Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
SBO De Bouwsteen biedt een plek aan leerlingen met extra onderwijs- en ondersteuningsbehoeften. De leerkrachten en intern begeleiders werken volgens een cyclus van handelingsgericht werken. De leerlingen zijn dan weliswaar zoveel mogelijk in jaargroepen ingedeeld, de leerlingen blijven onderwijs krijgen op het niveau van de naaste ontwikkeling.
SBO De Bouwsteen vindt een goede motorische ontwikkeling van groot belang, omdat leerachterstanden daar vaak mee gepaard gaan. Daarom zijn er twee vakleerkrachten bewegingsonderwijs in dienst, zodat alle groepen twee maal per week goed bewegingsonderwijs krijgen. Voor leerlingen met een specifieke motorische achterstand is de mogelijkheid dat een gediplomeerde oefentherapeut kan worden ingezet.
Groep 3 en 4:
(Aanvankelijk) Lezen bevat de volgende domeinen:
- lezen/leesbevordering
- spelling
- taal
- woordenschat
- mondelinge communicatie
- begrijpend luisteren
- stellen
- wereldorientatie
Groep 5 t/m 8
- Lezen is technisch en begrijpend lezen
- Spelling valt onder taalonderwijs
Wij bieden onderwijs aan leerlingen met een TIQ van 60 tot 110. Na observatie en dossieranalyse door de begeleidingscommissie kijken wij of wij kunnen voldoen aan de onderwijs- en ondersteuningsbehoefte van de leerling. Wanneer de specifieke behoefte van de leerling passend is bij de problematiek van de leeftijdsgroep en de mogelijkheden van de school kan dit leiden tot een positief ondersteuningsadvies vanuit de begeleidingscommissie.
De Bouwsteen stelt voor iedere leerling een ontwikkelingsperspectief (OPP) op. In het OPP staan de belangrijkste kenmerken van het kind en waarom hij of zij onderwijs krijgt op een sbo-school. Ook wordt in het OPP aangegeven welke extra ondersteuning en begeleiding het kind ontvangt binnen de school en wat op basis van alles wat we weten de verwachte uitstroombestemming is van de leerling.
Door de inzet van onderwijsondersteunend personeel, onderwijsassistentes en leerkrachtondersteuners, kunnen wij op De Bouwsteen vormgeven aan ondersteuningsniveau 1, 2 en 3. Hierdoor is er ook meer aandacht voor de sociaal emotionele ontwikkeling van onze leerlingen.
De groepen hebben een maximale bezetting van 16 leerlingen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De school heeft de volgende ambities:
* De leerlingen bedienen op hun eigen leerlijn met betrekking tot specifieke onderwijs-en ondersteuningsbehoeften.
* We werken doelgericht en ambitieus.
* (Expert) leraren hebben naast een sterke pedagogische-didactische basis ook inhoudelijke kennis van onderwijs. Zij spelen in de school een sterke rol bij de ontwikkeling en verbetering van het onderwijs.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.