Kindcentrum De Triangel

Bongerd 4 2906 VK Capelle aan den IJssel

  • Schoolfoto van Kindcentrum De Triangel
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Triangel
  • Kerstworkshop
  • Tuinkers zaaien
  • Een Mondriaan - in wording- op het raam. Thema kunst in de onderbouw.

Het team

Toelichting van de school

Op de Triangel werkt een team van enthousiaste mensen, die hart hebben voor het onderwijs en voor kinderen!

We vinden het belangrijk dat we kinderen stimuleren en helpen bij hun ontwikkeling en zijn daarom steeds met elkaar in gesprek over hoe we ons onderwijs nog meer kunnen laten aansluiten bij wat de kinderen nodig hebben. Als team vinden we het belangrijk dat we met en van elkaar leren. Daarom hebben we regelmatig overleg. Ook zijn er in ons team leerkrachten die zich gespecialiseerd hebben in rekenen, taal- en leesonderwijs, het jonge kind of meer- en hoogbegaafdheid waar we als team van willen leren. Zij hebben binnen het team een coördinerende rol, tijdens de overleggen die we voeren delen deze leerkrachten hun kennis. Ook zijn er verschillende stuurgroepen bij ons op school. Dit zijn groepen collega's die overleggen voorbereiden en het team begeleiden bij de invoering van nieuwe en andere onderwijskundige ideeën. Soms samen met iemand van buiten de school die veel kennis heeft over dit onderwerp.

Vakleerkrachten op deze school

Er zijn geen vakleerkrachten aanwezig op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het komt weleens voor dat een leerkracht niet voor de groep kan, doordat deze ziek is, vanwege privéomstandigheden of doordat er een cursus is waar de leerkracht aan deelneemt. In dat geval proberen we door onderling te ruilen ervoor te zorgen dat een van de andere teamleden voor de groep kan. Binnen de units is dat meestal mogelijk door een verschuiving van de taken van de teamleden die aan de unit verbonden zijn.

Als er meerdere collega's ziek zijn, kan het gebeuren dat een klas thuisonderwijs krijgt. 

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op de Triangel werken we met een unit onderbouw, middenbouw en bovenbouw. 

In de units wordt gewerkt met stamgroepen, de leerkrachten van de stamgroepen zijn aanspreekpunten voor de ouders. Er wordt in de units gewerkt met instructiemomenten en zelfstandig werken of spelen en werken op het speel-werkplein

Kinderen krijgen door deze manier van organiseren meer autonomie, hebben keuzemogelijkheden in het aanbod. Ze krijgen meer fysieke ruimte en bewegingsvrijheid. Ze leren binnen de unit samenwerken met kinderen van verschillende leeftijden.

Door ons onderwijs flexibeler te organiseren in units, willen we meer tegemoet komen aan wat een kind nodig heeft.  We doen dit ook vanuit de wetenschap dat de huidige samenleving van onze kinderen vaardigheden vraagt zoals creatief denken, kritisch denken, problemen oplossen, zelfregulering, plannen en samen werken.  

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de groepen 1, 2 en 3 bieden wij ontwikkelingsgericht onderwijs, dit doen we door te werken met thema’s. Door het creëren van echte situaties en activiteiten kunnen kinderen naspelen en nadoen wat zij in het echt hebben gezien. Bij ieder thema richten we samen met de kinderen een themahoek in. De kinderen leren spelenderwijs meer over het thema, door de spelactiviteiten, gesprekken, lees- en schrijfactiviteiten en reken- en wiskundige activiteiten die aangeboden worden.

Door de kinderen zoveel mogelijk te betrekken bij de thema's dagen wij hen uit tot leren. In de klassen zijn verschillende hoeken ingericht waarin de kinderen kunnen spelen, zoals de bouwhoek en de huishoek. De kerndoelen zijn leidend voor de inhoud van ons onderwijs. In groep 3 wordt gestart met het leesonderwijs met de methode Veilig Leren Lezen. Voor rekenen maken we gebruik van de methode Pluspunt.


Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Vanaf groep 4 worden de vakken uitgebreid en komt er steeds meer aandacht voor voortgezet technisch lezen en begrijpend lezen

Er worden taallessen gegeven, waarin de volgende domeinen aan de orde komen:

  • Woordenschat
  • Spreken en luisteren
  • Schrijven
  • Taalbeschouwing: woordbouw, zinsbouw en taalgebruik

Vanaf groep 4 leren de kinderen tijdens de spellinglessen de verschillende spellingstrategieën en spellingscategorieën en het toepassen daarvan.

In de groepen 4-8 werken we met de methode  Da Vinci voor het vak wereldoriëntatie. De kinderen leren binnen de thema’s op een onderzoekende manier over de wereld om hen heen. Door thematisch te werken bieden we onderwijs aan in betekenisvolle contexten. Ook zorgen we waar het mogelijk is voor samenhang tussen het thema en reken- en taalvakken.  In ons thematisch onderwijs leren wij de kinderen zelfstandig werken en samenwerken. We gebruiken gevarieerde werkvormen binnen en buiten de school. Er zijn 4 à 5 thema’s per jaar,  de thema’s duren ongeveer acht weken.

Burgerschapsonderwijs

De belofte van de LEV scholen: Wij beloven onze leerlingen te helpen ontwikkelen tot jonge mensen die met hun passies en talenten willen bijdragen aan een menswaardige samenleving. Zij kunnen dit omdat ze op school geleerd hebben vanuit wisselend perspectief te denken en vanuit verwondering voor Gods schepping. Ze hebben geleerd welke betekenis God in hun leven kan hebben en zijn in staat om vanuit de relatie met God hun leven vorm te geven, zo leren ze hoe ze een bijdrage kunnen leveren aan de samenleving. Om deze belofte waar te maken is een goede  samenwerking met ouders nodig.

Onze leerlingen groeien op in een steeds complexere, pluriforme maatschappij. We vinden  het van belang om onze leerlingen op een goede manier hierop voor te bereiden. Leerlingen maken ook nu al deel uit van de samenleving. Allereerst is kennis van belang, maar daar blijft het wat ons betreft niet bij. Wij brengen onze leerlingen in aanraking met de Bijbelse visie op goed leven en samenleven en stimuleren hen om op basis daarvan hun eigen moreel kompas te ontwikkelen. Wij willen leerlingen brede kennis over en verantwoordelijkheidsbesef voor de samenleving meegeven. We helpen onze leerlingen op te groeien tot evenwichtige mensen die respectvol omgaan met zichzelf, de medemens en de omgeving.



Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Ons schoolondersteuningsprofiel geeft een beeld van de mogelijkheden die we kunnen bieden op de Triangel. Er staat in wat onze ambities zijn en waar onze grenzen liggen. We willen voor zoveel mogelijk leerlingen het onderwijs geven wat zij nodig hebben. Door aan te sluiten bij hun onderwijsbehoeften. 

Samengevat kunt u in ons schoolondersteuningsprofiel lezen: 

  • Voor welke kinderen wij een passend aanbod kunnen bieden, soms met hulp van externe partners.
  • Voor welke kinderen wij geen passend aanbod kunnen realiseren
  • Welke expertise bij ons op school aanwezig is
  • Waar wij ons als school de komende tijd in willen ontwikkelen

Het schoolondersteuningsprofiel is onderdeel van ons schoolplan en is op te vragen bij de directie en te vinden op de website van De Triangel. Het samenwerkingsverband Aan Den IJssel heeft een ondersteuningsplan samengesteld. Daarin staat aangegeven hoe de scholen met elkaar een samenhangend geheel van ondersteuning hebben gecreëerd, hoe de beschikbare gelden worden verdeeld, hoe verwijzing naar het speciaal onderwijs plaatsvindt en  op welke wijze ouders worden geïnformeerd.

Aan onze school is een expertiseteam verbonden. De begeleider passend onderwijs en de orthopedagoog ondersteunen door het geven van handelingsadviezen voor de leerkrachten in de groep. Ook sluiten zij aan bij gesprekken met ouders. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Op de Triangel willen we aansluiten bij wat een kind kan en wat het nodig heeft. Dit is een voortdurend proces, dat steeds in beweging is. 

Het onderwijs aan meer- en hoogbegaafden heeft steeds onze aandacht. 


Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De Triangel is een kindcentrum. We bieden onderwijs en opvang met de Bijbel als basis voor kinderen van 0 tot 13 jaar. 

Terug naar boven