Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
High Performing School
De scholen van stichting Wijs! zijn High Performing Schools (HPS). De scholen trekken in hoofdlijnen samen op. Zo wordt teamscholing en scholing van het management gezamenlijk gevolgd.
Het concept High Performing Schools is een onderwijskundige vertaalslag van 'High Performing Organizations', ontwikkeld door André de Waal. Een 'High Performance'-organisatie is een organisatie die significant betere resultaten behaalt dan vergelijkbare organisaties, gedurende een periode van tenminste vijf jaar, door zich op een gedisciplineerde manier te concentreren op datgene wat echt belangrijk is voor de organisatie.
Op de Drie Koningen hebben wij als doel om het maximale te bereiken met onze kinderen. Dat betekent niet dat eind groep 8 ieder kind naar het gymnasium gaat, maar wel dat we er alles aan doen om kinderen zo goed mogelijk te laten leren en hen te laten excelleren binnen de eigen mogelijkheden. Om dit voor elkaar te krijgen, zetten we in op de vijf HPO-pijlers. Vanuit wetenschappelijk valide onderzoek blijkt dat dit een effectieve manier is om te werken aan het verbeteren van de resultaten.
Hoge kwaliteit management: binnen onze stichting zetten we in op integere, effectieve leidinggevenden, die steeds op zoek zijn naar het verbeteren van hun eigen functioneren. Het management heeft een voorbeeldfunctie en coacht medewerkers om betere resultaten te behalen.
Hoge kwaliteit medewerkers: Binnen ons onderwijs staat de leerkracht centraal. Daarmee bedoelen we dat de kwaliteit van de leerkracht het verschil maakt voor de kinderen. Kinderen krijgen goede, effectieve lessen via uitstekende leerkrachten.
Lange termijn gerichtheid: We zijn koersvast en focussen ons op ambitieuze doelen die op termijn werkelijk helpen om de kwaliteit van de scholen te verbeteren.
Open en actiegerichte houding: Er is op onze scholen veel aandacht voor samen leren en onderlinge dialoog. Medewerkers worden betrokken bij belangrijke processen en er is een cultuur waarin het is toegestaan fouten te maken.
Continue verbetering: We zijn steeds op zoek naar verbetering van ons onderwijs en de onderliggende processen.
Het Nederlands Kenniscurriculum (NKC)
Op de Drie Koningen werken we met het Nederlands Kenniscurriculum (NKC). Het NKC staat voor: thematisch, onderwijs duurzame, onderwerpen voor en door leerkrachten, wetenschappelijke basis.
Twee jaar geleden zijn we gestart met de implementatie van dit thematisch onderwijs waar de kennis- en toepassingsdoelen geïntegreerd zijn binnen verschillende thema's zoals 'ruimte', 'oorlogen', 'wereldreligies' en 'het dierenrijk'. De zaakvakken 'los' aanbieden is bij ons dus verleden tijd. Onze leerlingen leren door de thematische opzet continu de opgedane kennis in een breder, werelds perspectief te plaatsen; brede algemene kennis helpt namelijk om nieuwe kennis op te doen. De wetenschappelijke basis van het NKC ligt bij onderzoek dat erop is geënt dat kennis vooraf gaat aan vaardigheden.
Elk thema van het NKC is verbonden aan een van de duurzame ontwikkelingsdoelen die de landen aangesloten bij de Verenigde Naties in 2015 hebben bepaald. Aan deze hand van de duurzame ontwikkelingsdoelen - van goede gezondheid tot kansengelijkheid en duurzame energie - ontwerpen onze leerkrachten hun eigen lessen.
Door een goede doorgaande lijn in de hele school en de samenhang zijn onze leerlingen ontzettend gemotiveerd. We horen dan ook vaak: 'Yes! Tijd voor NKC!'Het NKC is ontwikkeld door basisschoolbesturen en leerkrachten. Ook namens de Drie Koningen nemen enthousiaste leerkrachten nog steeds deel aan de ontwikkelgroepen.
Kinderen moeten in de acht schooljaren van het basisonderwijs ten minste 7.520 uren onderwijs krijgen. In de wet staat welke vakken op een basisschool aan bod moeten komen. Hoe leerkrachten het aanbod verdelen over de schoolperiode en hoeveel tijd er per week aan een vak wordt besteed, is aan de school.
