Onze basisschool heeft een regionale functie.
De leerlingen komen dan ook niet alleen uit de buurten rondom de school, maar vanuit de gehele stad Utrecht.
Iedereen is welkom
Alle leerlingen zijn welkom op onze basisschool. Ondanks dat de meeste van onze leerlingen en leerkrachten van hindoestaanse afkomst zijn, staan wij open voor iedereen. Ongeacht de levensbeschouwelijke of culturele achtergrond. Wel vragen wij aan leerlingen en ouders, die geen Hindoe zijn, om onze houding te respecteren.
Passend Onderwijs
Alle leerlingen moeten een plek krijgen op een school die past bij hun kwaliteiten en hun mogelijkheden. Dit is het uitgangspunt van passend onderwijs. Doel is om elk kind uit te dagen het beste uit zichzelf te halen.
Doelen passend onderwijs Met de invoering van passend onderwijs wil de overheid bereiken dat:
? Alle kinderen een passende plek in het onderwijs krijgen.
? Als het kan gaat het kind naar een reguliere school. Als dat niet kan, in het speciaal onderwijs.
? Scholen meer mogelijkheden krijgen voor ondersteuning op maat.
? De mogelijkheden en de onderwijsbehoefte van kind bepalend zijn, niet de beperkingen.
? Kinderen niet meer langdurig thuis komen te zitten. Zorgplicht: altijd een passende plek voor een leerling
Sinds 1 augustus 2014 hebben scholen een zorgplicht. Dit houdt in dat de school een passende plek moet zoeken, als uw kind extra ondersteuning nodig heeft.
Er zijn 3 mogelijkheden:
? een aanbod op de eigen school (de school van aanmelding);
? een aanbod op een andere reguliere school;
? een aanbod op een school voor (voortgezet) speciaal onderwijs.
Met de zorgplicht wil de overheid voorkomen dat kinderen thuis komen te zitten, omdat er geen passend onderwijsaanbod voor ze is. Basisondersteuning: begeleiding op elke school Scholen moeten in ieder geval de basisondersteuning bieden. Dit is de ondersteuning die alle scholen binnen het samenwerkingsverband (in de regio) bieden. De scholen in het samenwerkingsverband maken hierover onderling afspraken. Het gaat bijvoorbeeld om hulp voor leerlingen met dyslexie, aanpak (ter voorkoming van) gedragsproblemen en extra begeleiding aan leerlingen die een meer of minder dan gemiddelde intelligentie hebben. De kwaliteit moet voldoen aan de normen van de onderwijsinspectie.
Extra begeleiding en ontwikkelingsperspectief
Naast de basisondersteuning bieden sommige scholen extra begeleiding aan leerlingen. Het is ook mogelijk dat er een aparte voorziening in de school wordt ingericht. Denk bijvoorbeeld aan een speciale klas voor leerlingen met autisme. De school maakt een ontwikkelingsperspectief voor alle leerlingen die begeleiding krijgen bovenop de basisondersteuning. Hierin beschrijft de school de onderwijsdoelen voor die leerling. Welk niveau kan uw kind behalen en welke ondersteuning heeft hij of zij daarbij nodig? De school overlegt met u over de invulling van het ontwikkelingsperspectief. Met de invoering van het ontwikkelingsperspectief wil de overheid de kwaliteit van de extra begeleiding in het onderwijs waarborgen.
Zij-instromers Leerlingen die vanuit een andere school naar onze school komen, noemen we zijinstromers.
Beleid is dat de IB’ er (Interne Begeleider) van de ontvangende school contact opneemt met de IB’ er van de vertrekkende school om inzicht te krijgen in de speciale behoeften van een leerling. Na dit gesprek wordt besproken of de ontvangende school kan voorzien in deze speciale behoeften. Zo ja, dan is de leerling van harte welkom. Zo niet, dan gaan we verder in gesprek met de ouders en de school van herkomst.