Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Extra aandacht: Sommige leerlingen hebben wat meer aandacht nodig. Tijdens de basisvakken (rekenen, lezen, spelling) wordt hier rekening mee gehouden. Door les te geven via het IGDI-model biedt de leerkracht structureel meer aandacht aan de kinderen die dit nodig hebben. Hiernaast zetten wij ook onze onderwijsassistenten in om leerlingen extra begeleiding te geven
Verrijking: De leerlingen die meer uitdaging nodig hebben, helpen wij in de klas. Zij maken minder reguliere werkstof en hebben daardoor meer tijd voor extra uitdagende taken. Sommige leerlingen hebben ook aan dit werk niet voldoende. Deze leerlingen gaan naar de Plusklas. Hier krijgen de leerlingen o.a. Spaans en filosofie.
Passend onderwijs: Onze school maakt deel uit van het samenwerkingsverband Samenwerkingsverband Primair Onderwijs Westland (SPOW). Samen met alle basisscholen en scholen voor speciaal (basis-) onderwijs in de gemeenten Westland, MiddenDelfland en Hoek van Holland zorgen we ervoor dat er voor elk kind een passende onderwijsplek beschikbaar is.
Schoolondersteuningsprofiel: Ons schoolondersteuningsprofiel geeft inzicht in de ondersteuningsmogelijkheden van de school. Mede door gebruik te maken van onze specialisten en meest moderne leermiddelen weten wij in onze basisondersteuning o.a. raad met:
- dyslexie
- laagbegaafdheid
- meer- en hoogbegaafden
- compacten en verrijken.
Het volgen van onze leerlingen: Wij houden de ontwikkeling van al onze leerlingen bij in ons leerlingvolgsysteem. Het doel hiervan is om zo snel mogelijk te signaleren wanneer een kind hulp nodig heeft. Wij maken hierbij gebruik van overdracht, toetsen en observaties.
Planmatig werken: Wij werken planmatig aan de ontwikkeling van onze leerlingen door gebruik te maken van alle gegevens uit ons leerlingvolgsysteem. Wij werken met: groepsplannen, groepsoverzichten, handelingsplannen en onderwijsperspectieven.
Overleg: Het team draagt samen de zorg voor al onze leerlingen. Daarom vinden er diverse gesprekken plaats, zodat deze zorg daadwerkelijk gedeeld wordt. Wij werken met: leerlingbesprekingen, groepsbesprekingen en zorgoverleg.
Doubleren of versnellen: Het komt soms voor dat het beter is voor een kind om te doubleren (blijven zitten) of juist te versnellen (jaar overslaan). We kijken hierbij naar de leeresultaten, vaardigheden, leeftijd, houding en sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind. Een doublure of versnelling gebeurt altijd in overleg tussen ouders, leerkracht, Intern Begeleider en directeur. Op het moment dat er geen éénduidig besluit komt, is het de directeur die de uiteindelijke beslissing zal nemen na een zorgvuldige afweging.
Instroomgroep: Wij vinden het belangrijk om de overgang van de peuters naar de kleuters zo klein mogelijk te maken. Hiernaast willen wij zorgen voor een doorgaande leerlijn. Met onze instroomgroep geven wij hier vorm aan. Door de oudste peuters en de beginnende kleuters samen onderwijs aan te bieden, ontstaat er een vloeiende lijn,
Peutergroep: Onze interne peutergroep heeft een eigen gezellige ruimte binnen De Vlieten, waar van alles te doen is. Onze peutergroep is de perfecte plaats voor kinderen om spelenderwijs te leren. Er worden dagelijks verschillende activiteiten aangeboden. We knutselen in ons atelier en lezen veel voor in onze ruime leeshoek. Ieder kind krijgt bij ons de ruimte voor zijn eigen spel, maar leert ook samen te spelen.
Kinderopvang: Onze interne kinderopvang heeft net als de peutergroep, een eigen gezellige ruimte binnen De Vlieten, waar van alles te doen is. Onze kinderopvang is de perfecte plaats voor kinderen om spelenderwijs te leren. Er worden dagelijks verschillende activiteiten aangeboden. Ieder kind krijgt bij ons de ruimte voor zijn eigen spel, maar leert ook samen te spelen. Onze kinderopvang is de enige VVE-gecertificeerde opvang in De Lier.
VVE: Bij voorschoolse educatie (VVE) krijgen de peuters een specifiek aanbod aan activiteiten d.m.v. het VVE programma Uk en Puk. Hierbij ontwikkelen kinderen op een speelse manier belangrijke zaken. Denk hierbij aan taal en rekenen, maar ook motorische, sociale en emotionele vaardigheden. Voorbeelden hiervan zijn het leren vriendjes te maken, op je beurt te wachten of zelfstandig naar het toilet te gaan. De activiteiten zijn erop gericht om eventuele achterstanden in de (taal)ontwikkeling te beperken of te voorkomen. Uiteraard begeleiden onze medewerkers ieder kind op zijn eigen manier en tempo.