Prins Willem-Alexanderschool

Van Haemstedestraat 28 2678 TX De Lier

  • Schoolfoto van Prins Willem-Alexanderschool
  • Schoolfoto van Prins Willem-Alexanderschool
  • Schoolfoto van Prins Willem-Alexanderschool
  • Schoolfoto van Prins Willem-Alexanderschool

Het team

Toelichting van de school

Groep 1-2A: Marieke Keus en Suzanne Maat

Groep 1-2B: Denise Dijkhuizen-Verkade en Sharon Rodenburg

Groep 3-4: Annemieke Driesse en Linda Vedder

Groep 5: Claudia van Berkel en Petra Vijverberg

Groep 6: Franka Bol en Edith Dijkxhoorn 

Groep 7: Gerco van Alphen

Groep 8: Linne van Spronsen


Bewegingsonderwijs groep 1 t/m 8: Bas Verweij

Onderwijsassistent: Jolanda van den Berg

Secretaresse: Astrid van der Ende

Intern begeleider: Mathilde Oussoren

Directeur: Esther Malestein-Bultink

Coördinator onderbouw: Sharon Rodenburg

Coördinator bovenbouw: Tessa van der Neut

Coördinator Kanjertraining: Linne van Spronsen

Coördinator Culturele Vorming: Annemieke Driesse

Coördinator nieuw schoolplein: Gerco van Alphen

Coördinator ICT: Linda Vedder

Mediacoach: Edith Dijkxhoorn

Coördinator taal/lezen: Mathilde Oussoren

Coördinator Leertuin De Lier: Marja Boon

Coördinator rekenen: Tessa van der Neut

Hoogbegaafdenspecialist: Petra Vijverberg

Gedragsspecialist: Linne van Spronsen

Happykids: Mathilde Oussoren en Petra Vijverberg

Wizkids/Flexkids: Petra Vijverberg

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij een ziektemelding van een groepsleerkracht wordt eerst getracht in te schatten hoe lang vervanging noodzakelijk is.

Uitgangspunten bij het vinden van vervanging:

  • lesuitval voorkomen
  • betekenisvol onderwijsaanbod zoveel mogelijk waarborgen
  • kinderen gaan alleen in uiterste nood naar huis

Zoeken naar vervanging door:

  • te zoeken naar vervangers binnen de vervangingspool
  • gebruik te maken van interne oplossingen door inzet van beschikbare collega's
  • eventueel verschuiven van gymuren

Overzicht van inzetbaarheid:

  • vrij geroosterde leerkracht inzetten
  • LIO'er inzetbaar, geen eindverantwoordelijkheid
  • stagiaire Pabo inzetbaar, geen eindverantwoordelijkheid
  • onderwijsassistent inzetbaar, geen eindverantwoordelijkheid

Hoe te handelen indien geen invaller te vinden is:

  • Het verdelen van de groep
  • Onderzoeken of er een mogelijkheid is om onderwijs op afstand te realiseren
  • Het naar huis sturen van een groep

Het naar huis sturen van een groep is een laatste noodmaatregel. Ouders worden tenminste de dag van tevoren op de hoogte gebracht van het vrijaf geven.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Het jonge kind leert vanuit een betekenisvolle context waarbij we de belevingswereld van het jonge kind centraal stellen. We zorgen voor een rijke speelleeromgeving waarin we onze leerdoelen beredeneerd aan bod laten komen. De onderwijsdoelen voor het jonge kind zijn opgedeeld in blokken van een half jaar, die samen een doorgaande lijn vormen. In ons aanbod houden we rekening met de ontwikkelvragen van de kinderen. 

Het structureel verrijken van de taalvaardigheid, maakt een groot onderdeel uit van ons onderwijsaanbod. Dit doen we door spelend te leren. De structuur in een dagplanning geeft het jonge kind houvast en overzicht. Daartoe wordt er gewerkt met een rooster welke ondersteunend is aan bovenstaande.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De roosters verschillen per jaar- en leergroep. De beschikbare onderwijstijd wordt ingevuld op basis van onderwijsbehoeften en daarbij behorende streefdoelen op diverse vakgebieden. We monitoren de resultaten van ons onderwijsaanbod planmatig en passen ons rooster daarop aan.

Binnen ons ontwikkelingsgerichte onderwijs vinden we het belangrijk dat vakken in samenhang worden aangeboden. De vakken als aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, techniek, kunst en cultuur, burgerschapsvorming en het ontwikkelen van 21-eeuwse vaardigheden, komen geïntegreerd aan bod tijdens ontdekkend en ontwerpend leren in de thema's voor groep 1 tot en met 8. Hiervoor gebruiken wij de methode Da Vinci.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Bij ons op school hebben wij twee en een halve dag per week een Intern begeleider die de zorg rondom de kinderen op onze school waarborgt.

Tevens beschikken we over een taalspecialist, een rekenspecialist, gedragsspecialist en een specialist voor meer- en hoogbegaafden. Deze coördinatoren leiden de ontwikkelingen op deze gebieden bij ons op school.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Schooljaar 2023-2024 start een van de collega's met de opleiding NT2 coördinator, zodat wij de kinderen met een taalachterstand nog beter kunnen begeleiden.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

In ons schoolgebouw is een kinderdagverblijf gesitueerd; "De Lierse Prins". Onderdeel van de Lange Keijzer, de stichting voor kinderopvang in De Lier. Er zijn 16 kindplaatsen voor de leeftijd 0 - 4 jaar.

Eenmaal per week komen de 3+ kinderen gedurende een lesuur meedraaien in de kleutergroep. Een pedagogisch medewerker van de Lange Keizer komt met de kinderen mee. De 3+ kinderen nemen deel aan de activiteiten in de kleutergroep. Dit kan zijn een kringactiviteit, een werk-les of een spel-les. 

Terug naar boven