Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Een rooster en de verdeling van uren zien wij als leidraad. In de onderbouw wordt veel tijd besteed aan spelen, want spelen is leren. Zelf leren plannen met het kiesbord, veel leren aan de hand van thema's waar spel op gebaseerd is. Cijfers en letter bieden we veel aan in rijk spel. Ontwikkeling stimuleren we door een rijk aanbod waarbij veel bewegen en spelend leren centraal staat.
Uiteraard staat bij ons elke dag de ontwikkeling voorop. We laten de benodigde tijd voor elk onderdeel passen bij wat nodig is. Taal, technisch lezen, spelling, rekenen, wereld oriëntatie, godsdienst................... het komt allemaal voorbij. Een rooster vinden wij een leidraad. Waar in groep 3 dagelijks veel tijd besteed wordt aan de leesontwikkeling is diezelfde tijd in groep 8 niet meer nodig voor technisch lezen. Hierover informeren wij u graag tijdens een bezoek aan school.
In het School Ondersteunings Profiel (SOP) beschrijven wij onze basiszorg. Wat kunnen we bieden, maar ook waar liggen de grenzen aan onze zorg.
Als Kindcentrum zoeken we altijd, samen met ouders en externen, naar het maximaal haalbare. Dit binnen de grenzen van het mogelijke.
Het onderwijs op De Regenboog verrijken we meer en meer door intensief binnen de muren van het gebouw samen te werken met de collegae van Welluswijs. Meer en meer gaan peuters en kleuters elkaar ontmoeten. We werken toe naar een geïntegreerd aanbod voor het jonge kind van 0-6 jaar.
We bieden een rijk en professioneel aanbod vanuit het Vroeg en Voorschoolse Educatie programma (VVE). (2-4 jaar)
De steeds verder gaande samenwerking tussen opvang en onderwijs is nu reeds zichtbaar in onze "zorg" en ontwikkeling. De Intern Begeleider van de school en de aan school verbonden logopedist worden actief betrokken bij zorg rond taal en uitdagingen die door de pedagogisch medewerkers gesignaleerd worden. Ook is er een rijke warme overdracht van de peuter naar de kleuters.
De opvang en onderwijs collegae zoeken elkaar op om thematisch aanbod samen te onderzoeken en al deels uit te werken. Deze verrijking zal de komende jaren alleen maar toenemen.
Beide organisaties (opvang en onderwijs) richten zich op de zgn. leerlijnen jonge kind. Het monitoren registreren we in hetzelfde systeem zodat er goede uitwisseling mogelijk is.