Drie Koningenschool

Pastoor Boelenslaan 10 3454 AB De Meern

  • Schoolfoto van Drie Koningenschool
  • Schoolfoto van Drie Koningenschool
  • Schoolfoto van Drie Koningenschool
  • Schoolfoto van Drie Koningenschool
  • Schoolfoto van Drie Koningenschool

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Hoe ziet de toetsing er op onze school uit?

Uit onderzoek blijkt dat formatief evalueren een effectieve manier is om leerkrachten en kinderen inzicht te geven in het leerproces (William, 2013). Het gaat hierbij om het verzamelen van informatie waarmee we het kind kunnen ondersteunen en stimuleren de volgende stap in het leerproces te maken. Hierbij is feedback een zeer belangrijke factor om het leren van de kinderen te bevorderen (Hattie&Timperley, 2007). Effectieve feedback (feedup, feedback, feedforward) levert dan ook een waardevolle bijdrage aan het overbruggen van de kloof tussen wat – in dit geval – kinderen al begrijpen en wat nog niet  (Surma et al., 2019).

Qua toetsing werken we met een mix van formatief en summatief toetsen. Door formatieve toetsen te integreren in de dagelijkse onderwijspraktijk krijgen zowel de leerkracht als het kind meer zicht op het leerproces en de vervolgstappen. Daardoor kunnen onze leerkrachten de hiaten vroeg in het leerproces ontdekken en tijdig verhelpen.Summatieve toetsen maken de balans op van het leren (Castelijns & Andersen, 2013) en geven kinderen ook antwoord op de vraag waar zij het voor doen en wat het effect is van hun inspanningen. Op de Drie Koningen werken we met Cito (Leerling in Beeld) en door de niveaubepaling kunnen wij de resultaten van de kinderen vergelijken met de vastgestelde norm (80% van de opgaven goed).

In de kleutergroepen volgen we de ontwikkeling van de kinderen aan de hand van de leerlijnen die we invullen in ons leerlingvolgsysteem Digikeuzebord. De volledig geïntegreerde toepassingen maken het onze leerkrachten mogelijk de observaties en bevindingen op elk moment van de dag op de tablet in te vullen. Allereerst kijken we naar welbevinden en betrokkenheid – belangrijke voorwaarden voor een optimale ontwikkeling – en op basis van deze informatie kunnen we zien hoe kinderen zich ontwikkelen ten opzichte van wat wij aanleren.Tot slot toetsen we in groep 2 de kinderen op fonemisch bewustzijn (lettertoets, analyse en synthesetoets). Zo krijgen we een duidelijk beeld van wat we nog klassikaal moeten herhalen, wie er nog extra individuele begeleiding kan gebruiken en wie uitdaging nodig heeft. Dit alles om een stevige basis te creëren voor groep 3.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Naar het VO

Bij de doorstroming naar het Voortgezet Onderwijs wordt in de gemeente Utrecht de POVO procedure (Primair Onderwijs - Voortgezet Onderwijs) gehanteerd. In deze procedure is aangegeven hoe de overstap van de basisschool naar een school voor voortgezet onderwijs verloopt. Een bestuurlijke werkgroep, waarin vertegenwoordigers van besturen van scholen van primair onderwijs en voortgezet onderwijs zitting hebben, bewaakt dit proces en stuurt dit zo nodig bij. Onze stichting participeert ook in dit overleg. Op de website van Naar het VO vindt u nadere informatie (www.naarhetvo.nl). 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Pedagogisch klimaat: respect - veiligheid - verantwoordelijkheid

Om tot goed en effectief leren te komen, is het belangrijk dat kinderen zich veilig, gehoord en gezien voelen op school. Een goed pedagogisch klimaat is op de Drie Koningen een basisvoorwaarde: duidelijke regels en een positieve benadering die door iedereen worden nageleefd. Het uiteindelijke doel is dat onze leerlingen de regie leren voeren op hun eigen gedrag; hierbij is de rol van onze leerkrachten essentieel. Zij hebben de regie over de klas en dus ook over het pedagogische klimaat. Onze leerkrachten hebben tevens een voorbeeldfunctie en dragen de kernwaarden respect, veiligheid en verantwoordelijkheid uit. Zo ontstaat er een veilige en stimulerende leeromgeving waarin iedere leerling zich zo optimaal en op een prettige en positieve wijze kan ontwikkelen. Een positieve relatie en effectieve communicatie tussen kind, ouder en school is hierbij van belang.

Op de Drie Koningen willen we een veilig pedagogisch klimaat in en om school én een prettige werksfeer in de klas creëren. We spannen ons in om pestgedrag te voorkomen; bij ons wordt pesten als ongewenst gedrag gezien en niet geaccepteerd. U leest er meer over in ons pestprotocol (zie bijlage). 

Op de Drie Koningen is er een kinderraad - passend binnen actief burgerschap en integratie - om al onze kinderen een stem te geven. Zij weten namelijk als de beste wat er speelt en leeft bij hun klas- en schoolgenoten, zowel op pedagogisch als op onderwijskundig niveau. De leden van de kinderraad zijn vertegenwoordigers uit alle groepen 5 t/m 8 die gekozen zijn door hun klasgenoten en vergaderen 6 tot 8 keer per jaar onder leiding van Debbie. In de vergadering brengen ze ideeën aan vanuit de klassen, sparren ze over diverse zaken en brengen voorstellen in bij de directie die verantwoordelijk is voor de uiteindelijke besluiten. De kinderraad koppelt dit vervolgens weer terug naar de klas. Op deze manier leren we onze kinderen dat elke stem telt en hoe onze democratische samenleving werkt.

Wij hebben hiernaast ook een veiligheidsplan die specifiek over de fysieke veiligheid gaat. Het gaat hierbij dan over bedrijfshulpverlening, brandalarm en –oefening, losliggende tegels, verkeersveiligheid om de school en veiligheid op het plein enz.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid en geborgenheid
  • Welbevinden
  • Leren door te oefenen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven