De Shri Krishna School gaat voor het verzorgen en ontwikkelen van excellent en hoogwaardig onderwijs dat gebaseerd is op de Hindoe filosofie. De missie van de Shri Krishna School luidt: “ Samen bouwen aan excellent onderwijs voor iedereen vanuit een waarden-volle open Hindoe filosofie “
De school wenst het potentieel van alle kinderen en volwassenen te zien, te waarderen en te mobiliseren om deze missie te realiseren. De Shri Krishna School stelt dat het organiseren van het onderwijs op basis van universele principes, de manier is om alle kinderen te bereiken, om het beste in leraren naar boven te halen, om onderlinge relaties versterken en om een inspiratie te zijn voor andere partijen. De Shri Krishna School heeft zich daarom voorgenomen om haar onderwijs vanaf het schooljaar 2022-2023 volledig te gaan organiseren op grond van 7 universele principes, ook in schooljaar 2024-2025 zal dit voortgezet worden.
- September: Veiligheid en vertrouwen: Wortelchakra
- Oktober: Vrijheid en Passie: Heiligbeenchakra
- November: Kracht en Grootsheid Zonnevlechtchakra
- December: Liefde en Compassie: Hartchakra
- Januari en februari: fundament verstevigen
- Maart: Waarheid en Expressie: Keelchakra
- April: Bewustzijn en Intuïtie: Voorhoofdchakra
- Mei: Verbinding en Eenheid: Kruinchakra
- Juni: Integratie thema’s en muziektheater
De Shri Krishna school wenst met dit besluit een zeer inspirerend voorbeeld te zijn voor de andere scholen binnen haar stichting SHON en daarbuiten. De activiteiten/ elementen binnen dit traject zijn interessant voor alle partijen die met kinderen werken: Kinderdagverblijven, scholen, kindercoaches en ouders. Het coachingstraject ‘De Levensbronnen’ voor volwassen en het onderwijsprogramma ‘Een grote familie’ met De boom zonder vruchten voor kinderen zijn de basis van alle scholings- en trainingsactiviteiten. Ze zijn gericht op de persoonlijke, sociale en emotionele ontwikkeling. Alle activiteiten maken mensen bewust van de universele krachten en verlangens in hen zelf en de ander. De school zet de intentie om vanuit binnenuit het onderwijs een nieuwe impuls te geven door de mens centraal te stellen en zo een bijdrage te leveren aan het realiseren van hoogwaardig en duurzaam onderwijs.
De Shri Krishna School is voor de realisatie van haar plannen een samenwerking aangegaan met stichting ‘De boom met vruchten” die zich heeft gespecialiseerd in het ontwikkelen van opleidingen, programma’s en trajecten gericht op het ontdekken, ervaren en uitdragen van de universele krachten en verlangens van de mens. Stichting De boom met vruchten ziet het onderwijs als een belangrijke sleutel voor een duurzame toekomst; onderwijs dat mens en aarde dient. De stichting levert op haar manier een bijdrage aan het ontwikkelen van hoogwaardig onderwijs en het opleiden van mensen die vorm kunnen geven aan duurzame ontwikkeling. Daarbij hanteert De boom met vruchten bewustzijn en verbondenheid als hoogste waarden. In een verbonden (leer)gemeenschap ontwikkelen kinderen en volwassenen een rijke relatie met zichzelf, de ander en de planeet en hebben alle betrokkenen (meer) vat op onderlinge verbanden en wederzijdse afhankelijkheid. De boom met vruchten meent dat het ontdekken en ontwikkelen van en het leren verhouden tot universele krachten en verlangens, leidt tot het kunnen maken van bewuste keuzes die het individu en het grotere geheel kunnen dienen. Een innerlijk kompas dat richting en betekenis geeft aan nieuwe kennis, cognitieve- en metacognitieve (verander)vaardigheden die nodig zijn om te kunnen dealen met de wereldwijde uitdagingen. De boom met vruchten heeft verschillende (onderwijs)pedagogische programma’s voor bewustzijn en verbinding ontwikkeld.
