Mijndert van der Thijnenschool

Jan van Scorelstraat 11 7741 XM Coevorden

  • Schoolfoto van Mijndert van der Thijnenschool
  • Schoolfoto van Mijndert van der Thijnenschool
  • Schoolfoto van Mijndert van der Thijnenschool
  • Schoolfoto van Mijndert van der Thijnenschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De leerlingen van groep 8 maken in april de eindtoets van IEP.  De eindtoets bevat opgaven op het gebied van lezen, taalverzorging en reken-wiskunde

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Onze ervaring is dat we onze leerlingen goed verwijzen.

Het is belangrijk dat kinderen op het goede niveau zich verder kunnen ontwikkelen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Sociale competentie is het vermogen om adequaat te kunnen handelen in sociale situaties. Belangrijk is hoe je met jezelf en met elkaar omgaat; het gaat om meedoen en meebepalen. Niet alleen over je voegen naar de anderen: de groep, de maatschappij. Sociale competentie is ook invloed uitoefenen op je omgeving. Het gaat daarbij om het evenwicht. Iemand is sociaal competent als deze persoon zowel rekening houdt mijn zijn eigen belangen als met die van een ander. En als hij dit doet volgens de waarden en normen die in zijn samenleving gelden.

Hiervoor zijn kennis, vaardigheden en een juiste houding nodig.  

  • Kennis heeft te maken met weten en kennen
  • Vaardigheden hebben te maken met doen en kunnen
  • Houding heeft te maken met willen en durven


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • ik hoor erbij
  • ik kan het
  • ik kan het steeds beter zelf

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De school heeft het vertrouwen van de inspectie. We zijn daar blij mee. We werken erg hard om een goede school te zijn voor alle leerlingen en het is fijn als dat erkend wordt door de inspectie.

De hoofdconclusies tijdens het laatste inspectie bezoek waren:

De kwaliteit van het onderwijs op basisschool Mijndert van der Thijnen is voldoende.

Leerlingen komen in aanraking met een goed, modern onderwijsaanbod en het team verzorgt met inzet het onderwijs.

Leraren zorgen voor een positieve leeromgeving met duidelijke (gedrags)regels. Leerlingen en ouders ervaren basisschool Mijndert van der Thijnen als een veilige school met een prettige sfeer.

Het team volgt de leerlingen, geeft leerlingen die de lesstof moeilijk vinden, of juist makkelijk, begeleiding en uitdaging. Deze werkwijze vraagt nog wel om een verdere ontwikkeling.

De directie, de intern begeleider en de leraren werken gezamenlijk aan de uitvoering van de plannen van de school. Dit bevordert een functioneel en cyclisch systeem van kwaliteitszorg. Leraren werken samen in een professionele cultuur, zijn ambitieus en hebben aandacht voor de verdere verbetering van de kwaliteit van het onderwijs.

Terug naar boven