vrijeschool Stella Maris

Emmalaan 47 1791 AT Den Burg

  • Schoolfoto van vrijeschool Stella Maris
  • Schoolfoto van vrijeschool Stella Maris
  • Schoolfoto van vrijeschool Stella Maris
  • Schoolfoto van vrijeschool Stella Maris
  • Schoolfoto van vrijeschool Stella Maris

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In het schooljaar 2022-2023 zaten er geen kinderen in klas 6. Er is daardoor geen eindtoets afgenomen. 

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op onze school zorgen we voor een ordelijk verloop van de toetsing en afsluiting. Tussentijds meten we de ontwikkeling van de leerlingen m.b.v. het IEP leerlingvolgsysteem. De resultaten worden ingevoerd in he LVS ParnasSys.

De toetsen worden afgenomen conform de opgestelde agenda en de IEP-voorschriften (aangevuld met schoolvoorschriften). Ouders worden op de rapportenavonden geïnformeerd over de toetsresultaten.

In klas 6 (leerjaar 8) doen alle leerlingen mee aan de eindtoets (IEP). Ouders krijgen in dat jaar ook een VO-advies voor hun kind. De adviesprocedure hebben we beschreven in de schoolgids

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Vanaf het schooljaar 2023-2024 wordt het proces van schooladvisering anders. De eindtoets wordt vervangen door de doorstroomtoets. De toets wordt eerder afgenomen, in begin februari, en krijgt een andere naam. Hierdoor wordt duidelijker dat kinderen zich ook na het afnemen van de toets blijven ontwikkelen.

In klas 5 ontvangen de kinderen aan het einde van het schooljaar een pre-advies. In klas 6 bespreken kind, ouders/verzorgers en leerkracht(en) in de weken na de kerstvakantie, voor 31 januari, hun voorlopig schooladvies. In de eerste twee weken van februari wordt de doorstroomtoets afgenomen. De scholen krijgen dan halverwege maart de uitslagen en delen uiterlijk 24 maart het definitieve schooladvies met ouders en kinderen. Als het toetsadvies van de doorstroomtoets hoger is dan het voorlopig advies, wordt het definitief schooladvies verhoogd. Alleen onderbouwd en in kindbelang kan de school besluiten het advies niet te verhogen.

Tussen 25 maart en 31 maart melden alle kinderen zich met hun definitieve advies aan op de middelbare school. De kinderen en ouders hebben een vrije keuze voor welke middelbare school zij kiezen. Wij bieden aan alle middelbare scholen een warme overdracht aan, om een vloeiende overgang mogelijk te maken.  

De Vrijescholen hanteren een brede kijk op het beoordelen en adviseren van leerlingen, waarbij de eindtoetsen slechts een onderdeel zijn van het proces. Naast de eindtoetsen wordt er naar verschillende aspecten gekeken om tot een passend schooladvies te komen:

1.         Pedagogisch-didactische begeleiding: Vrijescholen hebben oog voor de individuele ontwikkeling en behoeften van elke leerling. Er wordt gekeken naar de pedagogische en didactische begeleiding die nodig is om het potentieel van de leerling te stimuleren. Dit omvat het observeren van de motivatie, leerstijl, talenten en uitdagingen van de leerling in verschillende vakgebieden.

2.         Breed vakkenaanbod: Het brede vakkenaanbod op Vrijescholen biedt leerlingen de mogelijkheid om zich op verschillende gebieden te ontwikkelen. Naast de kernvakken zoals taal en rekenen, wordt er ook gekeken naar de prestaties en interesse van leerlingen in creatieve vakken, ambachtelijke vakken, muziek, beweging en andere specifieke vakgebieden die kenmerkend zijn voor de Vrijeschool.

3.         Persoonlijke groei en sociaal-emotionele ontwikkeling: Naast de cognitieve vaardigheden wordt er ook gekeken naar de persoonlijke groei en sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Vrijescholen hechten waarde aan het ontwikkelen van sociale vaardigheden, empathie, zelfstandigheid en verantwoordelijkheid. Deze aspecten worden meegenomen in het schooladvies om een compleet beeld te krijgen van de leerling.

4.         Leerlingenvolgsysteem: Vrijescholen maken gebruik van een leerlingvolgsysteem om de voortgang van de leerlingen gedurende hun schoolloopbaan te volgen. Dit systeem biedt inzicht in de individuele ontwikkeling en prestaties van de leerlingen op verschillende vakgebieden. Het stelt de school in staat om de leerlingen op maat te begeleiden en een passend schooladvies te formuleren.Het schooladvies op Vrijescholen is gebaseerd op een brede kijk op de leerling, waarbij niet alleen gekeken wordt naar de resultaten van eindtoetsen, maar ook naar de individuele ontwikkeling, talenten, interessegebieden en sociaal-emotionele vaardigheden. Door deze holistische benadering streven Vrijescholen ernaar om een schooladvies te geven dat aansluit bij de unieke behoeften en mogelijkheden van elke leerling.

De gegevens zijn voor deze school niet bekend.

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

In onze onderwijsbenadering is vanzelfsprekend aandacht voor de sociale integratie en respect voor elkaar. Juist vanuit de intentie om de kinderen te laten worden wie ze zijn, creëren we op school een sfeer waarin een kind nog kind mag zijn. En waarin kinderen vertrouwen krijgen en elkaar vertrouwen geven. De school geeft daarbij ook volop aandacht aan de samenleving en de diversiteit daarin, en bevordert deelname aan en betrokkenheid bij onze maatschappij. We stellen ons open op naar onze omgeving en brengen leerlingen hiermee in contact. In het onderwijs krijgen de leerlingen ruimte om kennis te maken met verschillende achtergronden en culturen van leeftijdgenoten. De basisstof binnen de verschillende vakgebieden (met name leefomgeving, beweging, kunst en levenskunst) is erop gericht om kinderen competenties bij te brengen die hen helpen om mee te doen in de samenleving.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Het kind mag kind zijn.
  • Vertrouwen krijgen en geven.
  • Meedoen in de samenleving

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven