ATO-basisschool Noorderlicht

Eerste Rompert 9 5233 EA Den Bosch

  • Noorderlicht is gevestigd in een gebouw wat de visie reflecteert en ondersteunt.
  • Speel-leertuin: Spelen en onderzoeken.
  • Leerlingen van Noorderlicht gaan van school met stevige skills als het gaat over het werken met moderne devices
  • Bos (1-2), Duin (3-4), Oceaan (5-6) en Rots (7-8) zijn onze leerpleinen waar we groeps- en leerjaar overstijgend werken.

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Gedurende het schooljaar volgen we de prestaties van de leerlingen door middel van toetsen uit onze digitale en traditionele methoden.
Samen met de leerlingen worden de resultaten geanalyseerd en waar nodig krijgt de leerling extra uitleg, herhalingsstof of verrijkingsstof aangeboden.
De leerlingen werken hierbij met het leerlingportfolio. Twee keer per jaar volgen we de ontwikkeling van de leerlingen door middel van de resultaten op landelijke Cito toetsen, de zogenaamde midden- en eindtoetsen.
Om de ontwikkeling van kleuters te volgen gebruiken we de volglijsten van KIJK, voor het volgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen van de groepen 3-8 gebruiken we ZIEN. (per 1 jan 2023 Kindbegrip van Parnassys)
Na iedere toetsperiode worden de resultaten geanalyseerd op kindniveau, op groepsniveau en op schoolniveau. Dit doen de leerkrachten in ons data-overleg; Quality-teams. De IB-er en de specialisten van de school hebben hierbij een specifieke taak.
Zij voeren de groepsbesprekingen met de leerkrachten van de groepen. Na de geanalyseerde toetsgegevens en de groepsbesprekingen worden verbeterpunten geformuleerd, met als doel de leerresultaten te verbeteren op leerling-, groeps- en schoolniveau. De analyses worden besproken in MT-IB overleggen, MT + en tijdens teamoverleggen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Schoolbrede aanpak:

Samenhangende interventies, waaronder een methode. (2022-2023: Kwink https://www.kwinkopschool.nl/wat-is-kwink/voor-ouders )

Duidelijke normen en waarden: open schoolcultuur waarin leerlingen eigen verantwoordelijkheid hebben, bewustzijn van de kernwaarden van de school, normen en regels.

Pedagogisch vakmanschap: een leerkracht die grensoverschrijdend gedrag signaleert en daarop ingrijpt en die weet dat het begin van het schooljaar (groepsvorming) cruciaal is.

Brede interventies: methodes of programma’s die een sociaal veilig schoolklimaat helpen realiseren.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Sociaal veilige leeromgeving
  • Pro-actief anti-pest beleid
  • Duidelijke normen en waarden

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Uit: Onderzoek bestuur en scholenVierjaarlijks onderzoek uit december 2017 waar Noorderlicht 1 van de 3 scholen was in het verificatieonderzoek, blz 30-33
https://www.zoekscholen.onderwijsinspectie.nl/pdf/arrangement.pdf?pdfId=R90051438723

Noorderlicht scoort bij onderwijsproces op
OP1 aanbod GOED 
OP2 Zicht op ontwikkeling GOED
OP3 Didactisch handelen GOED

Noorderlicht scoort bij kwaliteitszorg en ambitie
KA1 kwaliteitszorg VOLDOENDE
KA2 Zkwaliteitscultuur GOED

Terug naar boven