Drie Koningenschool

Pastoor Boelenslaan 10 3454 AB De Meern

  • Schoolfoto van Drie Koningenschool
  • Schoolfoto van Drie Koningenschool
  • Schoolfoto van Drie Koningenschool
  • Schoolfoto van Drie Koningenschool
  • Schoolfoto van Drie Koningenschool

Het team

Toelichting van de school

Leerkrachten

Op de Drie Koningen werken onze enthousiaste en professionele leerkrachten elke dag aan goed onderwijs. De leerkrachten begeleiden de kinderen in de groep en hebben de verantwoordelijkheid voor hun ontwikkeling binnen een bepaald leerjaar. Een groep kan één of meer leerkrachten hebben. In professionele leerteams en expertgroepen delen ze bevindingen, onderzoeken ze en verbeteren ze de praktijk om zo het onderwijs aan hun leerlingen te verbeteren.

Kwaliteitscoördinatoren

De kwaliteitscoördinatoren op de Drie Koningen zorgen ervoor dat er op school goed onderwijs wordt geboden; zij bewaken de kwaliteit van ons onderwijs en versterken de leerkrachtvaardigheden. Dat doen zij door onder andere lesbezoeken af te leggen, door te sparren met de leerkrachten om samen te blijven verbeteren en ontwikkelen. Ook adviseert ons zorgteam leerkrachten bij de begeleiding van leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften, verzorgt ze de begeleiding van kinderen die uitvallen op bepaalde vakken en coördineert ze de contacten met externe organisaties wat de zorg betreft.

Onderwijsondersteuners

Ze hebben geen eigen groep, maar achter de schermen spelen onze onderwijsondersteuners en ambulante collega's een grote en zeer belangrijke rol als het gaat om onderwijskwaliteit en sfeer. En daar zijn we natuurlijk heel erg blij mee! Op de Drie Koningen werken de volgende onderwijsondersteuners: management-assistent, conciërges, activiteitencoördinator/gastvrouw, ICT-coördinator en onderwijsassistenten.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Invalpool

Om de vervanging van afwezig personeel (buitengewoon of ziekte verlof) te regelen, zijn we een samenwerking aangegaan met Transvita. Dankzij deze samenwerking kunnen we meer vervangingen realiseren. Helaas kunnen ze ons, zeker in tijden waarin sprake is van veel verzuim, niet altijd voorzien van een vervanger en moet de school op zoek naar alternatieven. We doen altijd ons uiterste best om een goede oplossing te vinden voor de kinderen en onze medewerkers.


Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

High Performing School

De scholen van stichting Wijs! zijn High Performing Schools (HPS). De scholen trekken in hoofdlijnen samen op. Zo wordt teamscholing en scholing van het management gezamenlijk gevolgd. 

Het concept High Performing Schools is een onderwijskundige vertaalslag van 'High Performing Organizations', ontwikkeld door André de Waal. Een 'High Performance'-organisatie is een organisatie die significant betere resultaten behaalt dan vergelijkbare organisaties, gedurende een periode van tenminste vijf jaar, door zich op een gedisciplineerde manier te concentreren op datgene wat echt belangrijk is voor de organisatie. 

Op de Drie Koningen hebben wij als doel om het maximale te bereiken met onze kinderen. Dat betekent niet dat eind groep 8 ieder kind naar het gymnasium gaat, maar wel dat we er alles aan doen om kinderen zo goed mogelijk te laten leren en hen te laten excelleren binnen de eigen mogelijkheden. Om dit voor elkaar te krijgen, zetten we in op de vijf HPO-pijlers. Vanuit wetenschappelijk valide onderzoek blijkt dat dit een effectieve manier is om te werken aan het verbeteren van de resultaten. 

Hoge kwaliteit management: binnen onze stichting zetten we in op integere, effectieve leidinggevenden, die steeds op zoek zijn naar het verbeteren van hun eigen functioneren. Het management heeft een voorbeeldfunctie en coacht medewerkers om betere resultaten te behalen. 

Hoge kwaliteit medewerkers: Binnen ons onderwijs staat de leerkracht centraal. Daarmee bedoelen we dat de kwaliteit van de leerkracht het verschil maakt voor de kinderen. Kinderen krijgen goede, effectieve lessen via uitstekende leerkrachten. 

Lange termijn gerichtheid: We zijn koersvast en focussen ons op ambitieuze doelen die op termijn werkelijk helpen om de kwaliteit van de scholen te verbeteren. 

Open en actiegerichte houding: Er is op onze scholen veel aandacht voor samen leren en onderlinge dialoog. Medewerkers worden betrokken bij belangrijke processen en er is een cultuur waarin het is toegestaan fouten te maken. 

Continue verbetering: We zijn steeds op zoek naar verbetering van ons onderwijs en de onderliggende processen. 

Het Nederlands Kenniscurriculum (NKC)

Op de Drie Koningen werken we met het Nederlands Kenniscurriculum (NKC). Het NKC staat voor: thematisch, onderwijs duurzame, onderwerpen voor en door leerkrachten, wetenschappelijke basis.

Twee jaar geleden zijn we gestart met de implementatie van dit thematisch onderwijs waar de kennis- en toepassingsdoelen geïntegreerd zijn binnen verschillende thema's zoals 'ruimte', 'oorlogen', 'wereldreligies' en 'het dierenrijk'. De zaakvakken 'los' aanbieden is bij ons dus verleden tijd. Onze leerlingen leren door de thematische opzet continu de opgedane kennis in een breder, werelds perspectief te plaatsen; brede algemene kennis helpt namelijk om nieuwe kennis op te doen. De wetenschappelijke basis van het NKC ligt bij onderzoek dat erop is geënt dat kennis vooraf gaat aan vaardigheden.

