Openbare Basisschool De Vlieten

Anjer 2 2678 PB De Lier

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Vlieten
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Vlieten
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Vlieten
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Vlieten
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Vlieten

Het team

Toelichting van de school

Op De Vlieten werkt een divers en zeer enthousiast team. Naast de professionele leerkrachten bestaat het team verder uit een directeur, intern begeleider, twee onderwijsassistenten, een administratief medewerker, en een vakleerkracht bewegingsonderwijs.

Wij streven ernaar dat iedere leerkracht zich specialiseert op een bepaald vakgebied. Momenteel beschikken wij over de volgende specialisten:

  • Specialist Hoogbegaafdheid
  • Rekencoördinator
  • Coördinator Natuur & Milieu
  • Coördinator Gezonde School
  • Google Educators

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Op het moment dat een leerkracht afwezig is, zullen wij altijd proberen een vervanger te vinden. We kunnen als school gebruik maken van een zogenoemde invalpoule van externe vervangers. Inval-leerkrachten worden echter steeds schaarser waardoor er niet altijd een vervanger beschikbaar is. Soms kunnen we een beroep doen op ons eigen team; iemand komt een extra dag werken of de directeur staat voor de groep. Ook zo’n oplossing is niet altijd mogelijk. Hierdoor kan het voorkomen dat we een groep verdelen over de andere groepen. Deze oplossing geniet zeker niet onze voorkeur. Alleen in extreme situaties kan het voorkomen dat wij u moeten verzoeken om uw kind zelf op te vangen. Kinderen worden echter nooit naar huis gestuurd zonder u daarvan in kennis te hebben gesteld.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Extra aandacht: Sommige leerlingen hebben wat meer aandacht nodig. Tijdens de basisvakken (rekenen, lezen, spelling) wordt hier rekening mee gehouden. Door les te geven via het IGDI-model biedt de leerkracht structureel meer aandacht aan de kinderen die dit nodig hebben. Hiernaast zetten wij ook onze onderwijsassistenten in om leerlingen extra begeleiding te geven 

Verrijking: De leerlingen die meer uitdaging nodig hebben, helpen wij in de klas. Zij maken minder reguliere werkstof en hebben daardoor meer tijd voor extra uitdagende taken. Sommige leerlingen hebben ook aan dit werk niet voldoende. Deze leerlingen gaan naar de Plusklas. Hier krijgen de leerlingen o.a. Spaans en filosofie.

Passend onderwijs: Onze school maakt deel uit van het samenwerkingsverband Samenwerkingsverband Primair Onderwijs Westland (SPOW). Samen met alle basisscholen en scholen voor speciaal (basis-) onderwijs in de gemeenten Westland, MiddenDelfland en Hoek van Holland zorgen we ervoor dat er voor elk kind een passende onderwijsplek beschikbaar is.

Schoolondersteuningsprofiel: Ons schoolondersteuningsprofiel geeft inzicht in de ondersteuningsmogelijkheden van de school. Mede door gebruik te maken van onze specialisten en meest moderne leermiddelen weten wij in onze basisondersteuning o.a. raad met: 

  • dyslexie 
  • laagbegaafdheid 
  • meer- en hoogbegaafden
  • compacten en verrijken.

Het volgen van onze leerlingen: Wij houden de ontwikkeling van al onze leerlingen bij in ons leerlingvolgsysteem. Het doel hiervan is om zo snel mogelijk te signaleren wanneer een kind hulp nodig heeft. Wij maken hierbij gebruik van overdracht, toetsen en observaties.

Planmatig werken: Wij werken planmatig aan de ontwikkeling van onze leerlingen door gebruik te maken van alle gegevens uit ons leerlingvolgsysteem. Wij werken met: groepsplannen, groepsoverzichten, handelingsplannen en onderwijsperspectieven.

Overleg: Het team draagt samen de zorg voor al onze leerlingen. Daarom vinden er diverse gesprekken plaats, zodat deze zorg daadwerkelijk gedeeld wordt. Wij werken met: leerlingbesprekingen, groepsbesprekingen en zorgoverleg.

Doubleren of versnellen: Het komt soms voor dat het beter is voor een kind om te doubleren (blijven zitten) of juist te versnellen (jaar overslaan). We kijken hierbij naar de leeresultaten, vaardigheden, leeftijd, houding en sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind. Een doublure of versnelling gebeurt altijd in overleg tussen ouders, leerkracht, Intern Begeleider en directeur. Op het moment dat er geen éénduidig besluit komt, is het de directeur die de uiteindelijke beslissing zal nemen na een zorgvuldige afweging.

Welke specialisten ondersteunen op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Instroomgroep: Wij vinden het belangrijk om de overgang van de peuters naar de kleuters zo klein mogelijk te maken. Hiernaast willen wij zorgen voor een doorgaande leerlijn. Met onze instroomgroep geven wij hier vorm aan. Door de oudste peuters en de beginnende kleuters samen onderwijs aan te bieden, ontstaat er een vloeiende lijn,

Peutergroep: Onze interne peutergroep heeft een eigen gezellige ruimte binnen De Vlieten, waar van alles te doen is. Onze peutergroep is de perfecte plaats voor kinderen om spelenderwijs te leren. Er worden dagelijks verschillende activiteiten aangeboden. We knutselen in ons atelier en lezen veel voor in onze ruime leeshoek. Ieder kind krijgt bij ons de ruimte voor zijn eigen spel, maar leert ook samen te spelen. 

Kinderopvang: Onze interne kinderopvang heeft net als de peutergroep,  een eigen gezellige ruimte binnen De Vlieten, waar van alles te doen is. Onze kinderopvang is de perfecte plaats voor kinderen om spelenderwijs te leren. Er worden dagelijks verschillende activiteiten aangeboden. Ieder kind krijgt bij ons de ruimte voor zijn eigen spel, maar leert ook samen te spelen. Onze kinderopvang is de enige VVE-gecertificeerde opvang in De Lier. 

VVE: Bij voorschoolse educatie (VVE)  krijgen de peuters een specifiek aanbod aan activiteiten d.m.v. het VVE programma Uk en Puk. Hierbij ontwikkelen kinderen op een speelse manier belangrijke zaken. Denk hierbij aan taal en rekenen, maar ook motorische, sociale en emotionele vaardigheden. Voorbeelden hiervan zijn het leren vriendjes te maken, op je beurt te wachten of zelfstandig naar het toilet te gaan. De activiteiten zijn erop gericht om eventuele achterstanden in de (taal)ontwikkeling te beperken of te voorkomen. Uiteraard begeleiden onze medewerkers ieder kind op zijn eigen manier en tempo.

Terug naar boven