Rooms Katholieke Basisschool de Oostpoort

Oosteinde 6 2611 SN Delft

  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool de Oostpoort
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool de Oostpoort
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool de Oostpoort
  • Wij reiken elkaar de hand en leren van en met elkaar.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij volgen onze leerlingen vanaf groep 2 met het Cito leerlingvolgsysteem. In de periode 2016-2018 gebruikten wij de Route 8 eindtoets. Vanaf 2019 maken onze kinderen de Iep eindtoets omdat wij liever werkten met een papieren eindtoets, een wijze van toetsen die onze kinderen gewend zijn van de Cito. 

Op deze website van Scholen op de Kaart zijn de laatste resultaten te zien.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Met de tussenresultaten kunnen wij vaststellen of onze leerlingen, de groepen en de school de doelen behaald hebben die wij onszelf gesteld hebben. Zijn de doelen niet behaald dan analyseren wij de resultaten en maken een plan om dit te verbeteren. Nadat we deze plannen hebben uitgevoerd evalueren wij deze en stellen bij wanneer dit nodig blijkt. Dit volgens de PDCA cyclus. Plan, Do, Check, Act.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wij volgen onze leerlingen die van school zijn, samen met de V.O. scholen nog vier jaar. Daaruit blijkt dat onze adviezen over het algemeen passend zijn. Leuk om te vermelden is dat wij teruggekoppeld krijgen dat onze kinderen goed in staat zijn zelfstandig taken op te pakken, projecten op te starten, hun werk goed presenteren en bij dit alles de nodige creativiteit inzetten. Wij menen dat ons onderwijsconcept hieraan heeft bijgedragen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De aandacht voor de sociale opbrengsten is op onze school verweven in de pijlers gesprek, werk, spel en viering. Wij gaan met onze kinderen in gesprek over de diversiteit aan overtuigingen en geestelijke stromingen. We leren onze kinderen kijken naar onze maatschappij en helpen ze de verschillen te zien en waarderen waar dit anders is. We hebben aandacht en zorg voor elkaar en de dingen om ons heen, verwonderen ons, vertellen elkaar verhalen en hebben aandacht voor de levensvragen van kinderen.

Wij zijn een Vreedzame school. Dit houdt in dat we respectvol met elkaar omgaan, alles bespreekbaar is in de stamgroep en alleen straffen waar dit niet anders kan. Mediation voor en door leerlingen wordt waar nodig ingezet bij conflicten. 

Wij zijn ook een gezonde school en hebben het certificaat 'Gezonde School' op het gebied van relaties en seksualiteit behaald. We besteden actief aandacht aan gezonde voeding, gezond bewegen en gezond gedrag.

Zodoende zijn wij een vreedzame, veilige en gezonde school.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • respect voor elkaar
  • samenwerken
  • iedereen is uniek

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven