Agora Basics

Beethovenlaan 1 4102 BM Culemborg

Schoolfoto van Agora Basics

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

We maken gebruik van IEP, om vast te kunnen stellen wat het niveau is dat de leerlingen bereiken

Tot nu toe hebben we afgelopen 4 jaar alleen leerlingen gehad in fase 2 (niveau 7/8), dit schooljaar zijn we gestart met fase 1 (niveau groep 1 t/m 4) en fase 2 (niveau 5 t/m 8) waardoor we nu ook meer inzicht zullen krijgen in hoe we het doen over een aantal jaren en niet alleen in de laatste 2 jaren wat kunnen betekenen in hun onderwijscarrière.

Wanneer we kijken naar onze opbrengsten zien we dat we voor begrijpend lezende gestelde normen van 1F, 1S halen.

Wanneer we kijken naar onze opbrengsten zien we dat we voor taal wel de gestelde normen van 1F behalen en niet de gestelde norm van 1S halen.

Wanneer we kijken naar onze opbrengsten zie we dat we voor rekenen niet de gestelde normen van 1 S halen, wel die van 1F.

We monitoren het hele jaar de voortgang voor zowel fase 1 als 2 en gaan met team samen kijken wat er wel/ niet werkt en wat we moeten aanpassen. Omdat fase 1 pas dit jaar is toegevoegd is dit nog in ontwikkeling.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Behalve de dagelijkse reflectie op hun leren die leerlingen schrijven, toetsen wij natuurlijk ook of doelen behaald worden. Dat doen wij doorlopend mondeling of schriftelijk afhankelijk van het doel in kwestie. Daarnaast nemen wij een 2 keer per jaar de IEP-toets af waarvan we de resultaten analyseren. Deze leiden tot aangepaste groepsoverzichten en tot hernieuwde groepsplannen voor de volgende periode.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Schooladvies komt tot stand middels observaties, uitkomsten IEP, gesprekken met de leerling en diens ouders en worden met de hele fase 2 genomen. Wanneer de uitkomsten van de doorstroomtoets hoger zijn, worden adviezen naar boven toe bijgesteld.

Wanneer we kijken naar onze eigen adviezen zien we dat het percentage leerlingen dat onder het advies scoort relatief laag is. En dat het percentage van de leerlingen dat op of iets boven het advies scoort is relatief hoog is. Dit betekent dat het advies in de buurt zit van de doorstroomtoets. Het percentage oud leerlingen dat na drie jaar onder het gegeven basisschool advies zit is zeer laag.

De doorstroom naar Agora VO verloopt soepel en laat opvallend positieve resultaten zien. De leerlingen die de basis hebben gelegd lijken naadloos over te gaan naar het voortgezet onderwijs Agora Onderwijs, maar naar het reguliere en daar snel hun plek te vinden. De kinderen die naar het Agora VO gaan, nemen actief deel aan hun eigen leerproces en kunnen hun interesses en passies verder uitdiepen, wat hen een voorsprong geeft op kinderen die dit nog niet ervaren hebben.  

Een bijzonder moment in de geschiedenis van Agora Basics is dat de eerste lichting leerlingen die bij ons hebben gezeten en nu in Agora VO zitten, dit jaar eindexamen zullen doen. Deze gebeurtenis is een getuigenis van de succesvolle doorstroom en ontwikkeling van onze leerlingen. Het laat zien dat ons onderwijsmodel niet alleen gericht is op de korte termijn, maar ook de basis legt voor toekomstig succes. Het geeft aan dat onze aanpak niet alleen in de basisschoolfase vruchten afwerpt, maar ook een solide basis legt voor verdere groei en ontwikkeling in het voortgezet onderwijs en daarna. Dit geeft ons het vertrouwen dat we niet alleen het heden, maar ook de toekomst van deze leerlingen positief beïnvloeden.  

Weergave Schooladvies

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We vinden het belangrijk dat we kinderen stimuleren om later actief aan de democratische samenleving deel te nemen. Daar heb je kennis en vaardigheden voor nodig, zoals respectvol met elkaar omgaan en respectvol discussiëren.

Bovendien vindt de school het van belang dat kinderen leren handelen vanuit met elkaar gedeelde normen en waarden. De school ervaart dit als zeer belangrijk aangezien burgerschapsvorming leert dat kinderen de verschillen tussen mensen en groepen leren waarderen. Hoe eerder er met burgerschapsvorming wordt begonnen, hoe beter. Kinderen moeten namelijk burgers worden die betrokken zijn in en bij de samenleving, waar ze deel van uit maken. Normen en waarden zijn daarbij van groot belang. De kinderen zullen bereid moeten zijn en het vermogen moeten hebben, om deel uit te maken van de gemeenschap. De deelname is actief en overeenkomstig met de gangbare waarden en normen van die gemeenschap.

Zaken die we samen ondernemen worden in samenspraak met de kinderen georganiseerd. Denk hierbij aan vieringen (Kerst, Pasen, Sinterklaas, koningsspelen etc.) en excursies zoals bezoek aan een museum, de kinderboerderij etc.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samen verantwoordelijk
  • Iedereen hoort erbij
  • Samen kom je verder

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op dit moment vallen we nog onder de Koningin Beatrixschool. We hebben nog geen eigen inspectieonderzoek gehad.

Terug naar boven