Elk thema van het NKC is verbonden aan een van de duurzame ontwikkelingsdoelen die de landen aangesloten bij de Verenigde Naties in 2015 hebben bepaald. Aan deze hand van de duurzame ontwikkelingsdoelen - van goede gezondheid tot kansengelijkheid en duurzame energie - ontwerpen onze leerkrachten hun eigen lessen.

Door een goede doorgaande lijn in de hele school en de samenhang zijn onze leerlingen ontzettend gemotiveerd. We horen dan ook vaak: 'Yes! Tijd voor NKC!'Het NKC is ontwikkeld door basisschoolbesturen en leerkrachten. Ook namens de Drie Koningen nemen enthousiaste leerkrachten nog steeds deel aan de ontwikkelgroepen. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Kinderen moeten in de acht schooljaren van het basisonderwijs ten minste 7.520 uren onderwijs krijgen. In de wet staat welke vakken op een basisschool aan bod moeten komen. Hoe leerkrachten het aanbod verdelen over de schoolperiode en hoeveel tijd er per week aan een vak wordt besteed, is aan de school.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De school heeft een schoolondersteuningsprofiel (SOP)

Het SOP beschrijft op hoofdlijnen wat de school, naast de basis, nog meer te bieden heeft, maar ook wat de grenzen van de school zijn. Het gaat om de specifieke zorg die geboden kan worden, maar ook welke expertise er in de school direct of indirect aanwezig is. Het gaat hier dan bv. om extra deskundigheid op het gebied van dyslexie, dyscalculie, autisme, gedrag etc.. Als de ondersteuning die nodig is, ondanks alle inzet niet voldoende is, dan is er de mogelijkheid van speciaal (basis) onderwijs. Het aantal kinderen dat door de Drie Koningschool wordt verwezen is laag en ligt onder het landelijk gemiddelde. Het SOP wordt vastgesteld door het C.v.B., nadat ook de Medezeggenschapsraad haar advies er over heeft gegeven. Het SOP is tot stand gekomen in samenwerking met alle basisscholen binnen het samenwerkingsverband Utrecht.

Het samenwerkingsverband Utrecht PO

Het samenwerkingsverband ondersteunt scholen om voor ieder kind in Utrecht een passende onderwijsplek te kunnen bieden. Zij zijn een belangrijke partner in samenwerking met scholen, schoolbesturen, kernpartners (buurtteam, leerplicht, jeugdgezondheidszorg), kinderen en u als ouder. Met elkaar werken we samen vanuit de kernpartneraanpak. Het samenwerkingsverband zet haar expertise en middelen in voor kinderen die iets extra’s nodig hebben om zo optimaal mogelijk tot ontwikkeling te komen. De consulenten van het samenwerkingsverband denken mee met school, ouders en eventueel kernpartners om gezamenlijk te komen tot de juiste ondersteuning. De school kan de consulenten betrekken door het aanvragen van een startgesprek, waarmee elke vorm van ondersteuning begint. Vormen van ondersteuning zijn bijvoorbeeld een analyse en ondersteuningstraject (kortdurende en preventieve ondersteuning), een arrangement voor interne/externe ondersteuning of een verwijzing naar speciaal (basis)onderwijs. Voor meer informatie verwijzen we u naar graag naar de website van het samenwerkingsverband: www.swvutrechtpo.nl. Met elkaar bereiken we het beste voor de kinderen, daar zijn we van overtuigd!

Jeugd Gezondheidszorg JGZ Bij de Jeugdgezondheidszorg (JGZ)

Van de gemeente Utrecht kunt u terecht met vragen over groei, ontwikkeling en opvoeding, tot en met vragen over pesten en seksualiteit. Jeugdartsen, jeugdverpleegkundigen en assistenten volgen het kind van geboorte tot 18 jaar. Onderzoek door JGZ gebeurt in de groepen 2 en 7. Het JGZ kijkt hoe uw kind zich lichamelijk en psychisch ontwikkelt. School kan en mag in overleg met de ouders ook zelf een onderzoek aanvragen. Het kan nodig zijn dat de arts of verpleegkundige overleg met de school heeft. Dit vindt uiteraard plaats na toestemming van de ouders.  De JGZ is te vinden in het Julius Gezondheidscentrum, Utrechtse Heuvelrug 130-132, 3452 JA Vleuten, telefoon: 030 - 286 33 00. 

Buurtteam

In Utrecht zijn 18 buurtteams actief. Deze teams spelen ook een belangrijke rol op de basisscholen in hun buurt. Het buurtteam richt zich op ondersteuning van kinderen op het gebied van de sociaal-emotionele ontwikkeling, gedrag en zelfredzaamheid in de thuissituatie. U kunt zichzelf aanmelden bij het buurtteam in hun wijk of via school. Het buurtteam werkt graag nauw samen met de ouders en de school. Er wordt zoveel mogelijk gewerkt vanuit het uitgangspunt 1 gezin, 1 plan, 1 hulpverlener. Als een kind zelf met een vraag bij het buurtteam komt, biedt het buurtteam een luisterend oor en kijkt samen met school en het kind hoe ouders betrokken kunnen worden. Hulp aan een kind kan pas starten nadat ouders hebben ingestemd met betrokkenheid van het buurtteam. Kindgesprekken met betrokkenen vanuit het buurtteam vinden alleen plaats als onderdeel van het gezinsplan. Als blijkt dat de hulp van het buurtteam onvoldoende is, kan het buurtteam een verwijzing voor specialistische hulp afgeven. Het buurtteam kunt u bereiken via hun website: Buurtteam de Meern (www.buurtteamsutrecht.nl/de-meern). 


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij voeren ons NPO (uitgeschreven nationaal plan onderwijs) uit.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven