Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Onze school heeft acht groepen: twee onderbouwgroepen (leerjaren 1-2), drie middenbouwgroepen (leerjaren 3-4-5) en drie bovenbouwgroepen (leerjaren 6-7-8)
Op onze school werken fulltime- en parttime-leerkrachten.
Naast de leerkrachten bestaat ons team ook uit een intern begeleider, onderwijsassistenten, vakleerkrachten, een conciërge en een administratief medewerker.
In de onderbouw krijgen de kinderen 24 uur les per week.
De invulling van deze uren is wisselend, gezien het karakter van ons montessorionderwijs. In de onderbouw wordt gewerkt aan taalontwikkeling, sociaal-emotionele ontwikkeling, fijne en grove motoriek, sensomotorische ontwikkeling, de beginnende geletterdheid en gecijferdheid, beginnende wereldoriëntatie.
In de middenbouw (gr. 3-4-5) en bovenbouw (gr. 6-7-8) krijgen de kinderen 26 uur les per week. Op vrijdagmiddag zijn de kinderen van de onderbouw vrij.
Binnen het montessorionderwijs werken wij met werktijden die kinderen deels individueel kunnen invullen. Zij gebruiken hiervoor aftekenboekjes en een eigen werkplanning. De kinderen werken volgens vaste afspraken en binnen duidelijke kaders. De tijd die kinderen aan bijvoorbeeld rekenen besteden, kan hierdoor wisselen. We sturen meer op het beheersen van de doelen, dan op onderwijstijd per vakgebied.
Naast de vrije keuze zijn er ook gezamenlijke lesmomenten. We hebben bijvoorbeeld vaste leesmomenten in de klassen en voor sommige vakken ook gezamenlijke instructiemomenten.
De leerkracht volgt de voortgang van de leerlingen dagelijks en stuurt het onderwijsaanbod waar nodig bij.
De schoolondersteuningsstructuur van Montessorischool Parijsch beschrijft hoe wij de ondersteuning hebben georganiseerd voor kinderen die meer ondersteuning nodig hebben.
In dit document wordt uitgelegd hoe we deze verschillende ondersteuningen vorm geven en welke rol het samenwerkingsverband BEPO hierin heeft. Ook worden alle vormen van specialisten in de school beschreven.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Montessorionderwijs geeft leerlingen onderwijs op maat. Wij vullen het reguliere aanbod aan met ondersteuning waar dat nodig is. Dit kan bestaan uit extra oefening, of extra uitdaging. Onze school wil alle kinderen uitdagend onderwijs bieden. Het niveau van de kinderen is hiervoor niet bepalend. Wij kijken naar wat een leerling nodig heeft om geprikkeld te worden om tot leren te komen. Onze school heeft relatief veel kinderen die snel leren en daardoor anders uitgedaagd worden. Daarom organiseren we in de eigen groep structureel uitdaging. Als een leerling meer uitdaging nodig heeft, bieden wij dit in onze wekelijkse verrijkingsgroep, buiten de eigen groep.
We willen alle kinderen uitdaging bieden passend bij de ontwikkelingsbehoeften van het individuele kind.
Met het jonge kind wordt hier bedoeld kinderen tot 4 jaar. Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) wordt wel aangeboden door onze partner Dichtbij. Voor meer informatie over het aanbod van VVE in Culemborg, verwijzen we u graag naar de website hierover van de gemeente.