Het onderwijs programma ‘Een grote familie’
De Shri Krishna School is in september 2022 in alle groepen gestart met het onderwijs-pedagogisch programma ‘Een grote familie’. In dit programma maken kinderen kennis met 7 universele krachten en verlangens in zichzelf en de ander: De essentie van mens-zijn. Naast het ervaren van universele krachten en verlangens oefenen de kinderen tijdens de lessen met cognitieve, sociale en emotionele vaardigheden om vanuit deze principes te willen en kunnen leven. Tijdens dit bewustwordingsproces in 8 stappen, ervaren kinderen dat een “stevig ik” en “samen” de sleutel zijn van geluk en succes: “Samen van ik met jou naar wij”. Het onderwijs-pedagogisch programma van De Boom met vruchten richt zich op de sociale, emotionele en persoonlijke ontwikkeling van kinderen en kan daarmee ingezet worden als sociaal-emotioneel programma voor het primair onderwijs, groep 1 t/m 8. De lessen zijn gebruiksvriendelijk en kunnen naar wens groot of klein gemaakt worden, zodat het past in het schoolprogramma. Het programma kan op zichzelf staan maar ook worden gecombineerd met andere methoden voor sociaal-emotionele ontwikkeling. Het programma kan ook worden ingezet als anti-pestprogramma. Meer inzicht in de krachten en verlangens van jezelf en de ander dragen bij aan een open en veilig (leer)klimaat in de groepen en teams (!). Kinderen en volwassen ontwikkelen eerst een stevige basis, een fijne relatie met zichzelf vanuit waar zij in verbinding leren zijn met de ander en de omgeving. Voor een integrale aanpak stemt de school alle dharmalessen, yogalessen en lessen van Leefstijl PO, gymlessen af op de 8 thema’s. Evenals de leesboeken.
Het ontwikkeltraject De verbonden leergemeenschap
Aanvullend op het onderwijs-pedagogisch programma ‘Een grote familie’ gaat de Shri Krishna School haar complete onderwijsorganisatie ontwikkelen op basis van universele krachten en verlangens. De principes zijn direct verbonden met de energievelden (Chakra’s) uit het hindoeïsme. Deze bronnen en hogere waarden hebben binnen het hindoeïsme een voorname plek in de persoonlijke groei en het welbevinden van kinderen en volwassenen. Voor de Shri Krishna School is het meer dan logisch dat wanneer deze principes centraal komen te staan in het denken, voelen en handelen van alle betrokkenen, groei, geluk en duurzaamheid het resultaat mogen zijn.
De Shri Krishna school wenst in de schooljaren 22-23, 23-24 en 24-25 het ontwikkeltraject in zijn geheel te doorlopen zodat de school zich kan ontwikkelen tot een verbonden leergemeenschap. Tijdens dit ontwikkelproces staat er iedere maand een universeel principe centraal; het team en de directie reflecteert samen op hoe zij als individu, als team en als organisatie de verlangens levend (willen) maken, uit (willen) dragen waarbij intenties belangrijker zijn dan normen en vormen. Tijdens de maandelijkse studiedagen en/of teambijeenkomsten volgt het team een maat gemaakte versie van de opleiding De Levensbronnen®. Het ontwikkelen van verbonden, persoonlijk leiderschap is het doel. De ervaringen, kennis en vaardigheden die leerkrachten ontwikkelen zijn nodig om eigen verlangens (passie en drijfveren) en krachten (kwaliteiten en talenten) te kunnen leven en om een voorbeeldrol te kunnen vervullen naar de kinderen. Deze ontwikkeling leidt tot professionele en gelukkige leerkrachten die hun passie kunnen (voor)leven en talenten en drijfveren bij kinderen kunnen herkennen.
Het traject verdiepen en borgen
In het schooljaar 24-25 wenst de school het ontwikkelproces te borgen. Dit gebeurt aan de hand van het coachen van directie en individuele leerkrachten gericht op de ontwikkeling van persoonlijk verbonden leiderschap. Principes worden zo herhaald, verdiept en geborgd op individueel-, groeps-, team- en organisatieniveau.
Voor vragen over dit traject kunt u terecht bij de directie en/of Harmke Braune