Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op onze Jenaplanschool zijn de groepen heterogeen georganiseerd. De leerlingen en stamgroepleider zijn samen verantwoordelijk voor de groep en maken samen groepsregels, afspraken over het werken en leren van elkaar. De stamgroepleider geeft alle instructies in de groep.
Wij hebben 3 onderbouwgroepen met leerlingen van 4 tot 6 jaar, 3 middenbouwgroepen met leerlingen van 6 tot 9 jaar en 3 bovenbouwgroepen met leerlingen van 9 tot 12 jaar. De groepen hebben een naam zoals, De Zebra's, Vleermuizengrot en Pandarimboe. Leerlingen blijven 3 jaar bij dezelfde leerkracht. De samenstelling van de groep leerlingen wisselt wanneer leerlingen naar de volgende bouw gaan.
De groepsleidsters werken spelenderwijs met de leerlingen aan doelen op het gebied van beginnende geletterdheid, beginnende gecijferdheid, woordenschat, lezen, algemene ontwikkeling, taal en creativiteit. Zij werken ook in thema's en 21st century skills.
Op onze Jenaplanschool hanteren wij een ritmisch weekplan. De pijlers gesprek, werk, spel en viering wisselen elkaar af op de dag en in de week. Wij hebben een 'gesloten' stamgroep hetgeen inhoudt dat alle instructies worden gegeven door de eigen stamgroepleider.
In de ochtend starten wij met de kring. Hierin komen veel doelen rondom taal, wereldoriëntatie, burgerschap en sociale vaardigheden aan de orde. Na de kring volgen twee werkblokken waarin instructies en zelfstandige werkperiodes elkaar afwisselen met samenwerkperiodes en oefenen met speel/leermaterialen. In de middag is het tijd voor wereldoriëntatie.
De Oostpoort biedt basisondersteuning en heeft geen specifieke zware ondersteuning voor een van de doelgroepen.
Door de werkwijze, de aanwezige zorgstructuur en het sociaal klimaat is de school goed in staat onderwijs op maat te bieden voor kinderen met een specifieke onderwijsbehoefte. Het percentage leerlingen met een ernstige problematiek is laag evenals de verwijzing naar het speciaal (basis)onderwijs.
De leerlingen die bij ons op school starten komen niet in aanmerking voor een VVE programma. Zij hebben voldoende taalontwikkeling. Enkele kinderen beheersen een andere taal als moedertaal. Wanneer dit het geval is leren de kinderen met extra hulp snel het Nederlands in onze school door de zeer rijke talige kinderen en omgeving. Hierbij werken we samen met vrijwilligers, de bibliotheek van Delft, DOK en team jeugd.