Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Wij hebben ons onderwijs georganiseerd in units. We werken in drie units, waar verschillende professionals (leerkrachten, leerkrachtondersteuners, onderwijsassistentes en stagiaires) dagelijks intensief met de kinderen samenwerken. Iedere unit wordt aangestuurd door een unitleider.
Binnen de units wordt gewerkt met mentorgroepen, waarin de kinderen leerjaaroverstijgend zijn ingedeeld. Instructies vinden deels plaats op leerjaar en deels leerjaar overstijgend. Binnen een unit worden instructies gegeven, wordt er gewerkt op de leer- en werkpleinen, is er een wereldoriëntatie of ontdekhoek, kunnen kinderen bouwen, spelen en creatief bezig zijn in het atelier.
Onze overtuiging is dat kinderen op meerdere manieren leren en dat een breed aanbod bijdraagt aan de totale ontwikkeling van kinderen.
In unit 1 krijgen onze jongste kinderen rijke en gevarieerde mogelijkheden aangeboden om zich te ontwikkelen. Spel, spelen, samenwerken en ontdekken staan hier centraal. De ontwikkeling van kinderen wordt gevolgd, geobserveerd en geregistreerd in het volgsysteem "Mijn Kleutergroep". Vanuit deze observaties worden speel- en ontwikkeldoelen bepaald d.m.v. een beredeneerd aanbod.
Bovenstaande tijden zijn richttijden. Veel vakken, ontwikkelingsthema's, cultuur, creatieve vakken en wereldoriëntatie worden geïntegreerd aangeboden binnen de thema's waar wij mee werken. Als het nodig is om meer tijd aan een domein te schenken, wordt dat ingepland. We werken met methodes, maar ook met methodieken en diverse werkvormen. Deze worden op leerjaar en leerjaaroverstijgend aangeboden.
Het kindcentrum biedt ondersteuning aan alle kinderen die dat nodig hebben. Deze ondersteuning wordt voornamelijk gedaan door de leerkrachten en het ondersteunende personeel. Op basis van de ontwikkeling van de kinderen wordt beoordeeld welke ondersteuning nodig is.
Op KC Boschveld verstaan wij onder ondersteuning: Kinderen een zetje geven om zich optimaal te kunnen blijven ontwikkelen. Dat betekent dat kinderen ondersteuning kunnen krijgen als zij bepaalde stof of leerdoelen nog niet beheersen, maar ook als zij leerdoelen al juist wel beheersen en behoefte hebben aan meer uitdaging en verdieping. Doel van de ondersteuning om kinderen weer op weg te helpen. Om de ondersteuningsbehoefte in kaart te brengen, volgen we de ondersteuning van kinderen door observatie en toetsing. Door te kijken welke vaardigheidsgroei en analyse van het leerproces kunnen we beoordelen welke ondersteuning nodig is.
KC Boschveld is in staat om extra ondersteuningsaanbod te realiseren. In het Schoolontwikkelingsprofiel SOP) wat als bijlage aan deze schoolgids is toegevoegd kunt u precies lezen welk ondersteuningsaanbod dit betreft. Passend onderwijs is altijd maatwerk. Het is op voorhand niet altijd te zeggen of specifieke ondersteuning haalbaar is. KC Boschveld zal altijd met ouders open en transparant de mogelijkheden bespreken. En indien nodig betrekt zij hier het samenwerkingsverband bij.
Informatie vanuit het Samenwerkingsverband
Oudersteunpunt
Op de website van ouder- en jeugdsteunpunt de Meierij (www.ouderjeugdsteunpuntdemeierij.nl) vinden ouders en jeugdigen informatie over passend onderwijs die toegankelijk, leesbaar en begrijpelijk is. De informatie bestaat vooral uit veel gestelde vragen en antwoorden, voor zowel basisonderwijs als voortgezet onderwijs. Ook uitleg van begrippen en handige links kunt u op de website vinden. Het steunpunt is te bereiken bij vragen of voor advies, al neemt het geen taken over van de scholen of het samenwerkingsverband.
De poster ‘basisondersteuning’ te vinden op de website van het samenwerkingsverband. Bij deze poster is een notitie geschreven die toelichting geeft op de poster en beschrijft hoe ondersteuning is geregeld binnen Primair Onderwijs (PO) de Meierij: www.demeierij-po.nl
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De school wil een zo breed mogelijk scala aan ondersteuning bieden en zal altijd kijken wat de mogelijkheden zijn.
De kinderopvang en de basisschool werken nauw samen om het aanbod voor jonge kinderen goed te kunnen verzorgen. Er is een gezamenlijke visie op de ontwikkeling van jonge kinderen ontwikkeld. Ook volgen zij gezamenlijk scholings- en ontwikkelingstrajecten. Er zijn structurele overlegmomenten tussen de jonge kind professionals. Ook is er een 3+ groep, waar zowel kinderen vanuit de kinderopvang (2,5-4) als kinderen vanuit school (4-5) aan deelnemen.
Het kindcentrum heeft een pedagogische coach, die de professionals ondersteunt en coacht. Ook werkt zij in samenspraak met de intern begeleider de plannen, visie en consultaties uit. Samen zorgen zij met de 0-6 professionals dat de kinderen zich zo optimaal mogelijk ontwikkelen.
Gedurende de middagen is er een begeleidingsgroep voor 't jonge schoolgaande kind, die wordt begeleid door twee pedagogische professionals van de kinderopvang.