De Balein

Jan Ploegerlaan 1 a 1483 VR De Rijp

Schoolfoto van De Balein

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Jaarlijks maken alle leerlingen van groep 8 verplicht een eindtoets. De eindtoets meet het taal- en rekenniveau van uw kind na acht jaar. De IEP Eindtoets meet de verplichte vaardigheden lezen, taalverzorging en rekenen aan het einde van groep 8. De uitslag van de eindtoets geeft informatie over het referentieniveau dat uw kind beheerst én een advies voor een schoolniveau. Op De Balein hebben wij gekozen voor de IEP Eindtoets. De IEP Eindtoets sluit maximaal aan bij de belevingswereld van het kind. De situaties zijn herkenbaar en vertrouwd en omdat de toets oploopt van makkelijk naar moeilijk, ervaart ieder kind een succesgevoel wat weer vertrouwen geeft. Ook kenmerken als een overzichtelijk toetsboekje waarin het  kind werkt en enkel functionele afbeeldingen zodat ze niet afgeleid worden, zorgen voor een zo prettig mogelijk toetservaring. Kinderen, ouders en leerkrachten van de Balein zijn tevreden over de toetsresultaten; de uitslag klopt met de verwachtingen van kinderen, ouders en leerkrachten.

Doorstroomtoets groep 8 schooljaar 2023-2024
Er gaat verandering komen in de centrale eindtoets van groep 8 in april.
Leerlingen uit groep 8 van de basisschool maken vanaf schooljaar 2023-2024 voortaan in februari een doorstroomtoets. Met de invoering van de doorstroomtoets verandert het proces richting de aanmelding van het Voortgezet Onderwijs.

Wat betekent dit voor de leerlingen van groep 8 in schooljaar 2023-2024?

  • De leerlingen maken in sept/ okt de gewone Citotoets van Cito leerling in Beeld uit ons leerling volgsysteem.
  • Leerlingen ontvangen in januari hun(voorlopig)schooladvies.
  • Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets. (van IEP of Cito)
  • Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.
  • Eind maart ontvangen leerlingen en ouders het definitieve schooladvies.
  • Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich  tegelijk aan op het Voortgezet Onderwijs met hun  definitieve schooladvies.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij werken op De Balein met methodetoetsen, methode onafhankelijke toetsen en eigen observaties om de ontwikkeling van de kinderen te 'meten'. Op onze school wordt in de groepen 1 en 2 gebruik gemaakt van CITO Kleuter in Beeld. De groepen 3 t/m 8 hebben Cito Leerling in Beeld. Door het gebruik van het CITO systeem in de groepen 1 t/m 8 ontstaat een doorgaande lijn. Bovendien is dezen manier van toetsen onafhankelijk en landelijk genormeerd. Alle toetsuitslagen (methode gebonden) en CITO uitslagen (niet methode gebonden) worden vergeleken en daardoor blijven wij kritisch kijken naar o.a. het eigen onderwijsaanbod en ons handelen. 

Twee keer per jaar nemen wij de landelijk genormeerde toetsen van Cito af. De resultaten worden verwerkt in het leerlingvolgsysteem. De leerkrachten analyseren de resultaten. Met de leerlingen wordt gekeken naar wat goed is gegaan en waar nog leerdoelen gehaald moeten worden. Leerkrachten maken voor leerlingen een plan van aanpak.  Tijdens de 10 minutengesprekken overleggen wij met de ouders en (vooraf met de kinderen) over wat het kind van ons nodig heeft

Na de Cito toetsen monitoren de intern begeleider en de directeur de tussenresultaten van alle kinderen van de school. Samen met de leerkracht van de betreffende groep hebben zij dan een analysegesprek.
De volgende vragen worden dan besproken: 
Hoeveel groeit een groep ten opzichte van zichzelf voor een bepaald vakgebied?
Hoe tevreden ben ik als leerkracht, ib’er of als directeur met deze groei?
Wat zijn de zaken die ik daarvoor heb ingezet?
Of, als ik niet tevreden ben: wat moet ik nu gaan doen om wel voldoende groei te realiseren bij de het volgende toetsmoment?
Hoe monitor ik dat? Wat heb ik daar voor nodig? etc.

 

 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Schooladvies
Voor de zomervakantie krijgen de ouders van de leerlingen in groep 7 een voorlopig schooladvies van de groepsleerkracht. Dit advies wordt met de ouders besproken. Begin februari wordt een definitief en bindend schooladvies gegeven. 
Het schooladvies is gebaseerd op gehele schoolloopbaan.
Basisscholen geven in een schooladvies aan welk type voortgezet onderwijs het beste bij een leerling past.
Daarbij kijkt de school onder andere naar: 

  • aanleg en talenten van een leerling;
  • leerprestaties;
  • de ontwikkeling tijdens de hele basisschoolperiode;
  • concentratie, motivatie en doorzettingsvermogen van een leerling;
  • capaciteiten 

Vanaf schooljaar 2023/2024 wordt de eindtoets in groep 8 een doorstroomtoets. Deze naam past beter bij de positie van de toets: de toets markeert niet het einde van de ontwikkeling van een leerling, maar vormt een onderdeel in de doorstroom van het po naar het vo. Ook in het vo blijven leerlingen zich ontwikkelen.

Het traject is als volgt:

  • Scholen melden zich uiterlijk 15 november aan voor een doorstroomtoets.
  • Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies.
  • Leerlingen maken de doorstroomtoets in de eerste of tweede volle week van februari.
  • Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets
  • Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.
  • Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school.


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Waarden
Vanuit onze waarden: veiligheid, respect, leren van en met elkaar hebben we oog voor alle kinderen en hun welzijn. Wij werken aan een vriendelijk en veilig klimaat met voorspelbaarheid, openheid en regelmaat. Zodra een kind zich veilig voelt, kan het zich optimaal ontwikkelen en goed leren. Het met respect omgaan met elkaar is een belangrijk uitgangspunt. Kinderen gaan in onze visie met plezier naar school als ze weten dat ze zich er thuis kunnen voelen. Voor alle medewerkers geldt dezelfde pedagogische aanpak naar kinderen.

Aandacht voor de ontwikkeling van de sociale competenties en democratisch burgerschap vinden wij belangrijk.
Wij zijn samen De Balein, de basisschool waarin wij de leerlingen actief aanspreken op hun verantwoordelijkheid voor elkaar, hun omgeving, de schoolgemeenschap en de samenleving. Wij besteden aandacht aan basale sociaal-emotionele en burgerschapscompetenties die wenselijk zijn in een democratische samenleving.

De competenties die wij de leerlingen willen aanleren zijn:

  • je verplaatsen in een ander
  • op een democratische manier met elkaar beslissingen nemen;
  • openstaan voor verschillen tussen mensen;
  • constructief conflicten oplossen;
  • omgangsvaardigheden;
  • verantwoordelijkheid nemen voor de gemeenschap.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Respect
  • Leren van en met elkaar

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven