Wij zijn een VREEDZAME SCHOOL.
Onder De Vreedzame School verstaat De Zevensprong dat de school een leefgemeenschap is waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap en staan open voor de verschillen tussen mensen. We leiden onze leerlingen op om wereldburgers te worden. We vormen hen in het actief meedoen aan de samenleving, hen een positieve bijdrage te leren leveren aan de samenleving, goed leven en goed samenleven. Het gaat hierbij vooral om de houding en de vaardigheden van de leerlingen. We zien dit als onze taak, samen, binnen de school, het IKC en daarbuiten, onder andere met ouders en mede opvoeders:
- Veiligheid; we hechten waarde aan een veilige schoolomgeving voor onze kinderen en handelen daar ook naar
- Communicatie; in al zijn vormen vinden we een goede communicatie belangrijk
- Kritisch denken; het vermogen om zelfstandig te komen tot weloverwogen en beargumenteerde afwegingen, oordelen en beslissingen
- AVG; zowel de school als de ouders respecteren de AVG-wet (Algemene Verordening Gegevensbescherming)
- Pesten; er wordt gewerkt aan een positief en veilig schoolklimaat in de klas en in de school, we hechten waarde aan positieve relaties tussen leerlingen en tussen leerlingen en leerkracht. De Vreedzame School heeft een positieve invloed op het gedrag van leerlingen. Mochten er zich toch onverhoopt pestsituaties voordoen, worden zowel kinderen als hun ouders ingelicht en zich bewust gemaakt van hun rol in de situatie (zowel in het dagelijks leven als in een digitale omgeving als social media)
- Samenwerken; het samen realiseren van een doel en anderen daarbij kunnen aanvullen en ondersteunen
- Gedrag; we leren kinderen inzicht te krijgen in verschillende emoties, deze te herkennen bij zichzelf en bij de ander, wat de consequenties daarvan kunnen zijn en hoe daarmee om te gaan
- Conflicten; we lossen conflicten zonder geweld op. Alle leerlingen leren hiervoor een stappenplan ‘conflicthantering’ toe te passen. Een aantal leerlingen wordt opgeleid tot mediator om te helpen conflicten tussen andere kinderen op te lossen
- Verschillen; we leren dat er verschillen zijn tussen mensen en de omgeving waarin ze opgroeien en staan open voor elkaar, iedereen is uniek
- Oefenplek; de school is een oefenplek voor democratisch en actief burgerschap. We houden groepsvergaderingen en er is een kinderraad die met de directie in gesprek gaat over wat beter kan binnen de school
- Identiteit; leren over wie we zijn, onze identiteit, leren te handelen vanuit normen en waarden, leren over onze eigen cultuur maar ook die van anderen
- Participatie; door kinderen zich bewust te laten zijn en worden van hun eigen leefomgeving, daar een bijdrage aan te leveren en er verantwoordelijkheid voor te nemen. We hebben daarbij aandacht voor een veranderende samenleving en besteden aandacht aan sociale en culturele vaardigheden: het vermogen om effectief te kunnen leren, werken en leven met mensen van verschillende etnische, culturele en sociale achtergronden
- Democratie; leren om vanuit verschillende opvattingen op een vredige manier tot oplossingen te komen, we leren communiceren in de praktijk van alledag
- Actualiteit; we werken vanuit de actualiteit. Denk daarbij aan de thema’s die aan de orde van de dag zijn dan wel waar de landelijke en regionale pers aandacht aan besteedt en gebruiken dat waar mogelijk als voorbeeld