Prins Willem-Alexanderschool

Van Haemstedestraat 28 2678 TX De Lier

  • Schoolfoto van Prins Willem-Alexanderschool
  • Schoolfoto van Prins Willem-Alexanderschool
  • Schoolfoto van Prins Willem-Alexanderschool
  • Schoolfoto van Prins Willem-Alexanderschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Onze toets-scores verschillen van jaar tot jaar. De scores van de toetsen worden door de intern begeleider en de leerkrachten gemonitord. We evalueren de resultaten en bekijken wat er nodig is voor de groep en het individuele kind. Het resultaat op de eindtoets in groep 8 zegt bepaald niet alles over de kwaliteit van het onderwijs. Volgens onze visie bestaat kwaliteit uit veel meer aspecten dan een toets-score. U ziet hoe binnen een jaar de score kan wijzigen en dat heeft niets te maken met een plotselinge verbetering / verslechtering van onze onderwijskwaliteit. Zaken als bijvoorbeeld pedagogisch klimaat, veiligheid van kinderen, (specifieke) zorg voor kinderen worden niet meegenomen, maar zijn wel zaken die er toe doen.  Dit verschilt van jaar tot jaar en heeft wel degelijk invloed op de resultaten. 

Met ingang van schooljaar 2023-2024 wordt de eindtoets, die in groep 8 wordt afgenomen, omgezet naar een doorstroomtoets.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Voor de tussentijdse resultaten hanteert de inspectie een aantal toetsen die wij afnemen bij ons op school. Wij gebruiken deze toetsen om te kijken waar we als school staan, maar vooral om in combinatie met andere IEP-toetsen en methode-gebonden toetsen te kijken waar een leerling zich bevindt op zijn/haar ontwikkelingslijn. Voorafgaand aan elke toets hebben we een verwachting uitgesproken over de groei in vaardigheidsscores die een leerling zou moeten maken.

Met ingang van schooljaar 2023-2024 stappen wij over van de toetsen van CITO naar de toetsen van IEP.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Totstandkoming schooladvies

Eind groep 7 wordt het preadvies bepaald. Hier zijn de leerkrachten van groep 7 en 8, de intern begeleider en de directie bij betrokken. Dit advies wordt met ouder(s) en het kind besproken tijdens het preadvies gesprek, dat eind groep 7 plaatsvindt. We kijken naar de voortgang van de leerling op diverse gebieden:   

  • Resultaten van leerlingvolgsysteemtoetsen uit eerdere groepen en de huidige groep
  • Zorgdossier van de leerling 
  • Gedragskenmerken en sociaal- emotionele vaardigheden 
  • Werkhouding en motivatie 
  • Resultaten op methode gebonden toetsen 
  • Resultaat capaciteiten- of intelligentieonderzoek (indien aanwezig) 
  • Thuissituatie van de leerling  

Tijdens de startgesprekken in groep 8 (september) wordt dit preadvies opnieuw besproken. Samen met ouder(s), het kind en de leerkracht worden doelen opgesteld waaraan het kind het eerste halfjaar gaat werken.

In januari maken de leerlingen de methode-onafhankelijke toetsen. Vervolgens worden ouder(s) en kind uitgenodigd voor het voorlopige adviesgesprek. In dit gesprek bespreken we de uitslagen van de gemaakte toetsen, de werkhouding en de sociaal- emotionele ontwikkeling van het kind. Vervolgens volgt dan het voorlopig advies. Dit advies is opgesteld door de leerkracht van groep 8, de intern begeleider en de directie. 

In februari volgt dan de afname van de (nieuwe) doorstroomtoets. Half maart volgt hiervan de uitslag. Wanneer de doorstroomtoets hoger uitvalt dan ons voorlopig schooladvies wordt het advies bijgesteld, tenzij in het belang van de leerling redenen zijn om dit niet te doen. De school stelt hiermee het definitief schooladvies vast.

Eind maart volgt de landelijke aanmeldweek waarin de leerlingen aangemeld dienen te worden bij hun nieuwe school in het voortgezet onderwijs. Het is aan de toelatingscommissie van de school voor VO te besluiten of een leerling al dan niet wordt toegelaten. Na beëindiging van de inschrijfperiode vinden vanuit het VO nog de volgende acties plaats: 

  • Er is overleg tussen de brugklascoördinator en de leerkrachten van de basisschool over de aangemelde leerlingen. Dit is de ‘warme overdracht’. 
  • Aangemelde leerlingen worden bijeengeroepen op de school voor VO ter kennismaking (vaak aan het eind van het schooljaar van groep 8). 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Sinds een aantal jaar geven we onze leerlingen les in Kanjertraining. Deze training wordt in alle groepen gevolgd en heeft een doorgaande lijn. Alle leerkrachten spreken dezelfde taal en benoemen het gedrag van kinderen op dezelfde wijze. Zo leert het kind snel met de termen omgaan en leert het steeds beter het eigen gedrag te herkennen.

De Kanjertraining heeft als hoofdwoord VERTROUWEN. Zonder vertrouwen in elkaar kan er niet goed geleerd worden, de belangrijkste taak van een school. We leren de leerlingen dat iedereen er mag zijn, hij of zij is goed zoals hij of zij is!


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Kanjerschool
  • Oog voor groepsdynamiek
  • Elk kind wordt gezien

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven