Kindcentrum De Triangel

Bongerd 4 2906 VK Capelle aan den IJssel

  • Schoolfoto van Kindcentrum De Triangel
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Triangel
  • Kerstworkshop
  • Tuinkers zaaien
  • Een Mondriaan - in wording- op het raam. Thema kunst in de onderbouw.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De cito Eindtoets is, net als andere toetsen een momentopname. Het is mooi als het resultaat overeenkomt met wat een kind in de klas laat zien. We maken gebruik van een zorgvuldige procedure om tot een goed advies te komen. Wanneer een leerling een lager advies haalt op de Cito Eindtoets dan wordt het advies niet bijgesteld. 

Wanneer een leerling een hoger advies krijgt dan door ons als school is geadviseerd, zullen we overleggen met de ouders en kan het advies worden aangepast. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Voor het meten van de kwaliteit van ons onderwijs maken wij gebruik van de cyclus plan-do-check-act. Twee keer per schooljaar worden er in de groepen 3-8 methode-onafhankelijke toetsen afgenomen.De toetsen geven ons een beeld waar de leerlingen staan in hun ontwikkeling. De toetsen worden in de groep afgenomen en door de leerkrachten nagekeken. Daarna maken de leerkrachten een analyse van de resultaten. Deze analyse wordt gebruikt bij de lessen die gegeven worden. De leerkrachten en de intern begeleider bespreken samen de analyse. Dan wordt een plan gemaakt voor de komende periode voor de groep, per vak. Zo kunnen leerkrachten goed aansluiten bij wat de kinderen nodig hebben. En doelgericht werken en een goede keuze maken in de leerstof. De resultaten van de toetsen kunnen ouders terugvinden in het ouderportaal en op de rapporten van de kinderen. 

De toetsen worden gebruikt om zo goed mogelijk aan te sluiten bij wat de kinderen nodig hebben, als hulpmiddel voor de leerkrachten. Ook worden ze gebruikt om de ontwikkeling van de kinderen te volgen en extra hulp te bieden als dat nodig is. 

We vinden het belangrijk om te kijken naar wat een kind kan en wat het nodig heeft!

Rapporten

Twee keer per schooljaar krijgen de kinderen een rapport mee. Het eerste rapport is net voor de voorjaarsvakantie, het tweede rapport in de laatste week van het schooljaar. Kinderen die gedurende het schooljaar 4 jaar worden, krijgen een rapport als er voldoende gegevens zijn verzameld door de leerkrachten. Nadat de kinderen hun rapport mee naar huis hebben gekregen, is het mogelijk om met de leerkracht in gesprek te gaan over de ontwikkeling en de resultaten.

Zorgteam

Op de Triangel is een zorgteam, bestaande uit de Intern Begeleider en de directeur. Het zorgteam bespreekt groepsprocessen en als het nodig is wordt er over individuele kinderen besproken. Wij hanteren op school de principes van het Handelingsgericht Werken. Dit houdt in dat we uitgaan van de mogelijkheden van de kinderen en dat we hen leren deze effectief in te zetten voor hun ontwikkeling.

Onderwijs resultaten

Wij volgen de ontwikkeling van de kinderen nauwkeurig. Wij doen dat door gebruik te maken van:

  • Kleuter in Beeld van Cito
  • methode-gebonden toetsen
  • observaties

Als ouders kunt u de resultaten en gegevens van uw kind volgen via het ouderportaal van ParnasSys. U ontvangt hiervoor inloggegevens.

Passend onderwijs

Passend onderwijs betekent dat ieder kind het onderwijs en de ondersteuning krijgt die het nodig heeft. De onderwijsbehoefte van de leerling staat centraal. Dit betekent het volgende:

  • Scholen in de regio gaan samenwerken om alle leerlingen de beste onderwijsplek te bieden.
  • Op school wordt bekeken wat elke leerling wel kan, het liefst in het reguliere onderwijs.
  • Het speciaal basisonderwijs blijft bestaan voor leerlingen die het echt nodig hebben.

We proberen om alle kinderen te bieden wat zij nodig hebben. Soms lukt dat niet op onze eigen school en is er meer nodig. Dan gaan we samen met de ouders op zoek naar een passende plek voor dit kind. 

Zorgplicht

Met de invoering van Passend Onderwijs krijgen scholen en/of schoolbesturen een zorgplicht. Ouders melden hun kind aan bij de school die hun voorkeur heeft, ouders dienen de grondslag van onze school te respecteren.

Uitgangspunt hierbij is dat ouders zelf geen ingewikkelde indicatieprocedure moeten doorlopen. Heeft u in De Triangel de school gevonden die voldoet aan uw wensen, dan meldt u uw kind aan, zo mogelijk minimaal 10 weken voor de instroomdatum, door het inschrijfformulier in te vullen. Bij een verhuizing doet u dit bij voorkeur 10 weken voordat uw kind bij ons op school begint. Een aanmelding kan vanaf dat uw kind 3 jaar is. Als u kind nog geen 3 jaar is bij de aanmelding, dan spreken we wettelijk gezien van een voor-aanmelding. 

