Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Organisatie van het onderwijs op De Balein
Basisschool De Balein is een georganiseerde en betrokken school die zich richt op de ontwikkeling en groei van jonge leerlingen. De school hanteert een gestructureerd onderwijsmodel dat is gebaseerd op een combinatie van moderne onderwijsmethoden en een stimulerende leeromgeving.
Het onderwijs richt zich op de persoonlijkheidsvorming van het kind en is zodanig ingericht dat de leerlingen zo veel mogelijk een ononderbroken ontwikkelingsproces kunnen doorlopen. Het aanbod aan onderwijsactiviteiten is gedifferentieerd en vanuit een bepaalde systematiek opgebouwd. Er wordt rekening gehouden met verschillen in ontwikkeling en tempo van de kinderen. De leerkrachten stimuleren de ontwikkeling en het leren van de kinderen in een sfeer van geborgenheid en vertrouwen. Er komen diverse werkvormen aan bod, waardoor er ruimte is voor keuze van activiteiten, eigen initiatief en zelfstandigheid.De basisschool kent acht jaargroepen. Het accent in de eerste twee groepen ligt op het spelend leren. De leeromgeving nodigt kinderen uit tot ontwikkeling en basisleerervaringen. Vervolgens starten we in groep 3 met het aanvankelijk leerproces. De aangeleerde basiskennis wordt in de volgende groepen uitgebouwd. Deze leerprogramma's hebben de mogelijkheid om te gaan met verschillen in niveau. De methodes die we gebruiken zijn actueel en voldoen aan de kerndoelen. Deze kerndoelen zijn vastgesteld door de Overheid..
De Wet op het Primair Onderwijs schrijft voor, hoeveel lesuren er aan de leerlingen moeten worden gegeven. De wetgever hanteert hierbij het uitgangspunt dat leerlingen tijdens hun basisschoolperiode minimaal 7520 uur onderwijs ontvangen. Het overzicht per vakgebied geeft een globaal inzicht hoeveel tijd per week aan vakken wordt besteed. Het betreft gemiddelden die per lesjaar enigszins kunnen verschillen.
Op onze school werken we met actuele, moderne methoden die voldoen aan de, door de inspectie vastgestelde kerndoelen van het basisonderwijs. De meeste methodes hebben een digitaal programma. Kinderen verschillen van elkaar. Er zijn o.a. verschillen in tempo, leerstijl, ontwikkelingsniveau en belangstelling. We maken hierbij gebruik van digitaal leren zodat het team de voortgang en ontwikkeling van kinderen goed kan volgen. De digitale leeromgeving biedt kinderen de gelegenheid om in hun eigen tempo te leren en de lesstof indien nodig te herhalen. We vinden het belangrijk dat naast de digitale middelen het werken met boeken en het schrijven in schriften ook voldoende aandacht krijgt. We hebben in ons aanbod een balans gevonden is om dit te combineren.
-
Op De Balein vinden we het belangrijk dat de kinderen zich zo goed mogelijk kunnen ontplooien. Het welbevinden van het kind staat voorop. Voor ons telt elk kind en op onze school gaan leerprestaties, aandacht voor elkaar en levensbeschouwelijke waarden hand in hand. Wij streven daarbij naar kwalitatief goed onderwijs in een veilige en stimulerende leeromgeving. Wij besteden aandacht aan kinderen die extra begeleiding nodig hebben. Wij zorgen ervoor dat wij een kind gedurende haar of zijn gehele schoolperiode zoveel mogelijk stimuleren in zijn of haar cognitieve, sociaal- emotionele en fysieke ontwikkeling. Ons onderwijs is erop gericht leerlingen zowel kennis op te laten doen, als zelfredzaam te worden, daarbij zijn zowel ouders als leerkrachten intensief betrokken. Wij hebben gekozen voor een leerstofjaarklassensysteem met aandacht voor het individuele kind. Wij houden ouders regelmatig op de hoogte van de vorderingen en het welbevinden van het kind. Daarnaast willen wij ouders graag betrekken actief in de schoolorganisatie deel te nemen en bij de kwaliteit van het onderwijs te betrekken. Wij willen een sfeer op school scheppen waarin de kinderen zich geborgen voelen. Daarbij gelden net als thuis afspraken en regels. Dat schept duidelijkheid en vertrouwen bij leerlingen, leerkrachten en ouders.
In ons Schoolondersteuningsprofiel vindt u informatie over de mogelijkheden, grenzen en ambities van onze school in het bieden van onderwijs aan leerlingen met specifieke onderwijs- en ondersteuningsbehoeftes. In dit profiel beschrijft onze school per probleemcategorie wat de grenzen en mogelijkheden zijn, wat in het algemeen onze afwegingen zullen zijn en welke randvoorwaarden voor ons belangrijk zijn:
- Hoe kunnen wij omgaan met leerlingen met speciale onderwijsvragen in onze (bestaande) groepen in de school en onder welke voorwaarden.
- Wat doen wij nu goed en willen wij blijven doen?
- Wat kunnen wij niet. Nu niet en in de toekomst niet.
- Welke nieuwe ontwikkelingen kan De Balein inzetten.
- Welke nieuwe expertise kunnen wij ontwikkelen in het begeleiden van leerlingen met speciale onderwijsvragen en welke hulp is daarbij nodig?