De school heeft een schoolondersteuningsprofiel (SOP)
Het SOP beschrijft op hoofdlijnen wat de school, naast de basis, nog meer te bieden heeft, maar ook wat de grenzen van de school zijn. Het gaat om de specifieke zorg die geboden kan worden, maar ook welke expertise er in de school direct of indirect aanwezig is. Het gaat hier dan bv. om extra deskundigheid op het gebied van dyslexie, dyscalculie, autisme, gedrag etc.. Als de ondersteuning die nodig is, ondanks alle inzet niet voldoende is, dan is er de mogelijkheid van speciaal (basis) onderwijs. Het aantal kinderen dat door de Drie Koningschool wordt verwezen is laag en ligt onder het landelijk gemiddelde. Het SOP wordt vastgesteld door het C.v.B., nadat ook de Medezeggenschapsraad haar advies er over heeft gegeven. Het SOP is tot stand gekomen in samenwerking met alle basisscholen binnen het samenwerkingsverband Utrecht.
Het samenwerkingsverband Utrecht PO
Het samenwerkingsverband ondersteunt scholen om voor ieder kind in Utrecht een passende onderwijsplek te kunnen bieden. Zij zijn een belangrijke partner in samenwerking met scholen, schoolbesturen, kernpartners (buurtteam, leerplicht, jeugdgezondheidszorg), kinderen en u als ouder. Met elkaar werken we samen vanuit de kernpartneraanpak. Het samenwerkingsverband zet haar expertise en middelen in voor kinderen die iets extra’s nodig hebben om zo optimaal mogelijk tot ontwikkeling te komen. De consulenten van het samenwerkingsverband denken mee met school, ouders en eventueel kernpartners om gezamenlijk te komen tot de juiste ondersteuning. De school kan de consulenten betrekken door het aanvragen van een startgesprek, waarmee elke vorm van ondersteuning begint. Vormen van ondersteuning zijn bijvoorbeeld een analyse en ondersteuningstraject (kortdurende en preventieve ondersteuning), een arrangement voor interne/externe ondersteuning of een verwijzing naar speciaal (basis)onderwijs. Voor meer informatie verwijzen we u naar graag naar de website van het samenwerkingsverband: www.swvutrechtpo.nl. Met elkaar bereiken we het beste voor de kinderen, daar zijn we van overtuigd!
Jeugd Gezondheidszorg JGZ Bij de Jeugdgezondheidszorg (JGZ)
Van de gemeente Utrecht kunt u terecht met vragen over groei, ontwikkeling en opvoeding, tot en met vragen over pesten en seksualiteit. Jeugdartsen, jeugdverpleegkundigen en assistenten volgen het kind van geboorte tot 18 jaar. Onderzoek door JGZ gebeurt in de groepen 2 en 7. Het JGZ kijkt hoe uw kind zich lichamelijk en psychisch ontwikkelt. School kan en mag in overleg met de ouders ook zelf een onderzoek aanvragen. Het kan nodig zijn dat de arts of verpleegkundige overleg met de school heeft. Dit vindt uiteraard plaats na toestemming van de ouders. De JGZ is te vinden in het Julius Gezondheidscentrum, Utrechtse Heuvelrug 130-132, 3452 JA Vleuten, telefoon: 030 - 286 33 00.
Buurtteam
In Utrecht zijn 18 buurtteams actief. Deze teams spelen ook een belangrijke rol op de basisscholen in hun buurt. Het buurtteam richt zich op ondersteuning van kinderen op het gebied van de sociaal-emotionele ontwikkeling, gedrag en zelfredzaamheid in de thuissituatie. U kunt zichzelf aanmelden bij het buurtteam in hun wijk of via school. Het buurtteam werkt graag nauw samen met de ouders en de school. Er wordt zoveel mogelijk gewerkt vanuit het uitgangspunt 1 gezin, 1 plan, 1 hulpverlener. Als een kind zelf met een vraag bij het buurtteam komt, biedt het buurtteam een luisterend oor en kijkt samen met school en het kind hoe ouders betrokken kunnen worden. Hulp aan een kind kan pas starten nadat ouders hebben ingestemd met betrokkenheid van het buurtteam. Kindgesprekken met betrokkenen vanuit het buurtteam vinden alleen plaats als onderdeel van het gezinsplan. Als blijkt dat de hulp van het buurtteam onvoldoende is, kan het buurtteam een verwijzing voor specialistische hulp afgeven. Het buurtteam kunt u bereiken via hun website: Buurtteam de Meern (www.buurtteamsutrecht.nl/de-meern).
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij voeren ons NPO (uitgeschreven nationaal plan onderwijs) uit.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.