ATO-basisschool Noorderlicht
Eerste Rompert 9 5233 EA Den Bosch
- Basisonderwijs
- Algemeen bijzonder
- 421 leerlingen
Het team
Toelichting van de school
Basisschool Noorderlicht heeft ruim 40 medewerkers. (14% man en 86% vrouwen)
Ongeveer 30% werkt voltijd, 70% in een part-time aanstelling.
De gemiddelde leeftijd is 37 jaar. De leeftijdsverdeling is evenredig hoewel het leeftijdscohort van 45-54 ondervertegenwoordigd is.
Naast vaste medewerkers is Noorderlicht een Academische Opleidingsschool en werken er ook (Lio)stagiares.
Vakleerkrachten op deze school
- Bevordering van het taalgebruik
- Engelse taal
Hoe wordt vervanging geregeld?
Continuïteit van het onderwijsleerproces heeft onze prioriteit. Wij doen in geval van ziekte of verlof van onderwijsgevend personeel alles wat in onze mogelijkheid ligt om een oplossing te vinden. Daarbij kunnen we bij langdurig verlof gebruik maken van de flexibele schil van de Invalpool van Ato-scholenkring. (denk aan zwangerschaps- en ouderverlof)
Het werken met leerpleinen (units) geeft ook de mogelijkheid om flexibel te organiseren. Wij kiezen er liever niet voor om de groep te verdelen over de andere thuisgroepen, omdat dit de rust binnen de groepen niet ten goede komt. In geval van nood doen wij dit wel als het qua werkdruk voor de andere leerkrachten mogelijk is. Dit wil dus zeggen dat we veel met eigen personeel proberen op te vangen.
In een enkel geval lukt het niet om de vervanging rond te krijgen, in dat geval vragen we ouders om hun kind thuis te houden. Wij realiseren ons heel goed dat dit voor (werkende) ouders vervelend is.
Medewerkers op deze school (instellingsniveau)
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Toelichting van de school
We geven onderwijs binnen thuisgroepen en leerpleinen. Hier zetten we ons in om kinderen te leren hun creativiteit te ontplooien, doorzettingsvermogen te ontwikkelen, samen te werken en kritisch te leren denken. Ieder kind zit in een thuisgroep die wordt begeleid door een vaste leerkracht.
In de opvang bestaat de thuisgroep uit baby-en peutergroepen.
Ook bij de buitenschoolse opvang werken we met verschillende thuisgroepen. De kinderen starten de dag in hun thuisgroep en sluiten hem hier ook weer samen af.Drie, vier of vijf thuisgroepen ‘bewonen’ samen een speel-of leerplein. In de opvang spreken we van een speelplein, in het onderwijs van een leerplein. Dit is een (speel)leeromgeving die kinderen uitnodigt en uitdaagt om te ontdekken, te spelen en te leren. Ieder plein heeft zijn eigen thema en is zodanig ingericht dat het dichtbij de belevingswereld van het kind staat. Kinderen en leerkrachten van verschillende thuisgroepen werken intensief samen op de leerpleinen. Dat er meerdere leerkrachten op het plein aanwezig zijn, heeft grote voordelen: zij nemen samen meer waar dan alleen, vullen elkaar aan, leren van elkaar en maken gebruik van elkaars kwaliteiten. Dat komt de kwaliteit van de opvang en van het onderwijs ten goede.
Klasindeling
- Leerstofjaarklassen
- Groepsdoorbrekende niveaugroepen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Extra mogelijkheden op deze school
- Bibliotheek
- Speellokaal
- Gymlokaal
- Studio NL werkplaats
- Moestuin en Speelleertuin met outdoor WiFi
- Iedere leerling een eigen iPad en eigen apple pencil (groep 3-8)
Extra ondersteuning van de leerlingen
Toelichting van de school
Onze ambities, plannen en ontwikkelingen hebben we beschreven in het Schoolplan. Daarin beschrijven we wat we de komende 4 jaren gaan doen. Ons schoolplan is een afgeleide van het Koersplan van ATO-scholenkring.
Beleidsstukken publiceren we op onze website: https://www.bsnoorderlicht.nl/downloads/Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Zie SOP (School Ondersteunings Profiel)
Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?
- Taal en rekenen Specialisten: 6
- Sociaal-emotioneel Specialisten: 3
- Gedrag, werkhouding en taakaanpak Specialisten: 1
- Motorische en lichamelijke ontwikkeling Geen specialisten
- Medisch handelen en persoonlijke verzorging Geen specialisten
Kwaliteitszorg en schoolplan
Aanbod voor het jonge kind
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.