- Welke kaders hanteren wij bij de aanmelding van (zorg)leerlingen.
De ondersteuning, die de school kan bieden, wordt beschreven op twee niveaus: basisondersteuning en extra ondersteuning. Het schoolondersteuningsprofiel levert tegelijk een bijdrage aan de omslag van het denken in kind kenmerken, naar het denken in onderwijsbehoeften. Ook leest u hierin de ambities van de school voor de komende jaren.
Grenzen aan de zorg en begeleiding
Het komt soms voor dat de zorg die we op school kunnen bieden niet toereikend blijkt te zijn voor sommige leerlingen. In die gevallen zijn verschillende opties mogelijk. De school kijkt dan samen met de ouders en de zorgcoördinator van het Samenwerkingsverband naar een passende plek.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De school is zich aan het oriënteren op hoe zij meer zorg in de school kan halen zodat leerlingen niet uit de school hoeven voor extra ondersteuning.
De Balein streeft dan naar een vorm van inclusief onderwijs. Dit betekent dat zij probeert een inclusieve omgeving te creëren waarin leerlingen met verschillende behoeften samen kunnen leren en zich kunnen ontwikkelen. Dit betekent dat er ondersteuning wordt geboden aan leerlingen met leerstoornissen, fysieke handicaps, gedragsproblemen of andere speciale behoeften, zodat zij kunnen deelnemen aan het reguliere onderwijs.
Het is belangrijk om een evenwicht te vinden tussen inclusie en het bieden van passende ondersteuning aan leerlingen. Soms kan een combinatie van inclusief onderwijs en specifieke ondersteuningsprogramma's in een aangepaste omgeving de meest geschikte optie zijn om tegemoet te komen aan de diverse behoeften van alle leerlingen.
Brede school De Pauw biedt onderwijs en opvang in één gebouw.
We werken voor de voor- en vroegschoolse educatie samen met de peuterspeelzaal/kinderdagverblijf Forte in het gebouw van de school. Regelmatig is er overleg met de clustermanager over o.a. doorgaande lijn en afspraken in en om het gebouw. Door vroeg-signalering kunnen in het kader van Passend Onderwijs acties, bijvoorbeeld logopedie, in gang gezet worden. Waar het kan doen wij dingen samen (voorlezen, voorstellingen etc). Ook worden er bezoekjes afgelegd in de toekomstige groep 1/2. Zo dragen wij zorg voor een ononderbroken ontwikkeling.
Verder werken wij ook samen met Kinderopvang 'De Loeiende Koe'.Dit is een opvang met een speciaal concept iets buiten het dorp.Vanaf 4 jaar gaan kinderen naar school en komen ze in een van de kleutergroepen. Jonge kinderen krijgen tijd om te wennen aan het ritme van het dagelijks naar school gaan. Zij spelen met andere kinderen en leren zich te houden aan de afspraken.
Ons aanbod voor het jonge kind is gericht op het creëren van een stimulerende en ontwikkelingsgerichte omgeving. We begrijpen dat de vroege jaren van cruciaal belang zijn voor de groei en ontwikkeling van kinderen, en daarom streven we ernaar om een rijke leerervaring te bieden die aansluit bij hun behoeften. Ons programma omvat een breed scala aan activiteiten en leermiddelen die speciaal zijn ontworpen voor jonge kinderen. We leggen de nadruk op spelenderwijs leren, waarbij kinderen worden aangemoedigd om hun nieuwsgierigheid en verbeeldingskracht te gebruiken. We bieden thematische projecten en activiteiten aan die gericht zijn op de ontwikkeling van taal, cognitieve vaardigheden, motorische vaardigheden, sociale interactie en emotionele groei.Op onze school hebben we jongere en oudere kleuters bewust gemengd in combinatiegroepen: kinderen leren veel en graag van elkaar. In de kleutergroepen wordt met thema’s van de methode “Kleuterplein” gewerkt aan de totale ontwikkeling van het kind: taal, rekenen, motoriek, zintuiglijke ontwikkeling (zien, horen, voelen),sociaal-emotionele ontwikkeling en creatieve ontwikkeling. De leerlingen van groep 1 en 2 krijgen twee keer in de week gymles in het speellokaal in de school. We gebruiken Leerlijnen voor het jonge kind om de ontwikkeling van het kind te volgen. We passen ons onderwijs hierop aan en gaan in gesprek met ouders. Zo nodig geeft de leerkracht advies over bijvoorbeeld logopedie of fysiotherapie.
Daarnaast besteden we veel aandacht aan een veilige en ondersteunende omgeving. We zorgen voor goed opgeleide en ervaren leerkrachten die een positieve relatie met de kinderen opbouwen en hen begeleiden in hun leerproces. We streven ernaar om een inclusieve omgeving te creëren waarin elk kind zich gewaardeerd en betrokken voelt. Ons aanbod omvat ook regelmatige communicatie en samenwerking met ouders, zodat we een sterke band tussen thuis en school kunnen opbouwen. We organiseren ouderbijeenkomsten, oudergesprekken en stimuleren ouderbetrokkenheid bij het leerproces van hun kind. Kortom, ons aanbod voor het jonge kind in het basisonderwijs is gericht op het bieden van een boeiende, ondersteunende en inclusieve leeromgeving waarin kinderen kunnen gedijen en zich optimaal kunnen ontwikkelen.