deze dagen zijn de kinderen vrij en hebben de leraren een studiedag. 

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Samenwerking met vakkrachten

De afgelopen jaren heeft zich landelijk een negatieve trend ontvouwd over het lerarentekort. Het lerarentekort is het grootst in de G5 (Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Almere), waarbij de binnenstadscholen binnen deze steden het zwaarst getroffen worden. De P.C. Hooftschool behoort tot één van deze scholen. Op de eerste plaats zit de kracht van ‘het hoofd boven water houden’ vooral in het behoud van het zittende personeel. De eerder beschreven kernwaarden, inclusief de uitwerking in de praktijk hiervan, vormen hiervoor het uitgangspunt. Daarnaast zet de P.C. Hooftschool zich proactief in om op de lange termijn een oplossing te vinden van het lerarentekort: ondanks dat er in de school nu nog geen lerarentekort gevoeld wordt, zijn er al wel stappen gezet om over een aantal jaar les te kunnen geven aan de school met minder bevoegd personeel (zonder kwaliteitsverlies). Ondanks dat het toenemende lerarentekort een katalysator is voor het anders organiseren, is op de eerste plaats ‘het kind’ het belangrijkste argument voor het tot stand brengen van deze ontwikkeling. Op de P.C. Hooftschool wordt intensief samengewerkt met vakkrachten.

Vakkrachten als teamleden

De samenwerking met vakkrachten en het inzetten van verschillende vakken als middel om leerlingen de basisvaardigheden van taal en rekenen én sociale vaardigheden aan te leren, draagt bij aan zowel het vormgeven van inclusief onderwijs als het omgaan met het lerarentekort. De samenwerking met vakkrachten draagt bij aan inclusief onderwijs, doordat leerlingen meer mogelijkheden hebben om hun leervoorkeur tot uiting te brengen. Zo zijn er leerlingen die bijvoorbeeld door middel van muziek, door middel van beweging of door middel van het werken met handen beter tot leren komen in vergelijking met het leren op de meer traditionele manier. Zodoende wordt er vanuit een bredere bandbreedte (dus inclusievere) manier voorzien voor leerlingen. Leerlingen voorzien vanuit een bredere bandbreedte past volledig bij de kernwaarden van de P.C Hooftschool; een kind mag zichzelf zijn en zijn of haar eigen voorkeursleerstijl leren herkennen. Door vanuit verschillende vakken algemene leerdoelen aan te bieden, krijgt ieder kind de kans om zich met zijn of haar leervoorkeur verder te ontwikkelen om zo steeds een volgende stap te kunnen nemen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De komende jaren zal, naast de reguliere ondersteuning in de groep,veel aandacht gaan naar de specifieke onderwijsbehoeften van elk kind. Zodoende willen we leerlingen ondersteunen op sociaal-emotioneel vlak (onder meer d.m.v. de Brede Aanpak Gedrag) en op cognitief vlak (onder meer door de inzet van extra ondersteuning in de groepen). 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven