Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Ritme
We volgen in de kleuterklas vaste ritmes in de dag, de week en het jaar. Ritme biedt de kinderen zekerheid en vertrouwen, en bouwt zo mee aan een stevige levensbasis. Elke dag van de week heeft een eigen activiteit, bijvoorbeeld schilderen, bakken of knutselen. De jaarfeesten zijn als gouden kralen in de ketting van dagen en weken. Ze worden met de kleuters intensief voorbereid en helpen de kinderen om het jaarritme mee te beleven. De kinderen vinden ook letterlijk ritme, doordat er veel gezongen wordt. Handen en voeten en het hele lichaam komen hierbij in beweging.
Per jaar staan de volgende vakken op het programma:
Klas 1: taal, rekenen, toneel en heemkunde
Klas 2: taal, rekenen, toneel en heemkunde
Klas 3: taal, rekenen, toneel, heemkunde en ambachten
Klas 4: taal, rekenen, toneel, aardrijkskunde, dierkunde en Engels
Klas 5: taal, rekenen, toneel, (economische) aardrijkskunde, plantkunde, geschiedenis en Engels
Klas 6: taal, rekenen, toneel, geschiedenis, mineralogie, natuurkunde, meetkunde, heemkunde en Engels
Dit is op Stella Maris nog volop in ontwikkeling.
De Sterrekijker
't Sterrekind biedt opvang aan kleine kinderen van 2 tot 4 jaar
BSO De Sterrekijker is een buitenschoolse opvang voor 4 tot 12 jarigen.
De Sterrekijker heeft een locatie in de buurt van Vrije School Stella Maris en werkt, net als de Vrije School, op basis van de antroposofie. Centraal uitgangspunt in de opvoeding is een evenwichtige ontwikkeling van alle talenten, die een kind in aanleg heeft meegekregen.
Peuters die vanuit onze eigen peuterklas, ’t Sterrekind, doorstromen naar de kleuterklas worden middels een zogenaamde warme overdracht, overgedragen.
De kleuterleerkrachten volgen de kinderen in hun klas met behulp van het Kleutervolgsysteem dat ontwikkeld is door de begeleidingsdienst voor Vrije Scholen. Door middel van observatielijsten volgens zij de ontwikkeling van jongste-kleuter naar de overgang naar de eerste klas. Ook wordt het dyslexieprotocol gebruikt om bij de kleuters eventuele stagnatie in de beginnende geletterdheid te signaleren.
Halverwege het laatste kleuterjaar wordt er gekeken of een kind gebaat is bij een overgang naar de eerste klas. Als er op grond van de observaties twijfels ontstaan worden de ouders hiervan op de hoogte gesteld tijdens een gesprek op school. Tijdens dit gesprek wordt ook aangegeven wanneer de definitieve beslissing omtrent het vervolgen van de schoolloopbaan wordt genomen: kleuterverlenging of door naar de eerste klas. Een eventuele kleuterverlenging gaat altijd in overleg met de intern begeleider en de directeur. Indien er twijfels zijn wordt dit besproken tijdens een OT (Ondersteuningsteam).