Wij vinden het belangrijk dat kinderen met en van elkaar leren. In de groepen is dit terug te zien, doordat kinderen vaak samenwerken in tweetallen of groepjes. Tijdens het werken in deze groepjes of tweetallen wordt er vaak gebruik gemaakt van coöperatieve werkvormen.
Basisvaardigheden
Het volledige team start in september 2023 met de scholing EDI (Expliciete Directe Instructie). Door de inzet van EDI zal er in alle groepen een ontwikkeling te zien zijn in de kwaliteit van de lessen volgens het expliciete directe instructiemodel. De inzet van bijvoorbeeld de instructietafel voor een verlengde instructie zal een vaste plek gaan krijgen binnen het onderwijs. Ook zullen er blokplanningen gemaakt worden voor de vakken spelling en rekenen. Op deze manier wordt er inzichtelijk gemaakt welke leerlingen aangepaste onderwijsbehoeften hebben voor die periode.
Bewegend Leren
Een andere werkvorm welke dagelijks ingezet wordt tijdens de instructie of verwerking, is een werkvorm die past bij bewegend leren. Onder bewegend leren wordt verstaan het fysiek bewegen in de klas tijdens of naast cognitieve leeractiviteiten. Ook bewegingsactiviteiten buiten de school die gekoppeld zijn aan leren, vallen hieronder. Buiten de klas kan een activiteit bestaan uit spelvormen, waarin duidelijke cognitieve leerdoelen verwerkt zitten, bijvoorbeeld spellen die gekoppeld zijn aan cijfers, rekensommen, letters of woorden.
Rapporten
Het huidige rapport is toe aan een update. De komende schooljaren zullen wij dit proces doorlopen. Er zal gekeken worden naar het doel van het rapport, de inhoud en de verslaglegging.
Bij groep 1-2 is het huidige rapport vervangen door een 'Kijk mij eens...' map. Hierin komen o.a. doelstellingen en een ontwikkelverslag te zitten.
In september 2023 gaan wij starten met een nieuw leerlingvolgsysteem (IEP). Dit leerlingvolgsysteem sluit goed aan bij onze visie en wordt gebruikt om de ontwikkeling van de leerlingen te volgen en te analyseren. Tweemaal per jaar worden de toetsen afgenomen en geanalyseerd.
Kleuteruniversiteit
In de onderbouw werken de groepen 1-2-3-4 vanuit gezamenlijke thema's die horen bij de projecten van Kleuteruniversiteit en/of Veilig Leren Lezen. Deze groepen werken nauw samen.
Het betrekken van en het samen optrekken met de peuters van de kinderopvang binnen ons onderwijs, is iets wat we de komende tijd, op weg naar de nieuwe school, nog verder gaan uitwerken en vorm gaan geven.
Flexkids en Wizkids
De Wiz- en Flexkids zijn inmiddels een vast onderdeel van ons onderwijs. De Flexkids is voor kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong en (hoog)begaafde leerlingen van groep 3. De Wizkids is voor de (hoog) begaafde leerlingen van groep 4 t/m 8. Elke week gaan beide groepen aan de slag met uitdagende leerstof en leren ze meer op het gebied van mindset, de leerkuil (fasen van leren bij een uitdaging), executieve functies en sociale vaardigheden. We werken o.a. met projecten van Briljant Onderwijs. Nieuwe kennis wordt opgedaan vanuit leervragen en er wordt gewerkt aan een (persoonlijk) leerdoel. Twee keer per jaar ontvangen de leerlingen in hun rapport een (foto)verslag en zelfreflectie. Er wordt naar de eigen leerkracht een terugkoppeling gegeven over de motivatie, werkhouding en het resultaat van de leerling. Daarnaast wordt ook gesproken over het vervolg. Zowel de Flexkids als de Wizkids krijgen regelmatig een opdracht mee naar de klas om verder aan te werken. De Wizkids krijgen daarnaast soms ook huiswerk mee. Beide groepen staan onder leiding van onze hoogbegaafdenspecialist; Petra Vijverberg. Met ingang van schooljaar 2023-2024 willen we nog meer focussen op de verbinding met de groepen. Zo willen we dat de leerkuil, waar kinderen doorheen gaan om te leren, zichtbaar en gebruikt gaat worden in de groepen.
DaVinci
Wij werken met de methode 'DaVinci' voor de zaakvakken. Tijdens deze lessen werken wij groepsdoorbroken. Op deze manier bieden we de kinderen veel verschillende manieren aan voor de verwerking van de aangeboden leerstof. Kinderen kunnen op deze manier ook les krijgen van een andere juf of meester en zij kunnen samenwerken met kinderen uit andere groepen.
