vrijeschool Stella Maris

Emmalaan 47 1791 AT Den Burg

  • Schoolfoto van vrijeschool Stella Maris
  • Schoolfoto van vrijeschool Stella Maris
  • Schoolfoto van vrijeschool Stella Maris
  • Schoolfoto van vrijeschool Stella Maris
  • Schoolfoto van vrijeschool Stella Maris

Het team

Toelichting van de school

In de kleuterklas werkt Helen Mozley (maandag tot en met vrijdag).

In klas 1/2/3 werken Evy Schermer (maandag tot en met donderdag) en Mare Pit (donderdag en vrijdag)

In klas 4/5/6 werkt Gerard van Uunen (maandag tot en met vrijdag).

Op de ochtenden is Jules Wehberg ook aanwezig in klas 4/5/6.

IB (intern begeleider) Yvette Hagen

Ondersteuning Brendie Lugtmeijer op maandag-, dinsdag-, donderdag-, en vrijdagochtend. 

Creatieve vakken op de donderdagmiddag worden door Brendie Lugtmeijer gegeven.

De administratie wordt op woensdagochtend door Jantien de Boer verzorgd.

Er is een vacature voor schoolleiding.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het personeelsbeleid van de vrijeschool Stella Maris is erop gericht dat de leerkrachten vitaal en fit voor de klas staan. Natuurlijk kan het desondanks gebeuren dat een leerkracht door ziekte of persoonlijke omstandigheden uitvalt. In zo’n geval zullen we gebruikmaken van de invalpool die op Texel is ingericht. Het uitgangspunt is dat het onderwijs gewoon door moet gaan en dat er optimale zekerheid is voor de kinderen

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Ritme

We volgen in de kleuterklas vaste ritmes in de dag, de week en het jaar. Ritme biedt de kinderen zekerheid en vertrouwen, en bouwt zo mee aan een stevige levensbasis. Elke dag van de week heeft een eigen activiteit, bijvoorbeeld schilderen, bakken of knutselen. De jaarfeesten zijn als gouden kralen in de ketting van dagen en weken. Ze worden met de kleuters intensief voorbereid en helpen de kinderen om het jaarritme mee te beleven. De kinderen vinden ook letterlijk ritme, doordat er veel gezongen wordt. Handen en voeten en het hele lichaam komen hierbij in beweging.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Per jaar staan de volgende vakken op het programma:

Klas 1: taal, rekenen, toneel en heemkunde

Klas 2: taal, rekenen, toneel en heemkunde

Klas 3: taal, rekenen, toneel, heemkunde en ambachten

Klas 4: taal, rekenen, toneel, aardrijkskunde, dierkunde en Engels

Klas 5: taal, rekenen, toneel, (economische) aardrijkskunde, plantkunde, geschiedenis en Engels

Klas 6: taal, rekenen, toneel, geschiedenis, mineralogie, natuurkunde, meetkunde, heemkunde en Engels

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Dit is op Stella Maris nog volop in ontwikkeling.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De Sterrekijker

't Sterrekind biedt opvang aan kleine kinderen van 2 tot 4 jaar 

BSO De Sterrekijker is een buitenschoolse opvang voor 4 tot 12 jarigen.

De Sterrekijker heeft een locatie in de buurt van Vrije School Stella Maris en werkt, net als de Vrije School, op basis van de antroposofie. Centraal uitgangspunt in de opvoeding is een evenwichtige ontwikkeling van alle talenten, die een kind in aanleg heeft meegekregen. 

Peuters die vanuit onze eigen peuterklas, ’t Sterrekind, doorstromen naar de kleuterklas worden middels een zogenaamde warme overdracht, overgedragen.

De kleuterleerkrachten volgen de kinderen in hun klas met behulp van het Kleutervolgsysteem dat ontwikkeld is door de begeleidingsdienst voor Vrije Scholen. Door middel van observatielijsten volgens zij de ontwikkeling van jongste-kleuter naar de overgang naar de eerste klas. Ook wordt het dyslexieprotocol gebruikt om bij de kleuters eventuele stagnatie in de beginnende geletterdheid te signaleren.

Halverwege het laatste kleuterjaar wordt er gekeken of een kind gebaat is bij een overgang naar de eerste klas. Als er op grond van de observaties twijfels ontstaan worden de ouders hiervan op de hoogte gesteld tijdens een gesprek op school. Tijdens dit gesprek wordt ook aangegeven wanneer de definitieve beslissing omtrent het vervolgen van de schoolloopbaan wordt genomen: kleuterverlenging of door naar de eerste klas. Een eventuele kleuterverlenging gaat altijd in overleg met de intern begeleider en de directeur. Indien er twijfels zijn wordt dit besproken tijdens een OT (Ondersteuningsteam).

Terug naar boven