Montessorischool Parijsch

Prijsseweg 47 4105 LE Culemborg

  • We gebruiken montessorimaterialen om de leerdoelen aan te bieden.
  • Schoolfoto van Montessorischool Parijsch
  • Schoolfoto van Montessorischool Parijsch
  • Schoolfoto van Montessorischool Parijsch
  • Onze groene schooltuin is ingericht met veel groen en allerlei ontdekhoekjes.

Het team

Toelichting van de school

Alle leerkrachten op Montessorischool Parijsch hebben naast hun PABO-diploma een montessoribevoegdheid en -bekwaamheid. Op deze manier stellen wij zeker dat er kwalitatief goed montessorionderwijs gegeven wordt.

Ons team is als volgt samengesteld:

  • Onderbouw A: Celine Meijer
  • Onderbouw B: Michelle van Beem en Martijn Joosten.
  • Middenbouw A: Joline Mulder en Geertje Vreeburg.
  • Middenbouw B: Manon van Ewijk en Martijn Joosten.
  • Middenbouw C: Carla van Alten.
  • Bovenbouw A: Joanita Barten en Quinta Jongerius.
  • Bovenbouw B: Harriët Labrie en Janneke Coopmans.
  • Bovenbouw C: Linda Geurts en Janneke Coopmans.
  • Vakleerkracht gym: Mitchell van Oirschot.
  • Vakleerkracht Engels en drama: Tessa Prevo.
  • Vakleerkracht muziek: muziekdocenten van CMK.
  • Specialist hoogbegaafdheid: Geertje Vreeburg
  • Onderwijsassistenten: Nel Schiltmans, Martijn Joosten, Marian Bleijenberg, Helena Meijering, Colleen Nillesen.
  • Conciërge: John van Verseveld.
  • Administratie: Winnie Blankestijn.
  • Intern begeleider: Leontine van Meerveld.
  • Directie: Maarten Jacobs.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

In eerste instantie proberen wij intern een oplossing te zoeken. Bij afwezigheid van een leerkracht vragen we een collega leerkracht in te vallen, die op die dag niet werkt. Als dit niet lukt, doen we een beroep op onze invalpool. Als er ook geen invallers beschikbaar zijn in de invalpool, doen we een beroep op ouders met lesbevoegdheid, die hebben aangegeven sporadisch een keer te kunnen invallen. Is er echt niemand beschikbaar, dan zijn we genoodzaakt een klas naar huis te sturen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze school heeft acht groepen: twee onderbouwgroepen (leerjaren 1-2), drie middenbouwgroepen (leerjaren 3-4-5) en drie bovenbouwgroepen (leerjaren 6-7-8)

Op onze school werken fulltime- en parttime-leerkrachten.
Naast de leerkrachten bestaat ons team ook uit een intern begeleider, onderwijsassistenten, vakleerkrachten, een conciërge en een administratief medewerker.

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de onderbouw krijgen de kinderen 24 uur les per week.

De invulling van deze uren is wisselend, gezien het karakter van ons montessorionderwijs. In de onderbouw wordt gewerkt aan taalontwikkeling, sociaal-emotionele ontwikkeling, fijne en grove motoriek, sensomotorische ontwikkeling, de beginnende geletterdheid en gecijferdheid, beginnende wereldoriëntatie.


Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In de middenbouw (gr. 3-4-5) en bovenbouw (gr. 6-7-8) krijgen de kinderen 26 uur les per week. Op vrijdagmiddag zijn de kinderen van de onderbouw vrij.

Binnen het montessorionderwijs werken wij met werktijden die kinderen deels individueel kunnen invullen. Zij gebruiken hiervoor aftekenboekjes en een eigen werkplanning. De kinderen werken volgens vaste afspraken en binnen duidelijke kaders. De tijd die kinderen aan bijvoorbeeld rekenen besteden, kan hierdoor wisselen. We sturen meer op het beheersen van de doelen, dan op onderwijstijd per vakgebied.

Naast de vrije keuze zijn er ook gezamenlijke lesmomenten. We hebben bijvoorbeeld vaste leesmomenten in de klassen en voor sommige vakken ook gezamenlijke instructiemomenten.

De leerkracht volgt de voortgang van de leerlingen dagelijks en stuurt het onderwijsaanbod waar nodig bij.


Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De schoolondersteuningsstructuur van Montessorischool Parijsch beschrijft hoe wij de ondersteuning hebben georganiseerd voor kinderen die meer ondersteuning nodig hebben.

In dit document wordt uitgelegd hoe we deze verschillende ondersteuningen vorm geven en welke rol het samenwerkingsverband BEPO hierin heeft. Ook worden alle vormen van specialisten in de school beschreven.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Montessorionderwijs geeft leerlingen onderwijs op maat. Wij vullen het reguliere aanbod aan met  ondersteuning waar dat nodig is. Dit kan bestaan uit extra oefening, of extra uitdaging. Onze school wil alle kinderen uitdagend onderwijs bieden. Het niveau van de kinderen is hiervoor niet bepalend. Wij kijken naar wat een leerling nodig heeft om geprikkeld te worden om tot leren te komen. Onze school heeft relatief veel kinderen die snel leren en daardoor anders uitgedaagd worden. Daarom organiseren we in de eigen groep structureel uitdaging. Als een leerling meer uitdaging nodig heeft, bieden wij dit in onze wekelijkse verrijkingsgroep, buiten de eigen groep.

We willen alle kinderen uitdaging bieden passend bij de ontwikkelingsbehoeften van het individuele kind.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Met het jonge kind wordt hier bedoeld kinderen tot 4 jaar. Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) wordt wel aangeboden door onze partner Dichtbij. Voor meer informatie over het aanbod van VVE in Culemborg, verwijzen we u graag naar de website hierover van de gemeente.

Terug naar boven