Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op de Triangel werken we met een unit onderbouw, middenbouw en bovenbouw.
In de units wordt gewerkt met stamgroepen, de leerkrachten van de stamgroepen zijn aanspreekpunten voor de ouders. Er wordt in de units gewerkt met instructiemomenten en zelfstandig werken of spelen en werken op het speel-werkplein
Kinderen krijgen door deze manier van organiseren meer autonomie, hebben keuzemogelijkheden in het aanbod. Ze krijgen meer fysieke ruimte en bewegingsvrijheid. Ze leren binnen de unit samenwerken met kinderen van verschillende leeftijden.
Door ons onderwijs flexibeler te organiseren in units, willen we meer tegemoet komen aan wat een kind nodig heeft. We doen dit ook vanuit de wetenschap dat de huidige samenleving van onze kinderen vaardigheden vraagt zoals creatief denken, kritisch denken, problemen oplossen, zelfregulering, plannen en samen werken.
In de groepen 1, 2 en 3 bieden wij ontwikkelingsgericht onderwijs, dit doen we door te werken met thema’s. Door het creëren van echte situaties en activiteiten kunnen kinderen naspelen en nadoen wat zij in het echt hebben gezien. Bij ieder thema richten we samen met de kinderen een themahoek in. De kinderen leren spelenderwijs meer over het thema, door de spelactiviteiten, gesprekken, lees- en schrijfactiviteiten en reken- en wiskundige activiteiten die aangeboden worden.
Door de kinderen zoveel mogelijk te betrekken bij de thema's dagen wij hen uit tot leren. In de klassen zijn verschillende hoeken ingericht waarin de kinderen kunnen spelen, zoals de bouwhoek en de huishoek. De kerndoelen zijn leidend voor de inhoud van ons onderwijs. In groep 3 wordt gestart met het leesonderwijs met de methode Veilig Leren Lezen. Voor rekenen maken we gebruik van de methode Pluspunt.
Vanaf groep 4 worden de vakken uitgebreid en komt er steeds meer aandacht voor voortgezet technisch lezen en begrijpend lezen
Er worden taallessen gegeven, waarin de volgende domeinen aan de orde komen:
- Woordenschat
- Spreken en luisteren
- Schrijven
- Taalbeschouwing: woordbouw, zinsbouw en taalgebruik
Vanaf groep 4 leren de kinderen tijdens de spellinglessen de verschillende spellingstrategieën en spellingscategorieën en het toepassen daarvan.
In de groepen 4-8 werken we met de methode Da Vinci voor het vak wereldoriëntatie. De kinderen leren binnen de thema’s op een onderzoekende manier over de wereld om hen heen. Door thematisch te werken bieden we onderwijs aan in betekenisvolle contexten. Ook zorgen we waar het mogelijk is voor samenhang tussen het thema en reken- en taalvakken. In ons thematisch onderwijs leren wij de kinderen zelfstandig werken en samenwerken. We gebruiken gevarieerde werkvormen binnen en buiten de school. Er zijn 4 à 5 thema’s per jaar, de thema’s duren ongeveer acht weken.
Burgerschapsonderwijs
De belofte van de LEV scholen: Wij beloven onze leerlingen te helpen ontwikkelen tot jonge mensen die met hun passies en talenten willen bijdragen aan een menswaardige samenleving. Zij kunnen dit omdat ze op school geleerd hebben vanuit wisselend perspectief te denken en vanuit verwondering voor Gods schepping. Ze hebben geleerd welke betekenis God in hun leven kan hebben en zijn in staat om vanuit de relatie met God hun leven vorm te geven, zo leren ze hoe ze een bijdrage kunnen leveren aan de samenleving. Om deze belofte waar te maken is een goede samenwerking met ouders nodig.
Onze leerlingen groeien op in een steeds complexere, pluriforme maatschappij. We vinden het van belang om onze leerlingen op een goede manier hierop voor te bereiden. Leerlingen maken ook nu al deel uit van de samenleving. Allereerst is kennis van belang, maar daar blijft het wat ons betreft niet bij. Wij brengen onze leerlingen in aanraking met de Bijbelse visie op goed leven en samenleven en stimuleren hen om op basis daarvan hun eigen moreel kompas te ontwikkelen. Wij willen leerlingen brede kennis over en verantwoordelijkheidsbesef voor de samenleving meegeven. We helpen onze leerlingen op te groeien tot evenwichtige mensen die respectvol omgaan met zichzelf, de medemens en de omgeving.
Ons schoolondersteuningsprofiel geeft een beeld van de mogelijkheden die we kunnen bieden op de Triangel. Er staat in wat onze ambities zijn en waar onze grenzen liggen. We willen voor zoveel mogelijk leerlingen het onderwijs geven wat zij nodig hebben. Door aan te sluiten bij hun onderwijsbehoeften.
Samengevat kunt u in ons schoolondersteuningsprofiel lezen:
- Voor welke kinderen wij een passend aanbod kunnen bieden, soms met hulp van externe partners.
- Voor welke kinderen wij geen passend aanbod kunnen realiseren
- Welke expertise bij ons op school aanwezig is
- Waar wij ons als school de komende tijd in willen ontwikkelen
Het schoolondersteuningsprofiel is onderdeel van ons schoolplan en is op te vragen bij de directie en te vinden op de website van De Triangel. Het samenwerkingsverband Aan Den IJssel heeft een ondersteuningsplan samengesteld. Daarin staat aangegeven hoe de scholen met elkaar een samenhangend geheel van ondersteuning hebben gecreëerd, hoe de beschikbare gelden worden verdeeld, hoe verwijzing naar het speciaal onderwijs plaatsvindt en op welke wijze ouders worden geïnformeerd.
Aan onze school is een expertiseteam verbonden. De begeleider passend onderwijs en de orthopedagoog ondersteunen door het geven van handelingsadviezen voor de leerkrachten in de groep. Ook sluiten zij aan bij gesprekken met ouders.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Op de Triangel willen we aansluiten bij wat een kind kan en wat het nodig heeft. Dit is een voortdurend proces, dat steeds in beweging is.
Het onderwijs aan meer- en hoogbegaafden heeft steeds onze aandacht.
De Triangel is een kindcentrum. We bieden onderwijs en opvang met de Bijbel als basis voor kinderen van 0 tot 13 jaar.