Groeigesprekken
Ouders en school hebben hetzelfde belang: het welzijn van het kind. De gesprekken staan in het teken van de ontwikkeling, leerdoelen en vooruitgang van de kinderen. Aan deze gesprekken nemen de leerlingen zelf ook deel.
Tijdens de startgesprekken wordt in de groepen 4 tot en met 8 gebruik gemaakt van het ontwikkelbord. Dit bord wordt gedurende het jaar regelmatig opnieuw gebruikt door de leerkracht in gesprek met de leerling en ouders.
Happykids
Wij volgen de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen nauwgezet. Toch merken we soms dat we een leerling net iets extra's zouden willen geven, maar dat het in een klas met kinderen soms gewoonweg niet lukt. Voor deze kinderen is er de groep 'Happykids'.
- Happykids is voor kinderen die wij als school wat extra aandacht gunnen op sociaal-emotioneel gebied. Het kan helpen een kind beter in zijn vel te laten zitten. We willen bijdragen aan het zich sterker voelen, het zelfvertrouwen en de veerkracht. Hoe meer veerkracht een kind heeft, hoe beter het zelf oplossingen kan vinden in moeilijke situaties. We leren gevoelens en emoties te kennen en begrijpen, steunen, bieden een luisterend oor, ontwikkelen zelfkennis en zelf oplossend vermogen, ontdekken wat de kwaliteiten zijn etc. We laten ze dus bewust worden van hun eigen kunnen (kwaliteiten en talenten). Door zich hier bewust van te zijn kunnen deze kinderen obstakels op hun levenspad beter aan.
- Happykids vindt plaats onder schooltijd in een groepje van hooguit 5 kinderen. Daarbij worden de kinderen van de middenbouw (3, 4 en 5) en de bovenbouw (6, 7 en 8) apart geclusterd. De bijeenkomsten zijn voor een periode van ongeveer 8 weken. Als afsluiting nodigen we de ouders uit op school en zal het kind vertellen wat het de afgelopen tijd gedaan heeft bij Happykids. Dit schooljaar zijn Petra Vijverberg (leerkracht en kindercoach) en Mathilde Oussoren (intern begeleider) hier verantwoordelijk voor.
Met ingang van schooljaar 2023-2024 zal Petra (Geluksjuf) ook groepslessen gaan geven waarin bovenstaande thema's aan bod zullen komen.
Burgerschap en 21ste eeuwse vaardigheden
In alle groepen worden lessen gegeven door de mediacoach, de leerkracht is hierbij aanwezig. Geleidelijk aan zullen de leerkrachten zelfstandig deze lessen geven waar de mediacoach inspiratie en ondersteuning biedt.
Door middel van een jaarlijks maatschappelijk project leren we de leerlingen het belang van oog hebben voor de ander in de maatschappij.
Samen experts
We streven naar een professionele open deuren cultuur door met en van elkaar leren. Ook in het nieuwe strategisch beleidsplan gaan we verder met het uitvoeren van groepsbezoeken (collegiale consultatie). Na een observatie van collega's onderling wordt er tijd gemaakt voor een feedbackgesprek. Via stichting LeerKracht plannen we iedere vakantieperiode een gezamenlijk lesontwerp, lesbezoek en feedback. Tijdens de werksessies verbeteren we de kwaliteit hiervan.
Jonge kind
De expertgroep zal met ingang van schooljaar 2023-2024 gaan starten met het opstellen van een visie op het jonge kind. Zij doen kennis op via verschillende externe partijen en doen onderzoeken ter onderbouwing. Het onderwijs zal, daar waar nodig, de komende periode aangepast worden.
NT2
We doen kennis op over en schaffen materialen aan voor leerlingen met een taalachterstand (NT2 aanbod). Hierin zal een samenwerking met de andere Lierse scholen opgezet worden. Onze onderwijsassistent zal scholing gaan volgen op dit gebied, zodat zij op onze school hiervan de coördinator kan worden.
Nieuwe school
Achter de schermen wordt er hard gewerkt aan de vormgeving en inrichting van onze nieuwe school. Een mooi voorbeeld hiervan is de inrichting van het nieuwe schoolplein. Samen met de Lange Keizer, ouders en leerlingen denken wij na over een groen plein wat een plek moet zijn waar gespeeld en geleerd kan worden.