Als u denkt dat uw kind extra hulp nodig heeft, is het belangrijk dat u dit bij de aanmelding doorgeeft. Hierbij kunt u ook denken aan informatie en adviezen die u voor uw kind heeft gekregen bij het consultatiebureau, de peuterspeelzaal of de kinderopvang. Wij kunnen dan onderzoeken welke ondersteuning en begeleiding uw kind nodig heeft. 

Binnen zes weken na de aanmelding doen wij u een passend aanbod voor uw kind, binnen de mogelijkheden die wij als school kunnen bieden. Als blijkt dat we uw kind niet voldoende de ondersteuning kunnen bieden die uw kind nodig heeft, dan zullen wij proberen binnen deze zes weken een passende plek te vinden. Dit kan op een andere school in de regio zijn (regulier of speciaal onderwijs) bij voorkeur binnen het eigen samenwerkingsverband. We hebben de mogelijkheid om deze termijn een keer met vier weken te verlengen. Uw kind blijft ingeschreven op onze school totdat er een passende en geschikte plek is gevonden.

Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG)

Het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) in Capelle aan den IJssel is het centrale punt waar (aanstaande) ouders, verzorgers en jeugd terecht kunnen met alle vragen over opgroeien en opvoeden. Bij het CJG werken jeugdartsen, jeugdverpleegkundigen, gezinscoaches, pedagogen, schoolmaatschappelijk werkers en andere deskundigen om samen met u gezond en veilig opvoeden en opgroeien mogelijk te maken. Zij werken wijkgericht in teams, zodat zij Capelse jeugd en gezinnen zo goed mogelijk kunnen helpen. Het CJG heeft een uitgebreid trainingsaanbod voor ouders en kinderen, bijvoorbeeld over opvoeden en weerbaarheid. Op de website kunt u allerlei informatie, nieuwsberichten en online folders vinden. 

Aan onze school zijn een jeugdverpleegkundige en een schoolcontactpersoon vanuit het CJG verbonden. 

School Ondersteunings Team (SOT)

Wanneer er zorgen zijn over een kind, kunnen ouders worden uitgenodigd voor een overleg met het SOT. Dit SOT bestaat uit de leerkracht van het kind, de Intern Begeleider, de Begeleider Passend onderwijs of een orhopedagoog van het SamenWerkingsVerband. Evt kan de schoolcontactpersoon vanuit het CJG ook aansluiten. In dit overleg willen we de onderwijsbehoeften van de kinderen en de belemmerende en stimulerende factoren in beeld brengen, zodat het kind zich beter gaat voelen. 


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het advies voor het voortgezet onderwijs wat we geven als school is gebaseerd op meerdere onderdelen. Het belangrijkste is de schoolloopbaan van de kinderen. Wat hebben zij in de afgelopen jaren laten zien, waar zijn ze goed in, waar kunnen zij nog in groeien?

Ook wordt er gekeken naar de werkhouding, de betrokkenheid tijdens de lessen en hoe er omgegaan wordt met huiswerk.

Daarnaast wordt er ook gekeken naar de schoolresultaten van de methodetoetsen, de halfjaarlijkse citotoetsen en het gemaakte werk in de klas

Dit wordt allemaal meegenomen en zorgvuldig afgewogen bij het geven van een schooladvies, zodat de kinderen op de plek terecht komen waar zij zich verder kunnen ontwikkelen.

We maken voor dit traject van advies en verwijzing gebruik van "De overstap Route" van Koers VO, dat door alle scholen in Rotterdam wordt gebruikt. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij zijn tevreden als het kind de school verlaat met een gezonde persoonlijke ontwikkeling, de nodige kennis en passende vaardigheden en een stevige basis voor het vervolgonderwijs. We gebruiken in alle groepen dezelfde basisregels. Dit zijn de uitgangspunten van de Kanjertraining, die in alle groepen gebruikt wordt.

  • We vertrouwen elkaar
  • We helpen elkaar
  • We werken samen
  • We hebben plezier
  • We doen mee

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Ruimte voor eigenheid
  • Zicht op jezelf
  • Rekening houden met de ander

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het inspectierapport stemt tot tevredenheid. Omdat wij ook de indicatoren 'didactisch handelen' en 'zorg' als 'goed' gewaardeerd willen zien, gaan wij verder met het ontwikkelen van de didactische vaardigheden van de leerkrachten. We richten ons daarbij op de verdere implementatie van het leiding geven aan de 21ste eeuwse vaardigheden van de kinderen.

Terug naar boven